a) prin asumarea de către angajator a atribuțiilor specifice;
b) prin desemnarea unuia sau mai multor angajați cărora să le repartizeze, prin fișa postului, atribuții privind activitatea de resurse umane și salarizare - coordonate neapărat de un expert în legislația muncii;
c) prin contractarea unor servicii externe specializate în resurse umane și salarizare.
În iunie, la Ministerul Muncii era pus în dezbatere un proiect de HG care va completa HG nr. 905/2017 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor (REGES) pentru punerea în aplicare a acestor aspecte din Codul muncii, spune inițiatorul:
”(5) Angajatorii prevăzuți la art. 1 lit. a) pot contracta serviciul de completare și transmitere a datelor în registru prin încheierea de contracte de prestări servicii cu prestatori care își desfășoară activitatea în condițiile prevederilor legale în vigoare, inclusiv ale prevederilor privind protecția datelor cu caracter personal, după cum urmează:
a) cu servicii externe specializate în resurse umane și salarizare coordonate de către un expert în legislația muncii;
b) cu servicii externe de contabilitate autorizate de Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România”.
Mai departe, în proiectul de HG scrie că:
- completarea și transmiterea datelor în registru se realizează de către reprezentantul legal al angajatorului ori de către una sau mai multe persoane desemnate de către acesta și care au aceste atribuții stabilite prin fișa postului, ori, după caz, de către prestatorii de servicii contractați (numai serviciile externe de HR sau de contabilitate autorizate);
- dacă s-a încheiat (sau dacă a încetat) un contract de prestări de servicii pentru operarea în REGES, trebuie notificat în cinci zile, în loc de trei, cum prevede acum HG 905, iar notificarea ITM se face fie în format letric, fie în format electronic, prin e-mail; notificarea trebuie să cuprindă datele de identificare ale prestatorului și ale expertului în legislația muncii care coordonează serviciul extern specializat, precum și data încheierii/încetării contractului sau datele de identificare ale prestatorului și ale contabilului autorizat sau, după caz, ale expertului contabil;
- o obligație pentru serviciile externe: la încetarea contractului de prestare servicii pentru completarea și transmiterea datelor în registru, serviciul extern este obligat să elibereze angajatorului baza de date în format electronic, care conține toate înregistrările făcute de prestator pe durata contractului; cei care nu respectă această obligație riscă o amendă între 3.000 și 6.000 de lei;
- rezolvarea situației în care angajatorul nu mai deține datele din registru: se va putea cere ITM-ului eliberarea unei copii a acestora, în format electronic/letric, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.
Proiectul mai aduce o precizare importantă și în cazul suspendării CIM-ului din cauza absențelor nemotivate - termenul de trei zile lucrătoare se calculează de la data emiterii deciziei de suspendare, iar nu de la data suspendării, cum scrie acum. Reamintim, în acest context, că absențele nemotivate nu înseamnă automat suspendarea contractului, în toate cazurile - detalii, aici.
Opinia Consiliului Legislativ
În avizul emis de Consiliul Legislativ cu privire la acest proiect de HG, necesar pentru ca proiectul să poată fi ulterior adoptat, Consiliul punctează că prevederile acestuia „urmăresc și vor avea ca efect imediat limitarea capacității de exercițiu a angajatorilor și implicit îngrădirea libertății economice prin obligarea acestora de a folosi ca intermediar pentru realizarea operațiunilor de completare a registrului (...), atunci când nu realizează operațiunile în mod nemijlocit, exclusiv anumite persoane (fizice sau juridice) cu un anumit obiect de activitate - servicii externe specializat în resurse umane și salarizare, coordonate de un expert în legislația muncii sau servicii externe de contabilizate autorizate CECCAR, fără ca o astfel de condiționare sau îngrădire să cunoască reglementare la nivel de lege”.
Totodată, Consiliul Legislativ spune că nu rezultă de nicăieri de ce servicii externe de contabilitate autorizate de CECCAR ar avea dreptul exclusiv de a completa și transmite date în registru, dat fiind că aceste operațiuni nu au nicio legătură cu activitatea de contabilitate.
Cât despre dreptul exclusiv de a completa și transmite date acordat serviciilor externe specializate în resurse umane și salarizare coordonate de un expert în legislația muncii, Consiliul spune că normele sunt lipsite de previzibilitate, întrucât acest serviciu și acest tip de expert nu sunt reglementate la nivel primar nicăieri, chiar articolul din Codul muncii care face referire la acestea fiind redactat de manieră incompletă și lipsită de precizie. Nu e prima oară când Consiliul atrage atenția că această profesie nu este reglementată legal. Reamintim că o propunere legislativă pentru reglementarea acestei profesii și a serviciului extern specializat a trecut tacit de Senat anul trecut, având în cea mai mare parte avize negative la ambele Camere, până la acest moment.
În fine, Consiliul spune că astfel de norme precum cele în discuție nu au ce căuta în HG-ul privind înregistrările în REGES, al cărei scop este delimitat chiar de Codul muncii, în art. 34 (7), iar textul propus în proiect pentru art. 2 (5) din HG nr. 905/2017 încalcă principiul ierarhiei actelor normative. Prin urmare, prevederile ar trebui eliminate din proiect.
Nici prevederea din proiect referitoare la situația angajatorului care nu mai deține datele din registru n-ar trebui să se regăsească acolo, pe același considerent: adaugă la lege. Codul muncii nu prevede nicio procedură de recuperare a datelor pierdute din registru, dar asta nu înseamnă că e posibilă acoperirea acestei lipse normative printr-o prevedere într-un act de rang inferior legii.
Astfel, Consiliul avizează favorabil proiectul, sub rezerva însușirii acestor observații și eliminării textelor care adaugă la lege.
Atenție! Proiectul de HG se poate aplica, în forma aceasta sau modificată, doar după ce este aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (1)