1 ianuarie
O multitudine de măsuri importante pentru firme și PFA-uri. Pentru că am scris separat despre noutățile fiscale majore aplicabile de la 1 ianuarie, nu le mai reluăm în detaliu și aici, ci doar amintim punctual de existența lor. Mai multe informații sunt în sinteza de aici.
29 ianuarie
Se actualizează lista faptelor ce se includ în cazierul fiscal. Lista faptelor se va modifica, spre finalul lunii ianuarie, pentru a include noi sancțiuni apărute în anii trecuți. Dintre acestea, amintim: reținerea/încasarea și neplata impozitelor și contribuțiilor cu reținere la sursă, nerespectarea obligației de depunere a declarației de beneficiar real și nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, semnarea și depunerea în termenul legal a situațiilor financiare interimare.
31 ianuarie
Începe raportarea datelor comercianților ce trimit colete cu plata ramburs. Din decembrie, furnizorii de servicii poștale au obligația de a transmite lunar informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs. Raportarea se face online prin formularul 395, iar primele declarații se depun la finele lunii ianuarie.
27 februarie
Noi tipuri de venituri se declară în formularul 112. O noutate semnificativă privind declarația 112, pe care o folosesc angajatorii, este că formularul trebuie să cuprindă, mai nou, și veniturile neimpozabile ale salariaților. Ca punct de început pentru raportarea veniturilor neimpozabile avem veniturile aferente lunii ianuarie (cu termen la 27 februarie), în cazul celor cu obligația lunară de depunere a formularului. Iar pentru cei care pot depune trimestrial declarația 112, punctul de început este reprezentat de veniturile aferente primului trimestru din 2023 - cu termen la 25 aprilie.
13 martie
Se prescrie anul 2016. În mod normal, anul fiscal 2016 ar fi trebuit să se prescrie la 1 iulie 2022. Însă, din cauza pandemiei de coronavirus și a măsurilor luate de Guvern, prescripția intervine abia în primăvara anului 2023, conform specialiștilor. Mai exact, prescrierea intervine, de fapt, la 11 martie. Dar, pentru că 11 martie pică sâmbăta, termenul se prorogă până pe 13 martie, ceea ce înseamnă că abia în ziua de 14 martie vom putea considera că Fiscul nu mai poate verifica anul 2016.
26 iunie
Termen unic temporar de declarare a impozitului pe afacere. Să nu uităm de o noutate cu aplicabilitate temporară - termenul unic, din 25 iunie (care se mută automat pe 26 iunie, pentru că 25 e zi de weekend), pentru definitivarea și plata impozitelor pe afaceri (impozitul pe profitul din 2022, impozitul micro pe ultimul trimestru din 2022, impozitul specific pe semestrul al doilea din 2022).
22 iulie
Ultima zi de opționalitate a solicitării intrării în insolvență. Până pe 22 iulie, datornicii aflați deja în stare de insolvență sau care ajung în această situație scapă de obligația de a solicita tribunalului intrarea în procedura specială. Termenul obligatoriu de 30 de zile va curge din nou din 23 iulie.
31 iulie
Accesarea restructurării financiare. Mecanismul, ce acoperă și datoriile bugetare restante din anul 2021, mai este disponibil numai până la jumătatea anului 2023. Cei interesați pot să notifice autoritățile că vor să beneficieze de mecanism până la 31 ianuarie, iar cererile de restructurare pot fi depuse efectiv până la 31 iulie. Atenție: notificările sunt obligatorii pentru a putea depune solicitările.
31 decembrie
Expiră cei 200 de lei netaxabili. Guvernul a introdus o facilitate general aplicabilă în 2023 pentru angajații care primesc un salariu de bază brut de 3.000 de lei (adică nivelul minim pe țară stabilit prin HG). Este vorba de cei 200 de lei netaxabili - adică pentru un salariu brut de 3.000 de lei se plătesc taxe salariale ca pentru un salariu brut de 2.800 de lei. Facilitatea se aplică numai până la veniturile aferente lunii decembrie, astfel că expiră începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024.
Termenul de dotare a automatelor comerciale cu case de marcat. Automatele comerciale deținute de companii trebuie să fie dotate cu case de marcat până la 31 decembrie, după ce Guvernul a amânat din nou termenul care era setat, cel mai recent, pentru finalul anului 2022.
Expiră suspendarea depunerii declarațiilor 392 și 393. Obligativitatea depunerii declarațiilor informative 392A, 392B și 393 este suspendată și în 2023. Această măsură se aplică încă din 2017 și, în lipsa unei prelungiri, urma să expire la finalul anului 2022. Asta înseamnă că firmele scapă încă un an de depunerea celor trei declarații, reluarea depunerii urmând să fie în 2024.
Măsuri preconizate pentru 2023
Extinderea obligativității raportării în e-Factura. Obligația de a raporta toate facturile electronice în sistemul e-Factura, în relația business to business, urmează să se aplice abia din 2024, conform autorităților fiscale. Inițial, această schimbare era gândită să se aplice încă din 2023, cel puțin treptat, dar încă n-a venit derogarea necesară de la autoritățile europene. Astfel, noul termen estimat este începutul lui 2024, ceea ce înseamnă că modificările necesare vor veni cândva în 2023.
Posibile noi măsuri fiscale importante referitoare la impozite și contribuții. Cu toate că reprezentanții autorităților anunțaseră inițial că în 2023 nu vom vedea modificări la Codul fiscal, un document apărut câteva săptămâni mai târziu la Ministerul Finanțelor arată că va continua revizuirea sistemului fiscal. Astfel, este posibil, totuși, să vedem noi schimbări privind impozitul micro, impozitul pe profit și facilitățile fiscale.