Adoptarea Legii nr. 283/2024 marchează un pas semnificativ în armonizarea legislației naționale cu cerințele europene privind condițiile de muncă și protecția lucrătorilor. Această lege transpune, printre altele, în dreptul intern Directiva 2022/2041 privind salariile minime adecvate in Uniunea Europeană (pe scurt, Directiva 2022/2041), introducând măsuri menite să îmbunătățească echilibrul dintre viața profesională și cea personală, să asigure condiții de muncă mai bune, transparente și previzibile, inclusiv prin salarii minime adecvate, și să protejeze drepturile angajaților în contextul noilor realități economice. Directiva 2022/2041 pune un accent deosebit pe crearea unui cadru de muncă modern, care să răspundă atât provocărilor economice, cât și cerințelor sociale actuale. Legea nr. 283/2024 reflectă aceste priorități, având ca scop principal garantarea unui nivel ridicat de protecție socială, contribuind la asigurarea unui trai decent, reducerea inegalităților la locul de muncă și adaptarea reglementărilor naționale la realitățile economice actuale, protejând veniturile lucrătorilor, în special ale lucrătorilor defavorizați. Citește articolul
Legea pentru stabilirea și actualizarea salariului minim brut pe țară conform directivei privind salariul minim adecvat în Uniunea Europeană (UE) a fost oficializată joi, dar acum este necesară o hotărâre de Guvern pentru punerea sa în aplicare. Noul mecanism prin care se va stabili și apoi actualiza anual salariul minim în România va ține cont de puterea de cumpărare, de costul vieții, de nivelul general al salariilor și de distribuția acestora, de rata de creștere a salariilor, dar și de productivitate. Totodată, prin această lege se dorește sancționarea mult mai dură a celor care nu acordă salariul minim. Citește articolul
Ministerul Muncii a pus recent în dezbatere un proiect de hotărâre ce conține procedura prin care se va aplica viitorul mecanism de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară. Mecanismul va ține cont, la stabilirea și actualizarea salariului minim, de mai mulți factori, inclusiv de puterea de cumpărare, de costul vieții, de nivelul general al salariilor și de distribuția acestora etc. Citește articolul
Guvernul României a stabilit ca priorități legislative pentru a doua sesiune ordinară din 2024 discutarea și aprobarea legilor bugetului de stat și bugetului asigurărilor sociale pentru 2025, precum și adoptarea unor proiecte de lege esențiale, printre care amintim unele modificări la Legea contra spălării banilor, ajustări ale Codului fiscal și reglementări pentru asigurările RCA, toate având ca termen de finalizare luna noiembrie. De asemenea, se preconizează adoptarea în această toamnă a unui nou Cod al amenajării teritoriului și urbanismului, iar proiectul pentru stabilirea salariului minim adecvat este obligatoriu să fie adoptat toamna asta, termenul-limită propus fiind luna noiembrie. Citește articolul
Un proiect pus luna asta în dezbatere la Ministerul Muncii ar fi obligat angajatorii ca, atunci când majorează salariile brute, să asigure cel puțin netul anterior. Introducerea acestei garanții pentru angajați în Codul muncii ar fi fost necesară chiar până la finele acestei luni, din moment ce 1 iulie este un nou prilej, odată cu majorarea salariului minim brut garantat în plată, când unele salarii nete vor înregistra scăderi în loc de creșteri - vorbim, în principal, de cei ale căror salarii trebuie să crească după 24 de luni. Clarificarea nu va intra în Codul muncii nici până la 1 iulie, nici prin proiectul anterior menționat, din care au dispărut brusc și fără explicații prevederile ce prevedeau garantarea netului anterior. Citește articolul
Un proiect de lege de curând pus în dezbatere prevede, în sfârșit, creșterea sancțiunii impuse angajatorilor care nu acordă salariul minim garantat în plată. Nu doar limitele amenzii ar urma să crească semnificativ - amenda se va aplica per salariat. Totuși, chiar și cu aceste amenzi propuse, pentru angajatorii mari care încalcă legea repetat sau în mod semnificativ, sancțiunile pot rămâne insuficiente, întrucât nu depășesc niciodată valoarea totală de 200.000 de lei, indiferent de numărul de angajați afectați. În plus, sancțiunea de sistare a activității pentru firmele recidiviste, deși teoretic existentă în legislație, nu este aplicată în practică. Citește articolul
Până la finalul acestui an, România ar putea (și ar trebui) să aibă gata stabilit așa-zisul salariu minim adecvat. Mai exact, un nivel salarial minim stabilit potrivit indicațiilor unei directive europene al cărui termen de transpunere este spre finele anului viitor. Cu ocazia prezentării concluziilor unui studiu privind corelarea salariului minim cu necesarul pentru un trai minim decent, un reprezentant al Ministerului Muncii a anunțat și care ar fi varianta de adecvare a salariului minim pe care se va merge în discuțiile ce se vor purta în următoarea perioadă cu partenerii de dialog social. Citește articolul
Statele membre ale Uniunii Europene (UE) vor trebui, până în noiembrie 2024, să stabilească care este nivelul salariul minim adecvat la nivel de țară, ținând cont de anumite condiții specifice, cum ar fi puterea de cumpărare a celor plătiți cu minimul pe economie, nivelul general al salariilor sau rata de creștere a acestora, potrivit Directivei europene nr. 2.041/2022, care a fost publicată astăzi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Trebuie reținut că această directivă nu stabilește o valoare a salariului minim brut la nivel european, iar valoarea acestuia va fi diferită în toate statele membre. În plus, directiva nu impune ca salariul minim să fie un anumit procent din salariu mediu brut, ci stabilește doar o serie de condiții care trebuie luate în calcul pentru stabilirea celui minim adecvat, precum și o majorare periodică a salariilor minime, cel puțin o dată la doi ani. Citește articolul