În mai a fost publicată Legea nr. 139/2024, care prevede o singură modificare legislativă, pentru a cărei aplicare însă e nevoie de norme suplimentare:
„Dacă părțile nu se învoiesc asupra numirii experților, ei se vor numi de către instanță, în mod aleatoriu, în sistem informatizat, dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate, potrivit legii, să efectueze expertize judiciare”, prevede acum art. 331 (1) din Codul de procedură civilă. Concret, sistemul va trebui să țină cont, conform noii legi, de „încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate.”
În acest scop, MJ a pus recent în dezbatere un proiect de ordin privind aprobarea Normelor metodologice privind modalitatea de funcționare a sistemului informatizat de desemnare de către instanțele judecătorești a experților judiciari. Odată semnat și publicat în Monitorul Oficial, ordinul va intra în vigoare, în cea mai mare parte, la 15 mai 2025.
Până la aprobarea ordinului, „birourile locale pentru expertize judiciare tehnice și contabile din cadrul tribunalelor vor introduce în sistemul informatizat, pentru fiecare expert judiciar, datele referitoare la numerele dosarelor în care a fost dispusă efectuarea expertizelor judiciare și nu s-a finalizat administrarea acestei probe, precum și organele de urmărire penală, instanțele judecătorești sau alte organe cu atribuții jurisdicționale care au dispus efectuarea acestor expertize”.
Din norme aflăm că sistemul va deveni tehnic operațional pe 15 martie 2025.
Inițiatorii din spatele Legii 139/2024 spun că una dintre principalele cauze ale duratei excesive de desfășurare a proceselor civile, atunci când se încuviințează proba cu expertiză judiciară, este procedura învechită de desemnare a experților și că nu există o comunicare prealabilă a instanței cu biroul local de expertiză pentru a se putea cunoaște care e disponibilitatea reală și gradul de încărcare cu care se confruntă experții. Așa ajung să fie numiți experți care sunt deja extrem de ocupați în alte dosare și alții mai puțin.
Actualmente, judecătorii pot decide în mod arbitrar modalitatea de selecție - prin tragere la sorți, prin adresarea unei întrebări în sala de judecată ș.a.m.d., arată inițiatorii. Totodată, noua lege se înscrie perfect în obiectivul major asumat de România în materia digitalizării sistemului judiciar și administrativ.
Atenție! Normele de aplicare ale legii se vor aplica doar după ce ordinul e semnat și publicat în Monitorul Oficial. Cele mai multe prevederi din ordin intră în vigoare pe 15 mai anul viitor.