Proiectul pus în dezbatere de Ministerul Muncii pe 28 mai confirmă discuțiile din ultimele luni cu privire la decizia de a aduce salariul minim brut garantat în plată, începând din luna iulie, la nivelul de 3.700 de lei - o creștere semnificativă, având în vedere că salariul se situează în prezent la 3.300.
Salariul minim de 3.300 de lei a fost stabilit din octombrie anul trecut. Practic, majorarea din iulie ar fi prima din acest an. Ce șanse sunt să mai crească o dată, până la final de 2024?
În iunie 2023 aveam în față un program de guvernare 2023-2024 al cabinetului Ciolacu mult mai colorat și mai bogat în cifre decât documentul cu același nume pe care regăsim astăzi pe site-ul Guvernului. În programul consultat anul trecut, Guvernul arăta foarte clar intenția de creștere a salariului în 2024 până la valoarea de 3.900 de lei - creștere realizată în două tranșe. Pentru 2023 nu fusese prevăzută însă o creștere precum cea înregistrată în octombrie însă.
Totodată, în discuția despre creșterile viitoare ale salariului minim va intra, în curând, legea prin care România va transpune prevederile directivei europene privind salariul minim în UE - avocatnet.ro a analizat două proiecte aflate în discuție prin care se pun bazele noului mecanism de stabilire a salariului minim, dar documentul nu este încă în dezbatere (detalii, aici). În normele consultate nu este prezentată nicio sumă concretă, ci doar variabilele ce vor intra în discuție. De anul viitor, cel puțin, noul instrument va trebui utilizat în indexarea cel puțin anuală a salariului minim brut garantat în plată. În programul de guvernare apare însă „[t]ranspunerea în legislația națională a legislației europene care prevede ca salariul minim brut garantat în plată să reprezinte 50% din salariul mediu brut”. Dacă exprimarea care s-a vrut era, de fapt, „câștigul salarial mediu brut”, 50% din această sumă (7.567 de lei) înseamnă 3.783,5 lei. Ceea ce ar pune salariul minim de la 1 iulie (3.700 de lei) în rândul promisiunii sau „în grafice”.
Totuși, nu se poate afirma cu certitudine că proiectul de majorare pus în dezbatere marți va fi constitui singura intenție de genul acesta în 2024.
De reținut însă, tot în contextul salariului minim, că cei de la Ministerul Muncii ne-au arătat intenția de a majora amenzile date celor care nu respectă nivelul de salarizare minim - detalii, aici.
Mai departe, momentan, niciun rând în dezbatere despre creșterea salariului minim în construcții sau agricultură. Tot din toamna trecută - noiembrie, mai precis - în construcții se aplică salariul minim brut de 4.582 lei, iar în sectorul agricol și industria alimentară avem un salariu minim de 3.436 de lei. Până una-alta, până nu vedem un proiect în dezbatere, ne putem aștepta că salariul minim în sectoarele speciale rămâne la acest nivel și de la 1 iulie.
Ce rămâne la fel tot restul anului? Obligația de a majora salariile minime în cazul celor care au depășit 24 de luni cu salarizarea la acest nivel (minimul brut garantat în plată). E vorba de acea prevedere din Codul muncii care a început „să intre în acțiune” începând de anul acesta și care, așa cum punctam în acest material, nu s-a epuizat în efecte la 1 ianuarie. Chiar dacă salariul minim va înregistra o nouă creștere în iulie, acest lucru nu-i scutește pe angajatori de majorarea „salariilor minime istorice”.
De asemenea, beneficiul de netaxare pentru cei 200 de lei se va aplica până la final de 2024.