Codul muncii prevede că salariul de bază minim brut pe țară poate fi acordat unui angajat pentru o perioadă maximă de 24 de luni de la încheierea contractului individual de muncă, după care angajatorul este obligat să ofere un salariu superior acestuia. Modificările aduse anul trecut Codului muncii nu au adus clarificări semnificative, menținând obligația angajatorilor de a majora salariul minim stabilit prin hotărâre de Guvern (HG). În ce măsură se aplică obligația și altor salarii minime stabilite prin acte normative diferite și cu cât ar trebui majorate salariile, precum și care e sancțiunea dacă angajatorii nu se achită de obligație sunt câteva dintre aspectele pe care le-am atins în materialul de azi. Citește articolul
De la 1 ianuarie, în România există un salariu minim garantat în plată stabilit prin hotărâre de Guvern, precum și o reglementare specială care stabilește alte două niveluri salariale minime sectoriale - dintre care doar unul este, de fapt, superior celui garantat în plată. În contextul unei directive europene pe care Parlamentul a transpus-o anul trecut, dar și a unor facilități fiscale eliminate, e greu de afirmat că acele salarii minime diferențiate au fost stabilite așa cum se cuvenea - fără parteneri sociale consultați și fără transparență. Citește articolul
La sfârșitul anului, Guvernul României a abrogat OUG nr. 93/2023, care reglementa salariile minime în sectoarele construcțiilor și agro-alimentar, printr-o ordonanță nouă stabilind salariile minime brute de 4.582 lei lunar pentru construcții (adică același cuantum ca până acum) și 4.050 lei lunar pentru agricultură, salariu pe care-l aduce astfel la nivelul minimului garantat în plată. De asemenea, facilitățile fiscale pentru aceste sectoare au fost abrogate, ceea ce ar putea duce la scăderea salariilor nete pentru cei din construcții, angajatorii nefiind obligați să compenseze această eliminare a facilităților. Citește articolul
Începând din 2025, în situațiile în care într-un an se aplică mai multe cuantumuri ale salariului minim brut pe țară, pentru determinarea plafoanelor ce implică obligația plății contribuțiilor la pensii (CAS) și sănătate (CASS), pentru veniturile independente, se folosește cuantumul valabil la 1 ianuarie. Anterior, reperul era stabilit pentru 25 mai. Citește articolul
O decizie oficializată recent de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) vine cu două clarificări importante pentru angajatorii care aplică facilitățile fiscale din construcții. Pe de o parte, se confirmă faptul că facilitățile nu se pot aplica pentru alte activități decât cele legate de construcții. Pe de altă parte, o constatare a inspectoratului teritorial de muncă (ITM) nu poate obliga Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să confirme că un angajator aplică în mod corect facilitățile. Citește articolul
Anul 2023 a debutat fără vreo creștere a salariului minim pentru sectorul agro-alimentar, acesta situându-se la 1 ianuarie la același nivel al salariului minim general aplicabil - 3.000 de lei. Minimul în agro-alimentar a crescut însă începând cu veniturile lunii noiembrie și se va menține așa cel puțin în prima parte a anului 2024. Anul 2023 a oferit perspectiva aplicării, în continuare, a facilităților fiscale specifice, dar și, alternativ, a beneficiului celor 200 de lei netaxabili. Mici modificări pe aplicarea acestor facilități operează însă de la veniturile lunii noiembrie încolo. Să recapitulăm, așadar: Citește articolul
Noile salarii minime în sectoarele speciale au fost adoptate ieri de Guvern, dar ordonanța care le conține abia a apărut azi după-amiază în Monitorul Oficial. De majorarea salariului minim brut în domeniul construcțiilor vor beneficia 423.110 salariați, iar în sectorul agricol și industria alimentară 168.000 de salariați, potrivit estimărilor menționate în comunicatul publicat marți de Guvern. Citește articolul
Din octombrie 2023 există o situație paradoxală legată de salariul minim. Salariații din sectorul agroalimentar au un salariu minim diferențiat mai mic decât salariul minim pe țară, după ce anul trecut situația era exact pe dos. Această discrepanță este criticată de Augustin Zegrean, fostul președinte al Curții Constituționale a României (CCR), deoarece Constituția stipulează un salariu minim egal pentru toți. Guvernul nu a rezolvat încă această problemă și nici nu dă semne că ar intenționa să o facă prea repede, iar hotărârea recentă de majorare a minimului pe țară poate fi atacată numai în contencios, nu și la CCR. La fel de paradoxal este că până și zilierii care activează în sectorul agroalimentar au ajuns să câștige, pe oră, mai mult decât angajații. Citește articolul
În domeniul construcțiilor, atât salariul minim brut diferențiat de 4.000 de lei, cât și, dacă sunt îndeplinite condițiile necesare, aplicarea facilităților fiscale specifice sunt obligatorii pentru angajatori. Nici salariul, nici facilitățile nu sunt opționale, pentru a fi aplicate după bunul plac - astfel, o firmă nu poate refuza facilitățile fiscale pentru a acorda salarii sub 4.000 de lei. Citește articolul
Începutul anului 2023 aduce o serie de majorări ale veniturilor persoanelor fizice, printre care putem aminti de salariul minim pe țară și de cel diferențiat, de pensiile de stat și de cele militare, dar și de ajutoare unice, cum sunt cele pentru pensionarii cu venituri mici. Citește articolul