Schimbările legislative aduse de autorități în cursul anului trecut au inclus și chestiuni legate de obligațiile declarative pe care le au companiile și persoanele fizice în relația cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, avem atât unele raportări noi, cât și o raportare amânată, una suspendată și una eliminată.
1. Raportare nouă pusă în aplicare: Începe declararea trimiterilor de colete cu plata ramburs. La finalul lunii ianuarie 2023, furnizorii de servicii poștale depun, pentru prima oară, declarația 395 (pentru livrările făcute efectiv în decembrie 2022). Prin acest formular, ANAF va obține de-acum, lunar, informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs, în încercarea de a depista evazioniștii.
2. Raportări noi în pregătire: Activitatea comercianților prin marketplace-uri va fi declarată periodic. Două obligații declarative ce urmează să fie puse efectiv în aplicare în 2023 țin de activitatea derulată prin marketplace-uri, deși momentan este neclar dacă Guvernul le va menține pe amândouă. În primul rând,
o ordonanță din 2022 (încă nepusă în aplicare prin ordin ANAF) prevede că cei care au marketplace-uri vor fi obligați să raporteze periodic la Fisc tranzacțiile pe care le fac comercianții prin acestea. În al doilea rând,
o directivă europeană ce va fi transpusă curând prin ordonanță prevede că informații ample despre activitatea companiilor și persoanelor fizice care fac vânzări sau închirieri prin marketplace-uri urmează să ajungă anual la ANAF. Având în vedere asemănările dintre cele două obligații, n-ar fi exclus ca Executivul să o păstreze doar pe cea pe care autoritățile europene îl obligă să o transpună, însă acest lucru rămâne de văzut în lunile ce vin.
3. Raportare amânată: Microfirmele depun declarația cu sponsorizările până în iunie. Sponsorizările făcute de către microîntreprinderi trebuie declarate anual la ANAF. Dacă termenul obligației este, de obicei, data de 25 ianuarie pentru sponsorizările din anul anterior, Guvernul a decis să-l amâne temporar pentru 25 iunie. Noua regulă se aplică efectiv din 2023, adică pentru
sponsorizările din 2022.
4. Raportare suspendată: Declarațiile 392 și 393 nu se depun nici în 2023. Obligativitatea depunerii declarațiilor informative 392A, 392B și 393 a fost suspendată și în 2023. Această măsură se aplică încă din 2017 și, în lipsa unei prelungiri, urma să expire la finalul anului 2022. Asta înseamnă că firmele scapă încă un an de depunerea celor trei declarații din sfera TVA, reluarea depunerii urmând să fie, teoretic, în februarie 2024.
5. Raportare eliminată: Tranzacțiile imobiliare sub 450.000 lei nu mai trebuie raportate de către notari. După ce la începutul anului 2022 s-a stabilit că notarii trebuie să raporteze la Fisc tranzacțiile imobiliare ce erau sub plafonul neimpozabil de 450.000 de lei, această obligație a dispărut de la 1 ianuarie 2023, odată cu respectivul plafon. Neraportarea se aplică începând cu tranzacțiile imobiliare derulate din ianuarie 2023.
Bonus: Firmele și persoanele fizice inactive temporar scapă din oficiu de obligația depunerii declarațiilor fiscale. O noutate apărută la începutul anului 2022 merită amintită chiar dacă se aplică deja de aproape un an, aceasta fiind la fel de importantă și în 2023. Concret, obligația de depunere a declarațiilor fiscale se înlătură automat în cazul celor inactivi temporar. Evident, facilitatea se aplică strict pentru perioada de inactivitate, nu și pentru obligațiile de declarare aferente activității desfășurate anterior inactivității. Anterior, contribuabilii care intrau temporar în inactivitate trebuiau să ceară la Fisc și să li se aprobe alte termene sau alte condiții pentru depunerea declarațiilor fiscale.