Propunerea legislativă privind informarea consumatorilor cu privire la comercializarea produselor din materii prime româneşti stabilește obligația tuturor operatorilor economici de a asigura informarea corectă, completă și precisă cu privire la materiile prime produse exclusiv pe teritoriul României ce se regăsesc în produsele de la raft. Propunerea a fost adoptată azi la Senat, prima Cameră sesizată, dar votul decisiv rămâne la deputați.
Concret, operatorii economici vor fi obligați să afișeze lângă produse drapelul național - la raft, dar și în mediul online. Inițial, din propunere nu părea că obligația îi vizează și pe alți operatori economici în afară de comercianți. Senatorii au decis însă ca obligația să îi vizeze pe toți cei care produc și/sau comercializează produse fabricate din materii prime produse exclusiv pe teritoriul României.
Desigur că singurii care știu ce anume conține produsul sunt cei care îl produc. Ca atare, comerciantul nu ar putea fi ținut răspunzător pentru conținut și nici nu ar putea avea certitudinea că un produs chiar conține ce scrie pe etichetă. Pentru a putea aplica însemnul distinctiv la care face referire propunerea - adică drapelul național - comercianții vor trebui să obțină o documentație de la „o instituție competentă în domeniu”, care certifică sau atestă legalitatea informațiilor puse la dispoziție de operatorii responsabili cu punerea pe piață a acelor produse. În același timp, senatorii scriu că e suficient și dacă comercianții declară pe propria răspundere că acele produse chiar îndeplinesc cerința privind proveniența materiilor prime.
Cei care nu aplică însemnul distinctiv vor risca o amendă de la 1.000 la 10.000 de lei (dacă au o cifră de afaceri de până la două milioane de euro) sau o amendă de la 10.000 la 100.000 de lei (dacă depășesc această cifră). În cazul celor care nu au cifră de afaceri determinată în România sau a căror cifră de afaceri nu a putut fi determinată, amenda va fi între 1.000 și 10.000 de lei.
„Având în vedere predispoziția consumatorului român pentru consumul de produse de proveniență autohtonă și pentru o mai bună informare asupra existenței acestora la comercializare, indiferent dacă vorbim de magazine ori de comerțul on-line de produse, este necesară crearea unui cadru legislativ adecvat care să vină în spriijinul consumatorilor să aleagă în cunoștință”, scrie în expunerea de motive care însoțește propunerea.
Atenție! Propunerea legislativă NU se aplică momentan. Aceasta trebuie aprobată și la deputați, apoi, prin decret prezidențial, dar și publicată în Monitorul Oficial pentru a produce efecte.