Practic, începând din 2023 există două declarații anuale de impozit pe profit, după cum urmează:
- declarația 101 normală - folosită de plătitorii de impozit pe profit care nu fac parte din grupuri de impozit pe profit, dar și de membrii acestor grupuri;
- declarația 101 consolidată - folosită exclusiv de responsabilii grupurilor de impozit pe profit.
Înainte de aceste modificări, firmele din grupurile de impozit pe profit n-aveau formularistica specială de care aveau nevoie pentru a raporta impozitul anual pe profitul anului anterior. De aceea, ANAF a introdus o „clonă” a declarației 101 pentru responsabilii grupurilor, iar formularul normal a fost adaptat pentru a putea fi folosit de ceilalți membri ai grupurilor.
Conform modificărilor aduse Codului fiscal în 2020, în România există grupuri de impozit pe profit începând din 2022, acestea fiind obligate să facă prima declarare anuală a impozitului în 2023. Responsabilul de grup este firma desemnată pentru determinarea rezultatului fiscal consolidat al grupului, depunerea declarației de impozit pe profit și efectuarea plății impozitului în numele grupului.
Declarația 101 consolidată este depusă online, în mod normal, până la data de 25 martie pentru anul anterior. Însă dacă cel puțin unul dintre membrii grupului fiscal beneficiază de facilitățile de recapitalizare din OUG 153/2020, declarația 101 consolidată este depusă online, temporar, până la data de 25 iunie pentru anul anterior.
„Declaraţia consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal se completează cu ajutorul programului de asistenţă și se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, împreună cu declarațiile anuale privind impozitul pe profit ale membrilor grupului fiscal (formular 101 - «Declarație privind impozitul pe profit»), în format electronic.
Fiecare membru al grupului fiscal completează propria declarație privind impozitul pe profit (formular 101), cu ajutorul aplicației informatice de asistență. Declarația privind impozitul pe profit semnată electronic se transmite persoanei juridice responsabile a grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit, în format electronic”, scrie în noul ordin.
Amintim că există firme care n-au cum să beneficieze de termenul temporar din 25 iunie, astfel că trebuie să respecte termenul normal din 25 martie - societățile care respectă reglementările contabile emise de către Banca Națională a României și Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Citește și: Avertisment de la specialiști: Grupurile de firme se pregătesc de declararea efectivă a impozitului pe profitul din 2022, însă încă există neclarități importante.
Comentarii articol (0)