Pentru a putea beneficia de compensare, firmele trebuie să completeze un formular-tip denumit „Cerere privind compensarea obligaţiilor fiscale/bugetare” -- este vorba de anexa 67 la Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 362/2022 --, pe care îl pot descărca de pe site-ul www.anaf.ro sau îl pot procura de la ghișeul de informații si relații publice al organului fiscal central.
Cererea menționată anterior poate fi depusă de către firme prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă, respectiv prin serviciul Spațiul Privat Virtual (SPV). Asta deoarece, începând cu data de 1 martie 2022, contribuabilii persoane juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, precum şi persoane fizice care desfăşoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent în una dintre formele prevăzute de OUG nr. 44/2008, sunt obligaţi să transmită organului fiscal central documente, cereri, înscrisuri sau orice alte documente numai prin intermediul SPV.
În principiu, cererea de compensare poate fi însoțită de copie C.U.I., act de delegare/act de împuternicire și copii de pe documentele care atestă efectuarea plății (chitanțe, ordine de plată etc.).
În ceea ce privește datoriile fiscale care pot fi compensate, un aspect important este că compensarea se efectuează între datoriile fiscale datorate aceluiași buget, urmând ca din diferența rămasă să fie compensate debitele fiscale datorate altor bugete, în mod proporțional.
Compensarea operează de drept la data la care creanțele există deodată, fiind deopotrivă certe, lichide și exigibile. Organul fiscal competent este cel care constată compensarea, fie din oficiu, fie la cererea debitorului. Compensarea la cererea debitorului se soluționează în termen de 45 de zile de la înregistrarea cererii.
Organul fiscal competent comunică debitorului decizia cu privire la efectuarea compensării, la cerere sau din oficiu, în termen de șapte zile de la data efectuării operațiunii.
În acest sens, sunt aplicabile prevederile art. 165 din Codul de procedură fiscală, referitoare la ordinea stingerii obligațiilor fiscale.
Mai exact, în situația în care contribuabilul datorează mai multe tipuri de obligații fiscale, iar suma plătită nu este suficientă pentru a stinge toate obligațiile, Codul de procedură fiscală stabilește că este stinsă întâi obligația fiscală pe care o indică acesta sau este distribuită proporțional, stingerea efectuându-se, de drept, într-o anumită ordine:
- întâi se sting toate obligațiile fiscale principale, în ordinea vechimii, și apoi obligațiile fiscale accesorii, în ordinea vechimii;
- apoi se sting obligațiile cu scadențe viitoare, la solicitarea debitorului.
Împotriva deciziei de compensare, contribuabilul poate depune contestaţie la organul fiscal emitent în termen de 45 de zile de la data comunicării actului administrativ fiscal, sub sancţiunea decăderii, în conformitate cu prevederile art. 268 - 270 din Codul de procedură fiscală.
Important! Cu titlu de noutate, prin intermediul Legii 93/2023, s-au introdus reguli speciale privind stingerea obligațiilor fiscale, ce sunt în vigoare din 21 aprilie 2023. Astfel, potrivit actului normativ, creanţele fiscale ale contribuabilului, certe, lichide şi exigibile, faţă de bugetele locale, stabilite prin hotărâri judecătoreşti definitive, se sting la cererea contribuabilului şi prin compensarea acestora cu obligaţiile sale restante, curente sau viitoare către bugetul de stat, fără compensare între bugete, indiferent dacă obligaţiile şi, respectiv, creanţele supuse stingerii sunt administrate sau nu de aceeaşi autoritate publică. Totuși, procedura de stingere și schimb de informații între organele fiscale locale și organele fiscale centrale, care trebuie aprobată prin ordin comun al Ministerului Finanțelor și al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, inițiat la propunerea ANAF, încă n-a fost pusă nici măcar în dezbatere.
Comentarii articol (0)