În Codul fiscal a fost introdusă prin OG 16/2022 ideea că „contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajații proprii, persoane fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor (...), în limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masă/persoană/zi (30 de lei, în prezent - n. red.)” este scutită atât de impozitul pe venit, cât și de contribuțiile sociale pentru pensii, sănătate și muncă.
Practic, vorbim de un nou beneficiu fiscal care permite angajatorului să suporte financiar masa angajaților săi și să aplice un regim fiscal mai avantajos. Limita beneficiului fiscal este aceeași cu limita maximă a valorii unui tichet de masă, ceea ce înseamnă că ea va crește cu fiecare majorare decisă de Guvern pentru tichetele de masă. Actualmente, valoarea e de 30 de lei, dar angajatorii pot decide pentru o valoare inferioară - 20, 25 sau 27 de lei, de pildă.
Într-o conferință din octombrie 2022, în care am discutat despre acest beneficiu, Bogdan Cârpă-veche, Senior Manager la PwC România, explica pentru avocatnet.ro ce înțelege prin ideea de hrană acordată de angajator. La acel moment, el ne-a atenționat că, cel puțin teoretic, se merge pe ideea de hrană preparată, astfel că vorbim, de exemplu, fie de mâncare gătită în cantina companiei, fie de mâncare gătită cumpărată de la un restaurant sau de la o firmă de catering:
„Condiția este ca această hrană să fie preparată în unități proprii, deci vorbim de o preparare la o cantină, sau să poată fi achiziționată de la unități specializate. Nuanța pare a fi că se intenționează suportarea unor costuri cu hrana tradițională, adică nu doar niște gustări care pot fi achiziționate de la un supermarket, să zicem. Asta este înțelegerea mea, având în vedere că ne raportăm la hrană preparată și achiziționată de la unități specializate (adică de la o firmă de catering, de exemplu, care prepară aceste produse și le livrează angajaților).”
Referitor la documentarea acestui beneficiu nou cu tratament fiscal favorabil, consultantul PwC atrăgea chiar atenția angajatorilor, ca să evite surprizele neplăcute în eventualitatea unui control al Fiscului, să aibă contracte de achiziție pentru mâncarea acordată și să fie în măsură să dovedească, pentru fiecare salariat care a primit beneficiul, că acesta a lucrat la birou.
„E clar că beneficiul trebuie să fie prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern al companiei. Ulterior, clar trebuie să existe contracte de achiziție a acelor produse și documente care să ateste că angajații își desfășurau activitatea la sediul angajatorului. Adică trebuie documentat destul de bine că suportăm aceste costuri pentru angajații care NU își desfășoară activitatea în regim de telemuncă sau care NU se află în concediu de odihnă/medical ori în delegare. Ar trebui făcută o monitorizare a acestor situații, astfel încât să nu existe riscuri fiscale”, a conchis Senior Managerul de la PwC România.