Codul muncii prevede că salariul de bază minim brut pe țară poate fi acordat unui angajat pentru o perioadă maximă de 24 de luni de la încheierea contractului individual de muncă, după care angajatorul este obligat să ofere un salariu superior acestuia. Modificările aduse anul trecut Codului muncii nu au adus clarificări semnificative, menținând obligația angajatorilor de a majora salariul minim stabilit prin hotărâre de Guvern (HG). În ce măsură se aplică obligația și altor salarii minime stabilite prin acte normative diferite și cu cât ar trebui majorate salariile, precum și care e sancțiunea dacă angajatorii nu se achită de obligație sunt câteva dintre aspectele pe care le-am atins în materialul de azi. Citește articolul
De la 1 ianuarie, în România există un salariu minim garantat în plată stabilit prin hotărâre de Guvern, precum și o reglementare specială care stabilește alte două niveluri salariale minime sectoriale - dintre care doar unul este, de fapt, superior celui garantat în plată. În contextul unei directive europene pe care Parlamentul a transpus-o anul trecut, dar și a unor facilități fiscale eliminate, e greu de afirmat că acele salarii minime diferențiate au fost stabilite așa cum se cuvenea - fără parteneri sociale consultați și fără transparență. Citește articolul
La sfârșitul anului, Guvernul României a abrogat OUG nr. 93/2023, care reglementa salariile minime în sectoarele construcțiilor și agro-alimentar, printr-o ordonanță nouă stabilind salariile minime brute de 4.582 lei lunar pentru construcții (adică același cuantum ca până acum) și 4.050 lei lunar pentru agricultură, salariu pe care-l aduce astfel la nivelul minimului garantat în plată. De asemenea, facilitățile fiscale pentru aceste sectoare au fost abrogate, ceea ce ar putea duce la scăderea salariilor nete pentru cei din construcții, angajatorii nefiind obligați să compenseze această eliminare a facilităților. Citește articolul
O decizie oficializată recent de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) vine cu două clarificări importante pentru angajatorii care aplică facilitățile fiscale din construcții. Pe de o parte, se confirmă faptul că facilitățile nu se pot aplica pentru alte activități decât cele legate de construcții. Pe de altă parte, o constatare a inspectoratului teritorial de muncă (ITM) nu poate obliga Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să confirme că un angajator aplică în mod corect facilitățile. Citește articolul
După prima jumătate a acestui an, discutăm deja de repere importante în salarizare care se modifică începând cu 1 iulie: salariul minim aplicabil în majoritatea sectoarelor de activitate din țară și suma pentru care nu se datorează taxe salariale sunt modificate sunt ceva mai mari, de astăzi. Ce se întâmplă însă în sectoarele speciale și cum procedăm cu angajații ale căror salarii fuseseră ușor modificate ca urmare a obligației din Codul muncii? Citește articolul
OUG nr. 93/2023 stabilește salariul minim brut pe țară garantat în plată pentru sectorul construcții, agricol și industria alimentară. Modificarea salariului minim trebuie transmisă în Revisal în termen de 20 de zile lucrătoare de la data producerii, adică până pe 28 noiembrie. Nerespectarea acestui termen poate fi sancționată cu amendă de la 5.000 la 8.000 lei. Citește articolul
Anul 2023 înseamnă menținerea setului de facilități fiscale acordat acum ceva ani pentru domeniul construcțiilor, dar în contextul unor salarii minime mult mai mari - 4.000 de lei, de la 1 ianuarie, iar, de la 1 noiembrie, minimul brut ce trebuie garantat în acest sector e chiar mai mare de atât - 4.582 de lei. La fel ca în cazul sectorului agro-alimentar, aplicarea facilităților fiscale se face diferit în funcție de modificările aduse legislației pe acest domeniu: până la 31 octombrie și dincolo de acest termen. Citește articolul
De la 1 octombrie la 1 noiembrie am avut în România un salariu minim brut garantat în plată de 3.300 de lei și un salariu minim în industria agro-alimentară ce s-a situat, în mod absurd, sub acest minim, din cauza unor circumstanțe pe care guvernanții nu le-au gestionat cum trebuie. Legat de salariul minim operează mai multe facilități fiscale ș.a.m.d., iar existența unui salariu minim pe industrie care e sub „minimul pe economie” ridică probleme de interpretare unitară a legii, așa că i s-a cerut Ministerului de Finanțe (MF) să vină cu răspunsuri pentru fiscaliști, iar răspunsul celor de la Finanțe a fost trimis celor de la CCF recent. Citește articolul
Noile salarii minime în sectoarele speciale au fost adoptate ieri de Guvern, dar ordonanța care le conține abia a apărut azi după-amiază în Monitorul Oficial. De majorarea salariului minim brut în domeniul construcțiilor vor beneficia 423.110 salariați, iar în sectorul agricol și industria alimentară 168.000 de salariați, potrivit estimărilor menționate în comunicatul publicat marți de Guvern. Citește articolul
Începând cu luna noiembrie, salariul minim brut pe economie în sectorul agro-alimentar crește la 3.436 de lei, iar în construcții la 4.582 de lei. Totodată, au fost implementate schimbări în regimul de taxare pentru aceste sectoare, inclusiv în ceea ce privește impozitul pe venit și contribuțiile sociale. De asemenea, angajații din industria IT sunt vizați de noutăți aplicabile de luna asta. Citește articolul