În mai a fost publicată Legea nr. 139/2024, care prevede o singură modificare legislativă, pentru a cărei aplicare însă e nevoie de norme suplimentare:
„Dacă părțile nu se învoiesc asupra numirii experților, ei se vor numi de către instanță, în mod aleatoriu, în sistem informatizat, dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate, potrivit legii, să efectueze expertize judiciare”, prevede acum art. 331 (1) din Codul de procedură civilă. Concret, sistemul va trebui să țină cont, conform noii legi, de „încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate.”
În acest scop, MJ a pus în dezbatere luna trecută normele metodologice privind modalitatea de funcționare a sistemului informatizat de desemnare de către instanțele judecătorești a experților judiciari. Ordinul MJ nr. 2.853/C/2024 a apărut luni în Monitorul Oficial și se va aplica, în cea mai mare parte, de la 15 mai 2025, iar sistemul va deveni tehnic operațional pe 15 martie 2025.
Între timp „birourile locale pentru expertize judiciare tehnice și contabile din cadrul tribunalelor vor introduce în sistemul informatizat, pentru fiecare expert judiciar, datele referitoare la numerele dosarelor în care a fost dispusă efectuarea expertizelor judiciare și nu s-a finalizat administrarea acestei probe, precum și organele de urmărire penală, instanțele judecătorești sau alte organe cu atribuții jurisdicționale care au dispus efectuarea acestor expertize”.
Concret, sistemul informatizat este o aplicație unică la nivel național, administrată de Ministerul Justiției, care permite instanțelor să desemneze experți judiciari pe baza gradului de încărcare a acestora. Acest grad este determinat de numărul de expertize judiciare alocate și nefinalizate. Astfel, sistemul nu doar facilitează desemnarea, ci și garantează securitatea și trasabilitatea tuturor operațiunilor efectuate.
Desemnarea experților se face printr-un proces automatizat, unde grefierul de ședință introduce datele necesare, precum numărul dosarului și instanța care a dispus efectuarea expertizei. Sistemul va selecta, în mod aleatoriu, unul sau, în anumite cazuri, trei experți, ținând cont de specializările necesare și de gradul lor de încărcare. De asemenea, contactul cu expertul desemnat va fi gestionat automat, iar rezultatul selecției va fi documentat și atașat la dosarul cauzei.
Dacă nu există experți disponibili în județul local, sistemul va extinde selecția la nivelul curții de apel sau, în ultima instanță, la nivel național. În cazul în care nu se găsesc experți autorizați, sistemul va informa utilizatorul printr-un mesaj corespunzător. În cazul în care instanța decide înlocuirea expertului după desemnare, grefierul va realiza o nouă selecție, iar sistemul va notifica automat biroul local responsabil. De asemenea, în situații precum suspendarea sau radierea expertului, instanțele vor fi informate automat cu privire la aceste modificări.
Inițiatorii din spatele Legii 139/2024 spun că una dintre principalele cauze ale duratei excesive de desfășurare a proceselor civile, atunci când se încuviințează proba cu expertiză judiciară, este procedura învechită de desemnare a experților și că nu există o comunicare prealabilă a instanței cu biroul local de expertiză pentru a se putea cunoaște care e disponibilitatea reală și gradul de încărcare cu care se confruntă experții. Așa ajung să fie numiți experți care sunt deja extrem de ocupați în alte dosare și alții mai puțin.
Actualmente, judecătorii pot decide în mod arbitrar modalitatea de selecție - prin tragere la sorți, prin adresarea unei întrebări în sala de judecată ș.a.m.d., arată inițiatorii. Totodată, noua lege se înscrie perfect în obiectivul major asumat de România în materia digitalizării sistemului judiciar și administrativ.