ACCES PREMIUM
De ce premium?
Două schimbări necesare pentru ca grupurile de impozit pe profit să fie atractive din nou
Specialiștii sunt de părere că introducerea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) a transformat grupurile de impozit pe profit într-o facilitate inutilă, cel puțin acolo unde firmele trebuie să achite IMCA. Însă sistemul consolidării fiscale era dezavantajos și pentru că nu permitea preluarea pierderilor anterioare intrării într-un grup fiscal. În aceste condiții, autoritățile ar trebui să ajusteze regulile grupurilor de impozit pe profit dacă vor să le transforme din nou într-un instrument util.
Articolul continuă mai jos
O schimbare importantă pe care ar trebui s-o facă autoritățile este legată de „intersectarea” IMCA cu grupurile de impozit pe profit. Pe scurt,
plafonul cifrei de afaceri de 50 milioane euro ar trebui aplicat individual membrilor grupului, pentru a vedea cine datorează IMCA și cine nu.
„În mod normal, introducerea IMCA ar trebui privită individual, la nivelul fiecărui membru. Faptul că o entitate este sau nu într-un grup fiscal nu ar trebui să genereze obligații fiscale disproporționate. Considerăm că plafonul «cifrei de afaceri» de 50 milioane euro ar trebui aplicat individual fiecărui membru al grupului, ca și când nu ar fi într-un grup fiscal. Această măsură ar face ca IMCA să fie aplicată doar de entitățile mari ale grupului care depășesc acest plafon. Pentru aceasta, Guvernul ar trebui să modifice regula instituită de art. 18^1 alin. 8 din Codul fiscal, care spune că, «În cazul grupului fiscal, cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro prevăzută la alin. (1) se calculează de persoana juridică responsabilă prin însumarea cifrei de afaceri a membrilor grupului fiscal»”, a explicat,
într-un interviu recent,
Valentin Alangiu, Accounting & Tax Partner la Nowium.
Apoi, o altă schimbare semnificativă ce ar trebui avută în vedere de autorități ține de
recuperarea pierderilor fiscale din perioadele anterioare intrării în grupurile de impozit pe profit. Acestea ar trebui să poată fi preluate la nivel de grup, în condițiile în care acest lucru nu-i posibil în prezent.
„Sistemul era dezavantajos și înainte de introducerea IMCA, în special prin faptul că la intrarea în grupul fiscal o entitate nu putea să preia pierderea fiscală reportată din perioada anterioară intrării în grupul fiscal. (...) Considerăm că la intrarea într-un grup fiscal ar trebui ca pierderea fiscală existentă la nivelul membrului să poată fi preluată la nivel de grup. Mecanismul ar trebui să fie similar celui de la grupul fiscal de TVA. Fără reformarea sistemului de grup fiscal, acesta va rămâne fără atractivitate pentru contribuabili, iar ideea introducerii sistemului de consolidare fiscală nu era numai de a reduce sarcina administrativă a contribuabililor, ci și de a oferi un cadru atractiv pentru investiții de anvergură în România și a permite recuperarea mai rapidă a pierderilor fiscale prin intermediul consolidării fiscale”, a precizat specialistul.
Sistemul consolidării fiscale la impozit pe profit a fost introdus efectiv începând cu anul
2022, atunci înființându-se primele grupuri fiscale. Așadar, acesta s-a aplicat numai timp de doi ani înainte de apariția, din
2024, a IMCA (Legea 296/2023).
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.