Ordinul ANPC 182/2023 a fost publicat luna trecută în Monitorul Oficial și este în vigoare din 26 iulie 2023.
Acesta stabileşte „condițiile de informare corectă și neechivocă cu privire la afișarea prețurilor produselor comercializate atât prin vânzare directă, cât și la distanță, prin utilizarea/intermediul cardurilor de fidelitate sau altor instrumente de fidelizare a consumatorilor emise de către operatorii economici, pentru a facilita compararea prețurilor.”
Astfel, comercianții trebuie să respecte o nouă regulă atunci când vine vorba despre afișarea prețurilor produselor în cazul vânzărilor pe baza cardurilor de fidelitate.
În cazul vânzărilor directe, adică în magazinele fizice, comercianții sunt obligați să afișeze, prin aplicarea pe produs sau în imediata vecinătate a acestuia, cel puțin a prețului cel mai mare al produsului respectiv, chiar dacă este afișat și prețul redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate sau a altor instrumente de fidelizare a consumatorilor, utilizând pentru toate prețurile aceleași caracteristici ale scrisului: font, dimensiune, culoare etc.. Cu alte cuvinte, nu mai sunt îngăduite etichete sau panouri unde prețul redus pe bază de program de fidelizare este cel mai mare (și mai vizibil), iar prețul normal, fără reduceri, este scris mai mic.
„În cazul unei vânzări directe, operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii prin aplicarea pe produs sau în imediata vecinătate unde este expus produsul cel puțin a prețului celui mai mare al produsului respectiv, chiar dacă este afișat și prețul redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate sau a altor instrumente de fidelizare a consumatorilor emise de operatorul economic, utilizând pentru toate prețurile aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici”, prevede ordinul ANPC.
Aceleași reguli trebuie folosite de comercianți și în cazul vânzărilor online, potrivit actului normativ: „În cazul unei vânzări online, operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii prin afișarea în același câmp vizual în care este expus produsul cel puțin a prețului celui mai mare al produsului respectiv, chiar dacă este afișat și prețul redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate sau a altor instrumente de fidelizare a consumatorilor emise de operatorul economic, utilizând pentru toate prețurile aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici.”
De asemenea, comercianții nu mai pot cere şi utiliza cardurile de fidelitate sau alte instrumente de fidelizare a consumatorilor la comercializarea produselor, dacă asta nu asigură niciun beneficiu clienților la o anumită tranzacție. „Solicitarea și utilizarea de către operatorii economici a cardurilor de fidelitate sau altor instrumente de fidelizare a consumatorilor la comercializarea produselor fără să se asigure beneficii consumatorilor sunt interzise”, scrie, mai exact, în ordinul nou.
ANPC vine cu noile reguli privind afișarea prețurilor produselor în contextul în care, „urmare a acțiunilor de control, au fost constatate anumite practici ale operatorilor economici în general, inclusiv la cei din domeniul farmaciilor, care, prin folosirea unor informații neclare, în special în cazul comercializării prin intermediul cardurilor de fidelitate, determină consumatorii să achiziționeze anumite produse pe care în condiţii normale poate nu le-ar achiziţiona”, așa cum scria în referatul de aprobare al formei de proiect a Ordinului ANPC 182/2023.
Astfel, de multe ori era afișat cu cifre de dimensiuni mai mari prețul mai mic, dar care este valabil doar la vânzarea prin intermediul cardului de fidelitate. Iar prețul mai mare, aplicabil fără card, era afișat cu cifre mai mici, astfel încât clienții erau induși în eroare.
Deși nu se prevăd sancțiuni exprese pentru încălcarea noilor reguli, în preambulul ordinului ANPC se face o precizare că acesta este emis în baza articolelor 9, 18, 19 și 25 din OG 21/1992 (unde se face referire la corectitudine și informare în relația cu clienții și la afișarea clară a prețurilor). Faptele prevăzute la acele articole de ordonanță pot fi sancționate de ANPC cu amenzi între 1.000 și 20.000 de lei. Astfel, sancționarea comercianților nu este tocmai exclusă.