Modificarea sumei netaxabile din salariul minim brut pe țară se aplică odată cu veniturile aferente lunii iulie 2024. În consecință, era necesară și modificarea declarației 112, pentru ca suma netaxabilă de 200 lei să fie înlocuită cu noua valoare de 300 lei, noutatea fiind prinsă într-un ordin oficializat recent. Citește articolul
Din iulie, suma netaxabilă din salariul minim brut pe țară s-a majorat la 300 lei. Totodată, tichetele de masă au fost excluse din plafonul maxim de 4.000 lei (venitul brut lunar) ce permite acordarea beneficiului de netaxare. În acest context, Camera Consultanților Fiscali (CCF) atenționa că există o neclaritate în textul legal referitoare la tichetele de masă, iar Ministerul Finanțelor (MF) a rezolvat-o prin confirmarea interpretării fiscaliștilor. Citește articolul
După prima jumătate a acestui an, discutăm deja de repere importante în salarizare care se modifică începând cu 1 iulie: salariul minim aplicabil în majoritatea sectoarelor de activitate din țară și suma pentru care nu se datorează taxe salariale sunt modificate sunt ceva mai mari, de astăzi. Ce se întâmplă însă în sectoarele speciale și cum procedăm cu angajații ale căror salarii fuseseră ușor modificate ca urmare a obligației din Codul muncii? Citește articolul
Beneficiul de netaxare a unei porțiuni din salariul minim continuă să se aplice în restul anului 2024, dar vorbim de o sumă considerabil mai mare - 300 de lei, de la 1 iulie, față de 200 de lei cum a fost anul precedent și în prima parte a acestui an. Deși cuantumul sumei a fost modificat, plafonul superior al venitului brut lunar a rămas același: 4.000 de lei. În contextul în care salariul minim însuși înregistrează o creștere de la 1 iulie, ajungând la 3.700 de lei, adică destul de aproape de plafonul antemenționat, mult mai puțini angajați plătiți cu minimul pe economie (salariu de bază) vor putea beneficia de această facilitate de netaxare. Citește articolul
Deși nu majorează plafonul lunar al venitului brut în care intră și adaosurile salariale, acesta rămânând la 4.000 de lei, Guvernul a permis scoaterea din calculul lunar pentru încadrarea în plafon a tichetelor de masă și indemnizațiilor de hrană. Măsura de compromis găsită pentru a nu afecta aplicarea beneficiului de netaxare de 300 de lei aplicabil de la 1 iulie pentru o parte dintre angajații care se bucură de netaxare acum se ordonanță adoptat vineri de Guvern și publicată deja în Monitorul Oficial. Citește articolul
De câteva săptămâni, Guvernului i se cere adoptarea unei majorări a plafonului de 4.000 de lei folosit la acordarea beneficiului de netaxare la salariul minim. În contextul în care această majorare ar putea să nu opereze, trebuie amintit că reducerea unor adaosuri, precum tichetele de masă, nu poate fi făcută unilateral de angajator, ci necesită renegociere. Citește articolul
Acum un an, aplicarea beneficiului de netaxare era permisă și în cazul unor adaosuri la salariul de bază de până la o treime din salariul minim brut garantat în plată - asta lăsa loc pentru eventuale tichete de masă la valore individuală spre maximul permis de lege, permitea compensarea în bani a muncii în plus sau în zile de sărbătoare legală și alte adaosuri. De la 1 iulie, marja pentru aceste adaosuri este foarte mică - 300 de lei - ceea ce nu mai permite în practică aplicarea acestui beneficiu în condiții similare anului precedent, deși pe hârtie aceste condiții au rămas la fel. Citește articolul
Începând cu iulie 2024, avem un salariu minim brut pe țară de 3.700 de lei, dar angajatorii plătesc taxe salariale ca pentru un salariu brut de 3.400 de lei, deoarece facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă este valabilă, în continuare, până la finalul anului curent. De-acum, însă, vorbim de 300 de lei netaxabili, care sunt incluși obligatoriu în salariul minim. Citește articolul
Facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă se aplică inclusiv în cazul salariaților cu normă parțială, însă într-un mod diferit față de cum se aplică salariaților cu normă întreagă. Măsura se aplică și în anul 2024, însă din iulie suma netaxabilă e majorată de la 200 la 300 lei. Astfel, pentru angajații part time, angajatorii plătesc contribuții majorate la pensii (CAS) și sănătate (CASS) ca pentru un salariu brut de 3.400 lei, nu ca pentru salariul minim brut de 3.700 lei, așa cum ar fi normal. Citește articolul
Am ajuns din nou în situația în care salariul minim sectorial, aplicabil celor ce lucrează în zona agroalimentară, rămâne în urmă prin raportare la salariul minim stabilit prin hotărâre de Guvern. Diferența față de toamna trecută e că Guvernul nu a mai exclus expres de la aplicarea noului salariu minim angajații din „sectoarele speciale”. Conform principiului asigurării cel puțin a salariului minim garantat în plată, de la 1 iulie niciun salariu minim brut nu ar putea fi sub 3.700 de lei. Doar că netul celor plătiți cu minimul în zona agroalimentară e deja superior salariului minim net aplicabil de la 1 iulie. Înseamnă asta că nu e nevoie să le crească și acestor angajați salariul minim brut? Totodată, există compatibilitate între facilitățile fiscale sectoriale și beneficiul de netaxare pentru 300 de lei din salariul minim? Citește articolul