Beneficiul de netaxare a unei porțiuni din salariul minim continuă să se aplice în restul anului 2024, dar vorbim de o sumă considerabil mai mare - 300 de lei, de la 1 iulie, față de 200 de lei cum a fost anul precedent și în prima parte a acestui an. Deși cuantumul sumei a fost modificat, plafonul superior al venitului brut lunar a rămas același: 4.000 de lei. În contextul în care salariul minim însuși înregistrează o creștere de la 1 iulie, ajungând la 3.700 de lei, adică destul de aproape de plafonul antemenționat, mult mai puțini angajați plătiți cu minimul pe economie (salariu de bază) vor putea beneficia de această facilitate de netaxare. Citește articolul
Cu un nou salariu minim brut de la 1 iulie și un beneficiu de netaxare cu 50% mai mare, trebuie să ne uităm și la situația acelor angajați cărora le-au crescut salariile minime în ultimele câteva luni, ca urmare a prevederilor privind „salariile minime istorice” din Codul muncii. Celor cu salarii astfel majorate și care nu se situează acum dincolo de 3.700 de lei, angajatorii ar trebui negocieze cu lucrătorii să le majoreze salariile peste acest nivel, de la 1 iulie, sau e suficient să le crească la noul nivel minim garantat în plată? Cu noul beneficiu de netaxare în calcul și cu dezideratul de a nu crește salarii brute care să antameze diminuări ale netului, angajatorii sunt puși, iarăși, în fața unor calcule mult prea dificile decât ar fi fost necesar. Citește articolul
Inspectorii de muncă nu pot interveni în cadrul negocierilor privind stabilirea salariului, dar pot sancționa pasivitatea angajatorului în fața obligației de a majora salariile minime mai vechi de 24 de luni. Ca atare, inspectorii nu pot decide dacă o majorare reprezintă o respectare a obligației și o alta, nu. Cu toate acestea, Inspecția Muncii ne-a indicat dezideratul de a se ține cont de nivelul netului avut anterior majorării, dat fiind că există acel beneficiu de netaxare care încurcă puțin calculele. Citește articolul
Creșterea obligatorie „a salariilor minime cu vechime” de la 1 ianuarie și aplicarea beneficiului de netaxare la cei 200 de lei din salariul minim își dau întâlnire momentan într-o discuție destul de complicată: pe de o parte, legea îi forțează pe angajatori să crească acele salarii, iar nu cu sume derizorii, dar, pe de altă parte, din cauza acelui beneficiu de netaxare, angajatorii trebuie să acorde câte cel puțin 150 de lei per angajat ca să ajungă la netul pe care îl au aceștia acum. Citește articolul
Anul 2023 a debutat fără vreo creștere a salariului minim pentru sectorul agro-alimentar, acesta situându-se la 1 ianuarie la același nivel al salariului minim general aplicabil - 3.000 de lei. Minimul în agro-alimentar a crescut însă începând cu veniturile lunii noiembrie și se va menține așa cel puțin în prima parte a anului 2024. Anul 2023 a oferit perspectiva aplicării, în continuare, a facilităților fiscale specifice, dar și, alternativ, a beneficiului celor 200 de lei netaxabili. Mici modificări pe aplicarea acestor facilități operează însă de la veniturile lunii noiembrie încolo. Să recapitulăm, așadar: Citește articolul
Începând cu 1 ianuarie 2023, avem în vigoare un beneficiu fiscal de scutire de impozit și contribuții sociale obligatorii pentru o sumă de 200 de lei din salariul minim brut, care se acordă, în mod obligatoriu, în anumite condiții. Chiar dacă salariul minim brut a crescut cu 300 de lei, din octombrie, beneficiul e în continuare aplicabil, iar el profită și celor din sectorul agro-alimentar care nu beneficiază de facilitățile fiscale, chiar dacă salariul acestora a crescut și el de la 1 noiembrie. Citește articolul
De la 1 octombrie la 1 noiembrie am avut în România un salariu minim brut garantat în plată de 3.300 de lei și un salariu minim în industria agro-alimentară ce s-a situat, în mod absurd, sub acest minim, din cauza unor circumstanțe pe care guvernanții nu le-au gestionat cum trebuie. Legat de salariul minim operează mai multe facilități fiscale ș.a.m.d., iar existența unui salariu minim pe industrie care e sub „minimul pe economie” ridică probleme de interpretare unitară a legii, așa că i s-a cerut Ministerului de Finanțe (MF) să vină cu răspunsuri pentru fiscaliști, iar răspunsul celor de la Finanțe a fost trimis celor de la CCF recent. Citește articolul
Garantarea în plată a salariului brut cel puțin egal cu salariul de bază minim brut din țară nu este întotdeauna respectată de către angajatori. Ca să facă economii, angajatorii recurg frecvent la soluții pentru a acorda angajaților mai puțin decât impune legea, iar alteori, pur și simplu, se întâmplă ca textele de lege să fie aplicate necorespunzător. Dacă mai punem la socoteală și niște beneficii fiscale purtate de anumite sume ori tipuri de venituri, atunci greșelile din practică se multiplică. Citește articolul
Deși se poate ajunge la situația în care angajatul să piardă beneficiul celor 200 de lei netaxabili din cauza orelor suplimentare, acest lucru poate fi evitat aplicând regula de bază în cazul compensării acestor ore de muncă lucrate în plus. Aici, angajatorii pot ajunge chiar să le facă o defavoare salariaților dacă le acordă sporul. Citește articolul
În 2023, aplicarea beneficiului de netaxare pentru 200 de lei din salariul minim brut garantat în plată înseamnă că angajații plătiți cu minimul fie vor avea același salariu tot anul, fie vor încasa măriri care îl vor costa pe angajator mai mult decât în mod normal, adică dacă acest beneficiu nu s-ar aplica. În contextul în care principiul ar trebui să fie acela al negocierii salariilor, cu condiția ca niciunul să nu se situeze sub minimul garantat în plată, efectele nu tocmai pozitive, în ansamblu, create de acest beneficiu al celor 200 de lei netaxabili sunt vizibile ori de câte ori comparăm situația celor cu salarii apropiate sau când ne gândim la acordarea unor majorări salariale. Citește articolul