Astfel, din categoria sancţiunilor contravenţionale principale pot face parte:
- avertismentul;
- amenda contravenţională;
- prestarea unei activităţi în folosul comunităţii.
- confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenţii;
- suspendarea sau anularea, după caz, a avizului, a acordului sau a autorizaţiei de exercitare a unei activităţi;
- închiderea unităţii;
- blocarea contului bancar;
- suspendarea activităţii agentului economic;
- retragerea licenţei sau a avizului pentru anumite operaţiuni ori pentru activităţi de comerţ exterior, temporar sau definitiv;
- desfiinţarea lucrărilor şi aducerea terenului în starea iniţială.
În ceea ce privește aplicarea sancțiunilor contravenționale principale, de reținut este că avertismentul şi amenda contravenţională se pot aplica oricărui contravenient persoană fizică sau juridică, în timp ce prestarea unei activităţi în folosul comunităţii se poate aplica numai contravenienţilor persoane fizice.
Avertismentul reprezintă acea sancțiune contravențională principală ce constă în atenţionarea verbală sau scrisă a contravenientului asupra pericolului social al faptei săvârşite, însoţită de recomandarea de a respecta dispoziţiile legale.
Amenda contravenţională are caracter administrativ, iar limita minimă a acesteia este de 25 lei, pe când limita maximă nu poate depăşi:
- 100.000 lei, în cazul contravenţiilor stabilite prin lege şi ordonanţă;
- 50.000 lei, în cazul contravenţiilor stabilite prin hotărâri ale Guvernului;
- 5.000 lei, în cazul contravenţiilor stabilite prin hotărâri ale consiliilor judeţene ori ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
- 2.500 lei, în cazul contravenţiilor stabilite prin hotărâri ale consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
Un alt aspect important de reținut este acela că sumele provenite din amenzile aplicate persoanelor fizice fără domiciliu în România şi persoanelor juridice fără sediu în România se fac venit la bugetul de stat, în acest sens competența teritorială de executare silită a unor astfel de amenzi contravenționale revenind Administrației Fiscale pentru Contribuabili Nerezidenți din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București.
Referitor la termenul de prescripție al aplicării sancţiunii amenzii contravenţionale, putem afirma că Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 reglementează că aplicarea sancțiunii unei amenzi contrvenționale se prescrie în termen de șase luni de la data săvârşirii faptei. Totodată, de reținut este faptul că executarea unei sancţiuni contravenţionale se prescrie dacă procesul-verbal de constatare a contravenţiei nu a fost comunicat contravenientului în termen de cel mult două luni de la data aplicării sancţiunii.
În ceea ce privește modalitatea de comunicare a unui proces-verbal de constatare a contravenției, putem menționa că aceasta se face prin poştă, cu aviz de primire, sau prin afişare la domiciliul sau la sediul contravenientului. Operaţiunea de afişare se consemnează într-un proces-verbal, semnat de cel puţin un martor.
Cu privire la plata unei amenzi contravenționale, precizăm faptul că persoana fizică sau juridică poate achita, în termen de cel mult 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal, jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ, agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
Amenzile care se cuvin bugetului de stat pot fi achitate, prin mijloace de plată online, în conturile dedicate, la instituţiile de credit autorizate cu care există încheiate convenţii sau la unităţile Trezoreriei Statului, iar amenzile cuvenite bugetelor locale se achită, prin mijloace de plată online, prin instituţii de credit autorizate cu care există încheiate convenţii sau la casieriile autorităţilor administraţiei publice locale ori ale altor instituţii publice abilitate să administreze veniturile bugetelor locale indiferent de localitatea pe a cărei rază acestea funcţionează, de cetăţenia, domiciliul sau de reşedinţa contravenientului ori de locul săvârşirii contravenţiei, precum şi la ghişeul unic din punctele de trecere a frontierei de stat a României. O copie de pe chitanţă se predă de către contravenient agentului constatator sau se trimite prin poştă sau electronic, prin e-mail, organului din care acesta face parte.
În ceea ce privește căile de atac la care poate recurge un contravenient, de reținut este faptul că împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia. Plângerea se depune şi se soluţionează în baza competenţei alternative la judecătoria în a cărei circumscripţie a fost săvârşită contravenţia ori la judecătoria în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau sediul contravenientul. Plângerea suspendă executarea silită a amenzii contravenționale.
Punerea în executare a sancţiunii amenzii contravenţionale se face astfel:
- de către organul din care face parte agentul constatator, ori de câte ori nu se exercită calea de atac împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei în termenul prevăzut de lege;
- de către instanţa judecătorească, în celelalte cazuri.
- pentru sumele care se fac venit integral la bugetele locale, organelor de specialitate ale unităţilor administrativ-teritoriale în a căror rază teritorială domiciliază contravenientul persoană fizică sau, după caz, îşi are domiciliul fiscal contravenientul persoană juridică;
- pentru sumele care se fac venit integral la bugetul de stat, organelor de specialitate ale unităţilor subordonate Ministerului Finanţelor - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în a căror rază teritorială îşi are domiciliul fiscal contravenientul persoană juridică.