Un aspect fiscal important de reținut constă în faptul că sumele reprezentând credite nerambursabile ori finanţări primite de la instituţii sau organizaţii naţionale ori internaţionale pentru derularea unor programe ori proiecte nu sunt supuse executării silite prin poprire, în cazul în care împotriva beneficiarului acestora a fost pornită procedura executării silite.
În cazul firmelor, important de reținut este faptul că poprirea asupra veniturilor acestora se înființează de către organul de executare silită, printr-o adresă care se comunică terțului poprit și cu înștiințarea debitorului despre înființarea popririi. Astfel, poprirea se poate considera înființată din momentul primirii adresei de înființare de către terțul poprit. În acest sens, terțul poprit este obligat să înregistreze atât ziua, cât și ora primirii adresei de înființare a popririi.
După înființarea popririi, terțul poprit este obligat:
- să plătească, în termen de trei zile lucrătoare de la data înființării popririi sau de la data la care creanța devine exigibilă, după caz, organului fiscal suma reținută și cuvenită, în contul indicat de organul de executare silită;
- să indisponibilizeze bunurile mobile necorporale poprite, înștiințând despre aceasta organul de executare silită;
- în cazul înființării popririi asigurătorii, cu excepția popririi asigurătorii asupra sumelor din conturile bancare, să vireze, de îndată sau după data la care creanța devine exigibilă, organului fiscal suma indicată, în contul de garanții menționat de organul de executare silită.
În ceea ce privește necesitatea comunicării, de către ANAF, prin intermediul serviciului Spațiul Privat Virtual (SPV), inclusiv a adreselor de înfiinţare a popririi asupra disponibilităţilor băneşti, a adresei de înştiinţare privind înfiinţarea popririi, a deciziei de ridicare a măsurilor de executare silită asupra disponibilităţilor băneşti, a fost adoptat Ordinul ANAF 878/2022 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanţă a actelor de executare şi a procedurii de comunicare a acestora, care reglementează procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, către instituţiile de credit, a actelor de executare silită, precum şi condiţiile în care aceasta se realizează.
Astfel, în vederea stingerii creanţelor fiscale, precum şi a creanţelor bugetare individualizate în titluri executorii transmise spre recuperare organelor fiscale centrale de către alte instituţii sau autorităţi publice, după expirarea termenelor prevăzute de Codul de procedură fiscală, firmele ce figurează cu conturi bancare pot fi urmărite prin înfiinţarea popririi asupra disponibilităţilor băneşti existente în aceste conturi.
În acest sens, un rol foarte important în activitatea de executare silită prin poprire a firmelor îl are aplicația e-Popriri, care constituie un sistem informatic prin intermediul căruia se realizează gestionarea informaţiilor cuprinse în actele de executare silită comunicate prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, aplicație ce poate fi pusă la dispoziţia instituţiilor de credit.
În scopul comunicării către firme a adreselor de înfiinţare a popririi asupra disponibilităţilor băneşti, organul fiscal competent va proceda la generarea actelor de executare silită din aplicaţiile informatice existente, pentru creanţele gestionate în aceste sisteme şi pentru fiecare instituţie de credit, unde firma are deschise conturi.
În acest sens, organele fiscale competente vor transmite datele cuprinse în aceste adrese către Unitatea de Imprimerie Rapidă din cadrul ANAF, urmând procedura existentă privind transmiterea documentelor prin SPV, structură ce va procesa şi valida informaţiile cuprinse în adresele de înfiinţare a popririi asupra disponibilităţilor băneşti. În continuare, sistemul informatic e-Popriri va prelua şi prelucra de la Unitatea de Imprimerie Rapidă adresele de înfiinţare a popririi asupra disponibilităţilor băneşti şi le va încărca pe platformă, pentru fiecare instituţie de credit, până la ora 24:00.
Actele de executare silită se consideră a fi comunicate în prima zi bancară următoare zilei încărcării acestora, la ora de începere a zilei bancare.
Totodată, adresele de înfiinţare a popririi asupra disponibilităţilor băneşti se încarcă pe platforma e-Popriri, astfel încât acestea să fie puse la dispoziţie instituţiilor de credit în vederea descărcării fişierelor prin care se comunică actele de executare silită.
Informaţiile privind data şi ora comunicării adreselor de înfiinţare a popririi se actualizează automat în sistemul informatic e-Popriri.
În situaţia în care poprirea nu a fost înfiinţată de către instituţia de credit, ca urmare a primirii adresei de înfiinţare a popririi, această informaţie, împreună cu motivul ce a stat la baza neînfiinţării, se preia în sistemul informatic e-Popriri, pe baza schimbului de mesaje cu instituţiile de credit.
În ipoteza în care, ulterior înfiinţării popririi asupra disponibilităţilor băneşti, organul fiscal competent constată existenţa unui cont nou deschis de firmă la alte instituţii de credit decât cele la care au fost deja comunicate adrese de înfiinţare a popririi, acesta comunică noile adrese de înfiinţare a popririi, care cuprind soldul creanţelor din adresele de înfiinţare a popririi deja comunicate celorlalte instituţii de credit.
Un alt apect fiscal important de reținut este acela că organul fiscal competent poate accesa, în orice moment, informaţiile existente în sistemul informatic e-Popriri, astfel încât să verifice starea adresei de înfiinţare a popririi asupra disponibilităţilor băneşti, inclusiv informaţiile despre sumele ce fac obiectul acestora, în vederea actualizării, în aplicaţiile informatice prin care se gestionează creanţele, a informaţiilor privind înfiinţarea sau neînfiinţarea adreselor de înfiinţare a popririi.
De asemenea, în cazul în care executarea silită se suspendă sau, după caz, se continuă, potrivit legii, organul fiscal competent transmite către sistemul informatic e-Popriri informaţia despre această stare, actualizându-se statusul popririi.
Ulterior actualizării informațiilor, organul fiscal central emite prin sistemul informatic e-Popriri adresa de suspendare, temporară, totală sau parţială a indisponibilizării conturilor sau adresa privind continuarea măsurilor de executare silită prin poprire asupra disponibilităţilor băneşti, pentru poprirea înfiinţată prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, după caz, şi o încarcă pe platforma e-Popriri.
În situația suspendării executării silite, sumele existente la momentul comunicării adresei rămân indisponibilizate în conturile deschise la instituţiile de credit. Până la momentul la care instituţiile de credit transmit informaţiile privind suma disponibilă de plată, firma poate dispune de sumele indisponibilizate conform prevederilor art. 233 alin. (5) din Codul de procedură fiscală.
În ipoteza în care poprirea înfiinţată nu mai subzistă ca urmare a încetării executării silite din oricare dintre motivele prevăzute de lege, cu excepţia cazului în care s-au stins în totalitate sumele ce au stat la baza înfiinţării popririi, organul fiscal competent transmite către sistemul informatic e-Popriri statusul adresei de înfiinţare a popririi, respectiv „ridicare”.
Drept urmare, în baza informaţiilor precizate anterior, precum şi în cazul în care în urma actualizării sumei rămase de recuperat, care este zero lei, organul fiscal central emite, prin sistemul informatic e-Popriri, decizia de ridicare a măsurilor de executare silită asupra disponibilităţilor băneşti, pentru poprirea înfiinţată prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, şi o încarcă pe platforma e-Popriri.
În concluzie, ceea ce este de reținut este faptul că înregistrarea actelor de executare silită emise de către organul fiscal central se realizează în mod automat prin sistemul informatic e-Popriri, prin păstrarea numărului de înregistrare al adresei de înfiinţare a popririi şi menţionarea datei la care a fost încărcat actul de executare silită emis de acesta, pe platforma e-Popriri.
Totodată, în situaţia în care platforma e-Popriri nu este funcţională, comunicarea actelor de executare silită, precum şi schimbul de mesaje cu instituţiile de credit se realizează prin calea alternativă pusă la dispoziţie privind schimbul masiv de date.
De asemenea, în cazul în care în procesul de stingere a creanţelor ce au făcut obiectul înfiinţării popririlor au intervenit erori materiale în viramentele efectuate de către instituţiile de credit, se aplică în mod corespunzător prevederile art. 164 din Codul de procedură fiscală.
Comentarii articol (1)