avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 317 soluții astăzi
Autori Andreea Manolache

Andreea Manolache Managing Partner, SCA Manolache, Lincaru și Asociații

https://mlegalpartners.com/

Andreea Manolache - Managing Partner la Manolache, Lincaru și Asociații SCA, este membru al Baroului București, cu peste 20 ani experiență în drept comercial, drept corporativ, M&A, dreptul muncii, GDPR. Prin intermediul societatii noastre, oferim asistență atât clienților locali, cât și celor străini, care au in vedere proiecte in Romania, din diverse industrii, precum cea farmaceutică, IT, retail, automotive. Clientii societatii se bucură de avantajele expertizei locale, organizarea buna a proiectelor, orientarea spre detaliu si solutiile juridice practice oferite.

ACCES PREMIUM

Noutăți aduse de Legea privind salariul minim adecvat pentru îmbunătățirea condițiilor de trai și de muncă. Definiția raportului de muncă, extinsă

Adoptarea Legii nr. 283/2024 marchează un pas semnificativ în armonizarea legislației naționale cu cerințele europene privind condițiile de muncă și protecția lucrătorilor. Această lege transpune, printre altele, în dreptul intern Directiva 2022/2041 privind salariile minime adecvate in Uniunea Europeană (pe scurt, Directiva 2022/2041), introducând măsuri menite să îmbunătățească echilibrul dintre viața profesională și cea personală, să asigure condiții de muncă mai bune, transparente și previzibile, inclusiv prin salarii minime adecvate, și să protejeze drepturile angajaților în contextul noilor realități economice. Directiva 2022/2041 pune un accent deosebit pe crearea unui cadru de muncă modern, care să răspundă atât provocărilor economice, cât și cerințelor sociale actuale. Legea nr. 283/2024 reflectă aceste priorități, având ca scop principal garantarea unui nivel ridicat de protecție socială, contribuind la asigurarea unui trai decent, reducerea inegalităților la locul de muncă și adaptarea reglementărilor naționale la realitățile economice actuale, protejând veniturile lucrătorilor, în special ale lucrătorilor defavorizați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În ce măsură desemnarea unui specialist în resurse umane este întotdeauna alegerea potrivită pentru rolul de responsabil desemnat în combaterea și prevenirea situațiilor de hărțuire

Andreea Manolache în Resurse umane
Managing Partner, SCA Manolache, Lincaru și Asociații
6 Noiembrie 2024 | 1 | 1160 | Timp de citire: 6 min.

În România, legislația privind prevenirea hărțuirii și promovarea egalității de șanse este reglementată prin mai multe acte normative, iar o hotărâre de Guvern stabilește un mecanism clar pentru gestionarea și prevenirea hărțuirii la locul de muncă. Aceasta definește hărțuirea ca un comportament nedorit care afectează demnitatea persoanelor și impune angajatorilor responsabilitatea de a crea un mediu de lucru sigur, inclusiv prin desemnarea unei persoane sau comisii competente care să se ocupe de plângerile legate de hărțuire. Persoana responsabilă ar trebui să bifeze mai multe competențe și abilități pentru a-și putea exercita rolul cât mai bine, iar desemnarea pentru acest rol tocmai a responsabilului de resurse umane (HR) poate fi o variantă bună în unele companii, dar nu întotdeauna. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Victimizarea salariaților și măsurile de prevenție pe care le pot lua angajatorii

În România, tot mai mulți angajați raportează experiențe de victimizare după ce au semnalat angajatorului nereguli în cadrul organizației. Victimizarea în dreptul muncii se referă la represalii și tratamente nedrepte aplicate angajaților care raportează încălcări ale drepturilor lor, incluzând concedierea, modificarea postului sau hărțuirea, și este interzisă prin diverse acte normative în România. Angajatorii sunt încurajați să implementeze politici interne pentru prevenirea victimizării, iar angajații afectați pot depune plângeri la autorități sau instanțe de judecată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua regulă de arhivare a statelor de salarii nu înseamnă că documentele mai vechi pot fi aruncate deja. Termenul nou trebuie tratat cu prudență

Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva societăților timp de cinci ani, calculați de la dată de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii, stabilește o nouă lege, aplicabilă din ianuarie 2023. Modificarea Legii contabilității și reducerea semnificativă a termenului de arhivare a statelor de salarii a însemnat un motiv de bucurie pentru angajatori, însă e recomandabilă tratarea cu multă prudență a noului termen. Citește articolul

~ final articole autor ~