Pentru că bonusul de care beneficiază șoferii care nu provoacă accidente rutiere se pierde la schimbarea mașinii, mai mulți parlamentari propun, printr-un proiect legislativ aflat în dezbatere la Senat, ca, în cazul vânzării sau radierii unui vehicul, clasa de bonus-malus să se păstreze timp de mai mulți ani de la încheierea ultimei polițe de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), astfel încât să poată fi folosită în cazul noii mașini.
Legea nr. 132/2017 privind asigurările RCA urmează să se modifice, potrivit
inițiativei legislative aflate în dezbaterea senatorilor, astfel încât, la schimbarea mașinii, clasa de bonus-malus să se păstreze și să poată fi transferată la noua mașină.
Concret, Legea asigurărilor RCA va primi un nou alineat, ce prevede că
“în cazul înstrăinării sau radierii unui vehicul, clasa bonus/ malus se păstrează timp de 3 ani de zile de la data încheierii ultimului contract RCA”.
Asta ar da posibilitatea celor asigurați ca, la schimbarea mașinii, să transfere ușor clasa de bonus-malus pe noua mașină.
După cum stabilește legislația momentului, șoferii sunt încadrați, în funcție de incidentele avute în trafic, la o clasă de bonus sau la o clasă de malus, în vederea recompensării sau a penalizării.
Sistemul bonus-malus e format din categoria de bază B0, ce este atribuită unui asigurat nou, fără istoric în asigurare, plus opt clase de bonus și opt clase de malus. La stabilirea reducerilor sau a penalizărilor, asigurătorii RCA vor lua în calcul accidentele pentru care se plătesc daune și pentru care conducătorul este responsabil parțial sau total în ultimul an de dinaintea intrării în vigoare a contractului RCA.
Dacă nu înregistrează daune plătite într-o perioada de referință, asigurații beneficiază de un bonus, respectiv o reducere a primei de asigurare.
Concret, în cazul unui șofer care nu a generat accidente de multă vreme, la reînnoirea poliței poate primi o reducere de preț de până la 50%. Pe de altă parte, dacă a avut incidente în trafic, prețul asigurării RCA poate crește și cu 80%.
Inițiatorii subliniază că,
„în practică, acest bonus este anulat în momentul în care şoferul îşi schimbă autovehiculul. Această realitate constituie o incoerenţă, având în vedere raţiune pentru care se acordă clasa bonus-malus, şi anume: de a recompensa şi de a acorda un beneficiu şoferilor prudenţi şi disciplinaţi”.
Astfel, potrivit parlamentarilor, raţiunea acordării acestui beneficiu nu are legătură cu autovehiculul deţinut, ci cu aptitudinile de a şofa şi cu prudenţa în trafic. De aceea propun ei păstrarea clasei bonus-malus timp de mai mulți ani de la data încheierii ultimului contract RCA, în cazul înstrăinării sau radierii unei mașini.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie adoptat de Parlament, promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)