Explicăm astăzi ce trebuie știut, procedural vorbind, despre modificarea unui grup existent de impozit pe profit, respectiv intrarea unui nou membru în grup sau ieșirea unui membru din grup, precum și despre desființarea voluntară a unui grup înaintea expirării perioadei sale de „viață” de cinci ani fiscali. Unele dintre formalitățile aferente trebuie îndeplinite până în primele zile din noiembrie 2024, ca să producă efecte din 2025. Citește articolul
Expunem astăzi o serie de aspecte legate de constituirea unui grup de impozit pe profit de la 1 ianuarie 2025, pentru care trebuie depusă o cerere la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) până în primele zile din noiembrie 2024, dar și de sistemul de consolidare fiscală în domeniul impozitului pe profit. Citește articolul
Acordarea unei bonificații de 3% din impozitele anului 2024, pentru contribuabilii bun-platnici, se aplică, în cazul plătitorilor de impozit pe profit, inclusiv dacă vorbim de grupuri fiscale și de cei ce datorează impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA). Citește articolul
Consolidarea fiscală se aplică efectiv din 2022, acesta fiind și primul an în care s-au înființat grupuri de impozit pe profit. Însă statisticile furnizate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru 2022, 2023 și 2024 arată un interes în scădere pentru aplicarea acestui mecanism de optimizare a sumelor plătite statului sub formă de impozit pe profit. Citește articolul
Specialiștii sunt de părere că introducerea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) a transformat grupurile de impozit pe profit într-o facilitate inutilă, cel puțin acolo unde firmele trebuie să achite IMCA. Însă sistemul consolidării fiscale era dezavantajos și pentru că nu permitea preluarea pierderilor anterioare intrării într-un grup fiscal. În aceste condiții, autoritățile ar trebui să ajusteze regulile grupurilor de impozit pe profit dacă vor să le transforme din nou într-un instrument util. Citește articolul
În contextul introducerii impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru plătitorii de impozit pe profit, specialiștii spun că grupurile fiscale devin aproape inutile, după numai doi ani de la apariția lor în practică. Concret, firme care, individual, nu s-ar califica la plata IMCA ajung, totuși, să-l plătească din cauză că fac parte dintr-un grup de impozit pe profit. Citește articolul
După ce mecanismul recuperării pierderilor fiscale a suferit modificări importante, este important de știut care sunt, începând din 2024, regulile actualizate aplicabile plătitorilor de impozit pe profit - atât individual, cât și în cazul grupurilor fiscale. Citește articolul
O serie de beneficii fiscale prevăzute în Codul Fiscal pot asigura o mai bună structurare a cash flow-ului și a impozitelor datorate către bugetul de stat, dacă ar fi aplicate, total sau parțial, în funcție de profilul și domeniul de activitate. Beneficiile fiscale se pot clasifica în trei mari categorii, după impozitele asupra cărora au impact, în sensul reducerii bazei de impozitare la calculul acestora. Citește articolul
2023 este un adevărat an de turnură în activitatea companiilor din România, având în vedere reducerea numărului de plătitori de impozit micro și creșterea numărului de plătitori de impozit pe profit, în urma modificărilor fiscale introduse prin OG 16/2022. Din acest motiv, companiile ar trebui să aibă în vedere, pentru anul 2024, intrarea într-un grup de plătitori de impozit pe profit, ce permite compensarea pierderilor cu profiturile pentru a plăti un impozit mai mic statului. Astfel, prin prezentul articol expunem principalele aspecte privind constituirea unui grup fiscal și sistemul de consolidare fiscală în domeniul impozitului pe profit. Citește articolul
Ce arată practica la momentul actual, după mai bine de un an de la apariția consolidării fiscale în domeniul impozitului pe profit? Istoria pe această speță este una relativ recentă în România, fiind o măsură aplicabilă de anul trecut, mai precis de la 1 ianuarie 2022. Practica acestor 15 luni care s-au scurs de la momentul intrării în vigoare a legislației aferente arată că măsura nu este utilizată pe scară largă, deși facilitatea a fost îndelung așteptată în România și aduce o serie de avantaje pentru grupurile de companii care aleg să raporteze impozitul pe profit la nivel consolidat, în detrimentul raportărilor individuale. Citește articolul