Legea pentru stabilirea și actualizarea salariului minim brut pe țară conform directivei privind salariul minim adecvat în Uniunea Europeană (UE) a fost oficializată joi, dar acum este necesară o hotărâre de Guvern pentru punerea sa în aplicare. Noul mecanism prin care se va stabili și apoi actualiza anual salariul minim în România va ține cont de puterea de cumpărare, de costul vieții, de nivelul general al salariilor și de distribuția acestora, de rata de creștere a salariilor, dar și de productivitate. Totodată, prin această lege se dorește sancționarea mult mai dură a celor care nu acordă salariul minim. Citește articolul
În septembrie 2024, valoarea coșului minim de consum pentru o familie cu doi copii din România a ajuns la 10.450 lei pe lună, marcând o creștere de 4,7% față de anul precedent, influențată de majorarea costurilor în diverse domenii, precum alimentația, îmbrăcămintea și îngrijirea sănătății. Această sumă este cu aproximativ 43,6% mai mare decât în 2020, când coșul era de 7.278 lei. În contrast, salariul minim net rămâne sub nivelul necesar pentru un trai decent, chiar și după creșterile recente, ceea ce evidențiază o discrepanță semnificativă între veniturile populației și costurile vieții. Directiva europeană actuală subliniază importanța stabilirii unor salarii minime adecvate, dar în România, implementarea unor măsuri care să asigure un trai decent pentru lucrători pare a fi încă departe de realizare. Citește articolul
După prima jumătate a acestui an, discutăm deja de repere importante în salarizare care se modifică începând cu 1 iulie: salariul minim aplicabil în majoritatea sectoarelor de activitate din țară și suma pentru care nu se datorează taxe salariale sunt modificate sunt ceva mai mari, de astăzi. Ce se întâmplă însă în sectoarele speciale și cum procedăm cu angajații ale căror salarii fuseseră ușor modificate ca urmare a obligației din Codul muncii? Citește articolul
Beneficiul de netaxare a unei porțiuni din salariul minim continuă să se aplice în restul anului 2024, dar vorbim de o sumă considerabil mai mare - 300 de lei, de la 1 iulie, față de 200 de lei cum a fost anul precedent și în prima parte a acestui an. Deși cuantumul sumei a fost modificat, plafonul superior al venitului brut lunar a rămas același: 4.000 de lei. În contextul în care salariul minim însuși înregistrează o creștere de la 1 iulie, ajungând la 3.700 de lei, adică destul de aproape de plafonul antemenționat, mult mai puțini angajați plătiți cu minimul pe economie (salariu de bază) vor putea beneficia de această facilitate de netaxare. Citește articolul
Deloc surprinzător, iată-ne șase luni mai târziu discutând despre aceeași paradigmă a majorării salariilor minime mai vechi de 24 de luni: le majorăm dincolo de 3.700 de lei?, câți lei punem în plus la cei 3.700? Cu ignorarea totală a scopului obligației de a majora aceste salarii, dar și a unei normalități ce presupune evoluție salarială odată cu dobândirea de noi competențe, experiență ș.a.m.d., se creionează aceleași planuri de bifare a unor obligații doar de dragul de a pretinde că respectăm legea. Citește articolul
Am ajuns din nou în situația în care salariul minim sectorial, aplicabil celor ce lucrează în zona agroalimentară, rămâne în urmă prin raportare la salariul minim stabilit prin hotărâre de Guvern. Diferența față de toamna trecută e că Guvernul nu a mai exclus expres de la aplicarea noului salariu minim angajații din „sectoarele speciale”. Conform principiului asigurării cel puțin a salariului minim garantat în plată, de la 1 iulie niciun salariu minim brut nu ar putea fi sub 3.700 de lei. Doar că netul celor plătiți cu minimul în zona agroalimentară e deja superior salariului minim net aplicabil de la 1 iulie. Înseamnă asta că nu e nevoie să le crească și acestor angajați salariul minim brut? Totodată, există compatibilitate între facilitățile fiscale sectoriale și beneficiul de netaxare pentru 300 de lei din salariul minim? Citește articolul
Majorarea salariului minim prin hotărâre de Guvern implică mai multe formalități pe care angajatorii le au de îndeplinit în termenele prescrise de lege, respectiv modificarea salariului minim pentru cei plătiți la acest nivel, precum și raportarea modificării în Revisal. Citește articolul
Hotărârea prin care salariul minim brut va crește de la 1 iulie cu 400 de lei a fost adoptată azi de Guvern și a apărut tot azi în Monitorul Oficial. Potrivit datelor avansate de purtătorul de cuvânt al Guvernului la finele ședinței în care a fost adoptată hotărârea, la acest moment, circa 760.000 de salariați sunt plătiți la nivelul minimului. Citește articolul
Acum că majorarea de la 1 iulie a salariului minim cu 400 de lei este la doi pași de a deveni oficială, proiectul de hotărâre în acest sens fiind pus marți în dezbatere la Ministerul Muncii, dar și în considerarea proiectelor ce vor transpune directiva privind salariul minim în UE, trebuie să ne uităm și dincolo de momentul 1 iulie, din mai multe puncte de vedere: ce șanse sunt să mai asistăm la o nouă creștere, cum se poziționează salariul de la 1 iulie în raport cu transpunerea directivei europene, ce se întâmplă în sectoarele speciale sau ce știm sigur că rămâne la fel tot restul anului. Citește articolul
Obligația de a crește „salariile minime istorice” se aplică și în cazul angajaților încadrați cu normă parțială, nu doar celor cu normă întreagă. Nicio distincție nu este făcută în lege pentru a limita această obligație doar la cei ce lucrează 40 de ore săptămânal. Citește articolul