ACCES PREMIUM
De ce premium?
Firmele au nevoie tot mai mult de un responsabil cu riscurile fiscale, pentru a evita impunerile abuzive sau nelegale
În condițiile în care legislația fiscală se modifică destul de des, iar controalele devin tot mai complexe, firmele trebuie să se gândească serios să aibă un salariat sau chiar o echipă care să se ocupe de gestionarea riscurilor fiscale și a relației cu inspectorii, sunt de părere specialiștii. Concret, un așa-zis responsabil cu riscurile fiscale ar fi un câștig pentru companie pe termen lung, pentru că munca acestuia poate însemna o reducere a costurilor viitoare generate de impunerile abuzive sau nelegale.
Articolul continuă mai jos
Conform unui
sondaj făcut recent,
38% dintre respondenți au spus că în firma lor a fost numit, în ultimii doi ani,
un responsabil cu riscurile fiscale, în timp ce
80% dintre respondenți consideră că
o asemenea persoană aduce valoare adăugată unei afaceri. Practic, mediul de afaceri simte nevoia unei persoane sau echipe care să gestioneze nu doar potențialele riscuri fiscale ale unei afaceri, dar și relația cu inspectorii de stat. Însă un responsabil cu riscurile fiscale ar trebui luat în calcul nu doar de firmele mari, ci și de firmele mici sau mijlocii.
„Pentru a gestiona cât mai adecvat şi oportun zona de controverse fiscale, ar fi recomandat ca în toate companiile să existe o persoană sau o echipă dedicată pe această zonă. Faptul că un astfel de rol ar aduce avantaje oricărui tip de companie, indiferent de sectorul de activitate din care face parte, este confirmat şi de sondajul EY, care arată că 80% dintre companiile respondente consideră că un astfel de rol ar aduce valoare adăugată afacerii lor. Cu toate acestea, dacă discutăm de companii cu tranzacţii complexe, în domenii de activitate reglementate specific ori cu activitate la nivel global, nevoia de a avea persoane dedicate pe zona de controverse fiscale devine imperativă”, a explicat, pentru avocatnet.ro,
Emanuel Băncilă, Partener și Coordonatorul practicii de inspecții și controverse fiscale la Băncilă, Diaconu și Asociații, firma de avocatură asociată cu EY.
De zona de riscuri fiscale se ocupă, în mod „tradițional”, responsabilul cu taxele. Însă tranzacțiile derulate de companii devin din ce în ce mai complexe și
abordarea inspectorilor fiscali devine tot mai „creativă”. Astfel,
e nevoie de o înțelegere extinsă a felului în care se desfășoară activitatea de zi cu zi, dar și a practicii din controale.
„Ultimii ani ne-au arătat măsuri tot mai radicale ale organelor fiscale, ceea ce a condus la o schimbare de paradigmă în gestionarea relației dintre companii şi organele fiscale. Dacă înainte, în majoritatea situaţiilor, inspecţia fiscală şi eventualele controverse fiscale erau gestionate la nivelul companiei, în mare măsură, de către responsabilul de taxe, realitatea ultimilor ani ne arată că pentru gestionarea eficientă a inspecţiilor şi controverselor fiscale e nevoie adeseori de cunoaşterea unor informaţii detaliate din mai multe arii de business şi, deci, implicarea unui număr mult mai mare de persoane, din diferite departamente.Aceasta întrucât tranzacţiile companiilor au devenit tot mai complexe, volumul de informaţii şi documente solicitate este foarte mare, astfel încât aspectele invocate de inspectorii fiscali presupun nu doar cunoaşterea aspectelor legate de interpretarea legislaţiei fiscale, ci şi aspecte legate de modul de implementare şi gestionare a afacerii, de chestiuni legislative sau de reglementare complexe etc.”, a detaliat avocatul.
Care ar fi varianta potrivită? Depinde de activitatea companiei și de mărimea sa - o singură persoană ar putea fi de ajuns, dar uneori poate fi nevoie de o echipă internă dedicată. Desigur, există și varianta unui responsabil extern cu riscurile fiscale, dar acesta ar trebui să aibă o cunoaștere foarte bună a activității firmei pe care o reprezintă. Absența unui asemenea responsabil se poate traduce, pe termen lung, în costuri suplimentare generate în urma controalelor, dacă se fac impuneri abuzive sau nelegale.
Avocatnet.ro scrie constant despre practica inspectorilor și despre cum, de multe ori, aceasta este „demontată” abia când se ajunge la procese în instanță.
„Asistăm la o tranziţie dinspre responsabilul de taxe, care în majoritatea companiilor gestiona şi controversele fiscale, către nevoia de personal specializat în gestionarea controverselor fiscale. Lipsa persoanelor dedicate pe zona de controverse fiscale poate genera costuri suplimentare pentru companii în viitor, reprezentate de impuneri abuzive, nelegale, din partea organelor de control, care puteau fi evitate.Responsabilul poate fi un angajat sau o echipă internă pe zona de controverse fiscale sau un specialist extern, dar care să aibă un grad mare de cunoaştere şi implicare în activitatea companiei. În ultimii ani am asistat la o creştere accelerată a complexităţii litigiilor fiscale prin invocarea unor aspecte care implică nu doar cunoaşterea aspectelor fiscale, ci şi a altor aspecte juridice şi de reglementare complexe, chestiuni legate de modul de derulare a afacerii, de aspectele operaţionale etc. În consecinţă, o persoană sau o echipă dedicată pentru gestionarea controverselor fiscale, care să aibă o abordare integrată, nu mai reprezintă un avantaj, ci o necesitate”, a subliniat Emanuel Băncilă.
Cu ce s-ar ocupa, concret, un responsabil cu riscurile fiscale? Pe scurt, acesta nu doar că ar reprezenta compania în relația cu inspectorii Fiscului, în cadrul unui control, dar ar stabili și strategia firmei la verificări. În paralel, responsabilul ar fi implicat activ în afacerile derulate de societate, pentru a fi în măsură să anticipeze și să corecteze potențialele riscuri ce ar putea apărea.
„În principal, responsabilul pe zona de controverse fiscale ar trebui, în primul rând, să gestioneze comunicarea cu organele de control şi să stabileasca strategia companiei privind inspecţia fiscală. În esenţă, acesta trebuie să fie liantul între inspectorii fiscali şi celelalte departamente din societate, filtrând relevanţa şi oportunitatea informaţiilor şi a documentelor solicitate de către inspectorii fiscali, precum şi a celor prezentate de societate. Totodată, acesta trebuie să cunoască în detaliu modul de desfăşurare a activităţii societăţii şi să fie implicat, de asemenea, în stabilirea consecinţelor fiscale generate de modul de implementare sau gestionare a activităţii societăţii”, a mai spus partenerul de la Băncilă, Diaconu și Asociații.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.