Cele 27 de state membre ale Uniunii Europene au aprobat, marţi, un text legislativ care va pune capăt vânzării de autoturisme noi echipate cu motoare cu ardere internă din 2035, după ce Germania a obţinut o scutire pentru autoturismele care utilizează combustibili sintetici, care nu emit dioxid de carbon, informează Agerpres.
Textul validat va obliga autoturismele noi să nu mai emită CO2 începând de la mijlocul deceniului următor, ceea ce înseamnă, practic, o interdicţie a comercializării de automobile care funcţionează pe bază de benzină şi motorină, precum şi a celor hibride.
În rândul celor 27 de state membre doar Polonia a votat împotriva acestei legi. România, Italia şi Bulgaria s-au abţinut cu prilejul votului din rândul miniştrilor europeni ai Energiei reuniţi la Bruxelles, potrivit AFP.
Anterior, ambasadorii din cele 27 de state membre UE s-au pus de acord pentru a proceda la o adoptare formală în cursul zilei de marţi, ultima etapă a unui lung proces legislativ.
Propunerea de a revizui standardele privind emisiile de CO2 ale autoturismelor şi utilitarelor face parte din pachetul "Fit for 55". Prezentat de Comisia Europeană la data de 14 iulie 2021, acest pachet va permite UE să îşi reducă emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030, comparativ cu nivelul din 1990, şi să ajungă la neutralitate climatică în 2050.
După luni de negocieri, Parlamentul European, Executivul comunitar şi statele membre UE au convenit anul trecut ca termen limită anul 2035 pentru retragerea maşinilor care emit dioxid de carbon. Aceste reglementări vor face imposibilă vânzarea de maşini noi cu motoare pe combustie după 2035.
Dar Germania şi-a exprimat, în ultimul moment, opoziţia faţă de această iniţiativă. Berlinul a dorit ca vânzările de maşini noi cu motoare pe combustie să fie permise şi după 2035, dacă utilizează combustibili sintetici.
Fotovoltaice cu buletinul. Modificări importante la programul „Casa Verde”
Modificări la programul guvernamental Casa Verde. Anul acesta, și bisericile vor putea accesa fondurile statului iar oamenii își pot instala panourile fotovoltaice doar la adresa din buletin. Mai mult de atât, și instalatorii au mai multe obligații: o garanție și o preanaliză a documentelor. În paralel, se anunță un nou program verde care ar urma să aibă o finanțare mai mare și să fie complet automatizat.
Facturile usturătoare la gaze și curent au împins o biserică din județul Botoșani către energia verde. Cu o investiție de 90.000 de lei, parohia din Bucecea și-a instalat 37 de panouri fotovoltaice.
Ioan Cojocaru, preot paroh: Ne-am gândit de unde să luăm fonduri, că sunt enorm de mulți bani. Am vorbit și cu primarul și ne-au dăruit și ei 25 de mii de lei, și până la 90 de mii am strâns de la parohie, de la oameni, și așa, ușurel, anul acesta pe 15 martie am devenit prosumatori.
De anul acesta și bisericile au fost incluse în programul Casa Verde prin care vor primi o finanțare de 20.000 de lei pentru instalarea panourilor fotovoltaice. Nu este singura modificare adusă programului. Cei care se vor înscrie își vor putea monta panourile doar la adresa din buletin.
Tanczos Barna: Câteodată apar nemulțumiri, dar avem 3 milioane de case în România, intabulate, și fondurile sunt suficiente pentru maxim 150 de mii anul acesta. Vor fi sute de mii de cereri care vor îndeplini această condiție.
Dan Tudose, reprezentant firmă de panouri fotovoltaice: Programul nu are o perioadă mai scurtă de implementare decât programul anterior. Montajul, instalarea sunt în sarcina instalatorului, dar analiza documentelor și validarea lor, să fie valide în termeni, trebuie făcute între instituțiile statului, într-un mod digitalizat.
Însă nu va fi singurul program de eficiență energetică derulat anul acesta. Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene dă 25.000 de lei românilor pentru panouri fotovoltaice, pompe de caldură și baterii pentru stocarea energiei solare. Programul ar urma să fie pe modelul Casa Verde, dar simplificat și complet automatizat, promit autoritățile.
Uniunea Europeană a ajuns marţi la un acord provizoriu privind majorarea numărului staţiilor de încărcare pentru vehicule electrice şi combustibili alternativi, în condiţiile în care blocul comunitar caută să reducă amprenta de carbon a sectorului transporturilor, transmite Reuters.
„Acordul va transmite cetăţenilor şi altor părţi interesate un semnal clar că va fi instalată pe teritoriul UE infrastructură de reîncărcare uşor de folosit şi staţii de alimentare pentru combustibilii alternativi, cum ar fi hidrogenul”, a anunţat Andreas Carlson, ministrul Infrastructurii din Suedia, ţara care deţine preşedinţia rotativă a UE. Acesta a adăugat: „Cetăţenii nu vor mai avea motive să fie îngrijoraţi de găsirea staţiilor de încărcare pentru vehiculele lor electrice”.
Un proces gradual de implementare a infrastructurii este programat să înceapă în 2025, cu scopul de a acoperi toate coridoarele europene (TEN-T) până în 2030.
Tot marţi, miniştrii Energiei din UE ar urma să aprobe forma finală a reglementării cu privire la interzicerea vânzării de noi autoturisme echipate cu motoare cu ardere internă, notează Agerpres.
După luni de negocieri, Parlamentul European, Executivul comunitar şi statele membre UE au convenit anul trecut ca termen limită anul 2035 pentru retragerea maşinilor care emit dioxid de carbon. Aceste reglementări vor face imposibilă vânzarea de maşini noi cu motoare pe combustie după 2035.
Dar, luna trecută, principala politică a blocului comunitar destinată să accelereze tranziţia Europei la vehiculele electrice a fost pusă pe pauză, după ce Germania şi-a exprimat, în ultimul moment, opoziţia faţă de această iniţiativă. Berlinul a dorit ca vânzările de maşini noi cu motoare pe combustie să fie permise şi după 2035, dacă utilizează combustibili sintetici.
Sâmbătă, Guvernul german a ajuns la un acord cu Comisia Europeană în disputa cu privire la interzicerea vânzării de noi autoturisme echipate cu motoare cu ardere internă, au anunţat sâmbătă oficiali din ambele părţi.
„Am ajuns la un acord cu Germania cu privire la utilizarea viitoare a combustibililor ecologici în autoturisme”, a scris vicepreşedintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, pe contul său de Twitter.
Uniunea Europeană va încerca acum să adopte în cel mai scurt timp posibil reglementările cu privire la standardele de CO2 ale automobilelor, iar Executivul comunitar va veni cu paşii legali necesari pentru o prevedere care permite clasificarea autoturismelor care utilizează combustibili ecologici drept neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon.
Comentarii articol (0)