Codul rutier stabilește că, în situația în care apar schimbări în legătură cu datele de identificare a unui vehicul sau cele ale proprietarului acestuia, adică inclusiv atunci când deținătorul unei mașini își schimbă domiciliul, certificatul de înmatriculare al respectivului vehicul trebuie preschimbat în cel mult o lună de la apariția schimbărilor.
Mai exact,
Codul rutier prevede că
“proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul este obligat să solicite autorității competente înscrierea în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare a oricărei modificări a datelor de identificare a vehiculului respectiv sau, după caz, ale proprietarului, în termen de 30 de zile de la data la care a intervenit modificarea”.
Cu alte cuvinte, atunci când apar schimbări legate de datele proprietarului unui vehicul, de pildă,
numele sau adresa de domiciliu, sau legate de datele mașinii, certificatul de înmatriculare trebuie schimbat în cel mult o lună de la acel moment.
Pentru asta, deținătorii de vehicule trebuie să se adreseze serviciilor regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor.
Notă: De aproape doi ani au fost deschise mai multe
noi sedii ale serviciilor de înmatriculări auto, ceea ce permite acum ca înmatricularea mașinilor să se poată face în mai multe orașe, nu doar în reședințele de județ. Mai precis, cei interesați pot face asta, cel puțin teoretic, la 26 de sedii secundare ale serviciilor județene de înmatriculări, ce au fost deschise în mai multe orașe din țara noastră.
Existența unui termen pentru preschimbarea certificatului de înmatriculare la schimbarea domiciliului, de exemplu, e necesară, deoarece, în cazul amenzilor ce se dau în lipsa contravenientului, cum e și cazul amenzilor pentru neplata rovinietei sau a taxei de pod,
“comunicarea procesului-verbal (şi a înştiinţării de plată - n. red.) se face prin poştă, cu aviz de primire, sau prin afişare la domiciliul sau la sediul contravenientului”, potrivit
OG 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor.
Apoi, după cum a răspuns Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere unei solicitări făcute de redacția noastră, instituția are obligația de a înainta toate procesele-verbale de constatare a contravenției
“care nu au fost contestate în conformitate cu prevederile OG nr. 2/2001 și dovezile de comunicare aferente unităților abilitate să administreze bugetele locale - în cazul persoanelor fizice și , respectiv, unităților abilitate să administreze bugetul de stat - în cazul persoanelor juridice, singurele în măsură să confirme achitarea corespunzătoare și încasarea, în contul lor, a contravalorii amenzilor contravenționale sau, după caz, urmărirea încasării acestora, inclusiv prin emiterea de titluri executorii”.
Faptul că au o amendă rutieră de care nu știu (pentru că și-au schimbat domiciliul și nu au preschimbat certificatul de înmatriculare, iar amenda a fost transmisă la fosta adresa) îi poate împiedica pe proprietarii de vehicule, de pildă, să vândă imobile, terenuri sau vehicule sau să beneficieze de anumite finanțări (de multe ori, una dintre condițiile de eligibilitate este lipsa datoriilor la taxe, impozite, amenzi şi contribuţii către bugetul de stat sau cele locale).
Comentarii articol (19)