O clarificare de la autorități este importantă deoarece:
- în practică, tichetele de masă pot fi acordate fie în luna curentă pentru luna următoare, fie în luna curentă pentru luna curentă, fie în luna curentă pentru luna precedentă;
- OUG 87/2024 se referă la excluderea din plafon a contravalorii tichetelor de masă acordate pentru perioada iulie - decembrie 2024;
- însă normele Codului fiscal prevăd că tichetele de masă se impozitează în luna în care sunt primite, fără să conteze luna pentru care sunt primite efectiv.
„Astfel, se poate observa, pe de o parte, că luna pentru care se acordă tichetele de masă poate diferi de luna în care acestea se acordă efectiv, iar, pe de altă parte, constatăm că există o oarecare necorelare de abordare între noțiunile folosite de art. V din OUG 87/2024 și, respectiv, de normele de aplicare ale Codului fiscal, cu privire la perioada/luna pentru care/în care contravaloarea tichetelor de masă nu se include în venitul brut și, respectiv, aceasta se include în veniturile impozabile, la calculul impozitului pe venit.
În contextul celor menționate mai sus, ținând cont de faptul că momentul taxării tichetelor de masă este momentul acordării lor, nu luna pentru care se acordă, iar luna acordării lor poate fi diferită de luna pentru care se acordă, vă rugăm să ne precizați dacă sintagma «acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024», folosită în art. V din OUG 87/2024, trebuie înțeleasă în sensul că vizează de fapt tichetele de masă acordate în perioada iulie - decembrie 2024, indiferent de luna la care se referă aceste tichete (pentru care sunt acordate)”, scria în adresa transmisă de CCF la MF.
În răspunsul recent al MF, această interpretare a fost confirmată, astfel că angajatorii o pot pune în aplicare:
„La determinarea plafonului de venit brut de 4.000 lei, stabilit potrivit actului normativ care instituie facilitatea fiscală pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor, pentru contravaloarea tichetelor de masă, respectiv indemnizația de hrană, acordate potrivit legii, după caz, considerăm că sunt aplicabile regulile generale de impunere prevăzute de Codul fiscal. (...)
Având în vedere prevederile Codului fiscal, ale normelor metodologice date în aplicarea Codului fiscal și dispozițiile art. V din OUG 87/2024 referitoare la neincluderea în venitul brut, pentru perioada iulie - decembrie 2024, a contravalorii tichetelor de masă, respectiv a indemnizației de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru verificarea încadrării venitului brut în plafonul lunar de 4.000 lei, apreciem că în situația în care, în perioada iulie - decembrie 2024, sunt acordate tichete de masă/indemnizații de hrană pentru altă perioadă decât cea menționată mai sus, contravaloarea acestora va fi inclusă în venitul brut supus analizei în vederea acordării facilității fiscale”, precizează reprezentanții ministerului.
O interpretare diferită ar fi putut duce în practică la o aplicare nedreaptă a regulii excluderii tichetelor de masă din plafonul de 4.000 lei asociat cu cei 300 lei netaxabili din salariul minim brut pe țară.
„În aprecierea noastră, dacă înțelegerea prevederii de mai sus nu este cea precizată de noi, urmează să apară următoarele anomalii și inechități în aplicarea practică a acesteia, în funcție de luna acordării efective a tichetelor sau de ajustările impuse de legea specială, astfel:
- acordate în luna curentă pentru luna următoare (caz în care tichetele acordate în decembrie 2024 pentru ianuarie 2025 nu ar putea fi scăzute din plafon);
- acordate în luna curentă pentru cea precedentă (caz în care tichetele acordate în iulie 2024 pentru iunie 2024 nu ar putea fi scăzute din plafon);
- pot exista reglări impuse de lege (diminuarea numărului de tichete de masă acordat în luna curentă ca urmare a acordării unui număr de tichete mai mare în luna anterioară, din cauza concediilor medicale sau a altor absențe etc.)”, explicau cei de la CCF în solicitarea lor.