Pe scurt, OUG 67/2023 prevede următoarele:
- Producătorii pot practica un adaos comercial de maximum 20% față de costul de producție al produsului, incluzâd atât cheltuielile directe, cât și cele indirecte.
- Adaosul comercial aplicat în mod cumulat pe întregul lanț de distribuție, indiferent de numărul de distribuitori de pe lanț, nu poate depăși 5% față de prețul de achiziție al produsului, la care se adaugă cheltuielile operaționale.
- Comercianții care vând cu amănuntul și în sistem cash&carry pot practica un adaos comercial de maximum 20% față de prețul de achiziție al produsului, la care se adaugă cheltuielile directe și indirecte ale comerciantului.
- Adaosurile comerciale se aplică la valoarea produselor agricole și alimentare, fără a include TVA.
- Amenzile pentru incalcarea prevederilor ordonanței sunt cuprinse între 100.000 și 2.000.000 de lei.
avocatnet.ro: Cum se va calcula, la modul concret, prețul de vânzare și cât de mult poate însemna adăugarea cheltuielilor directe și mai ales a celor indirecte în baza de calcul a prețului final? Este aceasta o ”portiță” în lege, care lasă stabilirea prețului la bunul plac a celui care face acest lucru?
Accace România: În contextul OUG 67/2023 se relevă încă o dată necesitatea existenței politicilor contabile cu privire la documentarea modului de stabilire a costului de producție, ce va sta la baza asumării răspunderii cu privire la adaosurile comerciale practicate, politici contabile ce trebuie întocmite / revizuite de către toți contribuabilii, mai ales de către cei vizați de prezenta OUG.
În ceea ce privește baza la care se aplică cota de adaos maxim, suntem de opinie că includerea cheltuielilor indirecte în modul de calcul face extrem de dificilă implementarea plafonării introduse și monitorizarea acestora în contextul în care cheltuielile indirecte sunt atât fixe cât și variabile. Având în vedere intenția legiuitorului statuată și prin nota de fundamentare, nu am cataloga prevederea ca și „portiță” ci mai degrabă ca o deficiență ce urmează a fi remediată având în vedere aplicabilitatea foarte dificilă a prevederii.
avocatnet.ro: Restricția privind adaosul este exprimată în procente, dar proba respectării acestor prevederi se face în valori absolute: ”comercializarea produselor din anexă se face doar cu prezentarea dovezilor valorii adaosului comercial cumulat”. Ce trebuie să facă un comerciant, la modul concret, pentru a dovedi că s-a supus prevederilor ordonanței? Cum trebuie întocmite declarațiile respective astfel încât comerciantul să fie sigur că nu va fi sancționat, mai ales că amenzile minime sunt foarte mari, in condițiile în care adaosul este exprimat in procente, dar declarația conține o valoare?Accace România: Nu considerăm că, prin folosirea termenului ”valoarea” (adaosului comercial), legiuitorul a avut în vedere identificarea la nivel declarativ a unei valori nominale, absolute. Din interpretarea coroborată a întregii norme legale desprindem faptul că, de fapt, exprimarea adaosului comercial se va face în puncte procentuale. Bineînțeles, valoarea nominală va putea fi dedusă din prețul de vânzare și adaosul comercial declarat, situație care ar putea echivala cu o ”dovedire a valorii adaosului comercial cumulat.”
avocatnet.ro: Cum se vor întocmi declarațiile, câte una pentru fiecare produs care se încadrează în cele menționate de Anexa ordonanței?Accace România: Fiecare distribuitor de pe lanț își va asuma răspunderea individuală cu privire la cota de adaos practicat raportat la prețul său de achiziție și cheltuielile operaționale alocate tranzacției. Chiar dacă în litera legii, nu se specifică natura adaosului comercial care trebuie asumat și declarat (valoare absolută sau puncte procentuale), considerăm că în mod evident și în spiritul legii, fiecare distribuitor va trebui să declare punctele procentuale ce constituie adaosul aplicat și nu valoarea absolută.
Având în vedere relațiile comerciale ce pot exista pe diverse lanțuri de distribuție pentru produsele prevăzute în anexă, fiecare distribuitor va întocmi o declarație separată pentru fiecare produs. Modelul concret al anexei va fi foarte probabil stabilit prin norme de aplicare (sau cel puțin așa ar fi oportun).
avocatnet.ro: Referitor la lanțul de distribuție, ordonanța prevede: ”cota de adaos comercial practicată în mod cumulat pe întreg lanțul de distribuție, indiferent de numărul distribuitorilor de pe lanț, este de maximum 5% față de prețul de achiziție la care se adaugă cheltuielile operaționale”. Dacă sunt mai mulți distribuitori în lanț, fiecare avand cheltuieli operaționale separate și diferite, cum se calculează adaosul de 5%? La ce valoare se raportează fiecare dintre distribuitori?Accace România: Modul de redactare a normei legale nu este suficient de clar, însă o interpretare teleologică a acesteia ne conduce la concluzia că legiuitorul a avut în vedere următorul mecanism: distribuitorul care a achiziționat produsul de la procesator (sau după caz producător) va adăuga la prețul de vânzare al produsului (i) cheltuielile operaționale pe care le suportă și (ii) un adaos comercial care poate fi de cel mult 5%. Un eventual distribuitor subsecvent care va achiziționa produsele de la primul distribuitor va putea adăuga la noul preț de vânzare al produsului (i) cheltuielile sale operaționale și (ii) un adaos comercial care, cumulat cu adaosul comercial aplicat de primul distribuitor, nu va putea depăși 5% din valoarea de achiziție a produsului.
O interpretare gramaticală a normei ne conduce la concluzia că adaosul comercial de maximum 5% se aplică la prețul de achiziție al produsului la care se adaugă cheltuielile operaționale. Cu alte cuvinte, adaosul comercial se va aplica la suma rezultantă dintre prețul de achiziție al produsului și cheltuielile operaționale. Astfel, fiecare distribuitor din lanț se va raporta la două aspecte:
- prețul la care a achiziționat produsul – preț care conține cheltuielile operaționale ale distribuitorului / distribuitorilor aflat / aflați înaintea sa pe lanț, precum și adaosurile aplicate de aceștia. Notăm că nu există o limită a acestor cheltuieli, însă ele trebuie documentate; și
- Cota totală de adaos comercial - formată din totalitatea adaosurile aplicate de distribuitorul / distribuitorii aflat / aflați înaintea sa pe lanț, cotă exprimată în puncte procentuale. Astfel, în funcție de această cotă, distribuitorul va putea determina marja de adaos pe care o (mai) poate aplica.
Concret, fiecare contribuabil de pe lanț va fi nevoit să își țină evidențe separate pentru alocarea costurilor operaționale în vederea formării prețului în funcție de chei de alocare specifice, documentate în politicile contabile. Suntem de părere că practică vor apărea o multitudine de situații ce vor crea dificultăți. Spre exemplu, post-vânzare, distribuitorii pot primi discount-uri care vor afecta fie costul de achiziție fie, contul de profit și pierdere prin reducerile comerciale acordate ulterior facturării. Așadar, la acest moment, contribuabilii trebuie și își documenteze aprofundat costul de achiziție per produs și alocarea cheltuielilor operaționale per produs.
avocatnet.ro: Cum se va putea verifica, între partenerii de pe lanț, că adaosul comercial cumulat pe întreg lanțul de distribuție este de până la 5%?Accace România: Declarațiile pe proprie răspundere vor circula pe întreg lanțul în vederea asigurării adaosului maxim de 5% cumulat pe întreg lanțul.
avocatnet.ro: Totalul adaosului nu trebuie să depășească 5% și se împarte între toți membri acestui lanț de distribuție. Cum, pe ce criterii?Accace România: Legea nu prevede vreun criteriu sau mecanism. Fiecare distribuitor de pe lanț își va asuma adaosul prin declarația pe propria răspundere în funcție de costul său de achiziție și cheltuielile operaționale alocate, fără a face disponibile informații cu privire la cost / cheltuieli. În mod evident, se va ajunge la situații în care ultimii distribuitori de pe lanț, nu vor mai avea „spațiu” pentru aplicarea adaosului propriu.
avocatnet.ro: Adaosurile se adaugă prețului de achiziție, cheltuielilor directe și celor indirecte. Cum trebuie să justifice firmele cheltuielile, cum le consemnează, astfel încât să să calculeze corect adaosul pentru fiecare produs și, mai ales, să poată justifica rezultatul?
Accace România: Cum menționam mai sus, politicile contabile ale societății vor juca rol important în justificarea tipurilor de cheltuieli (directe, indirecte, regii fixe, variabile etc), alocarea pe centre de cost și cheile de alocare practicate în vederea stabilirii prețului. Având în vedere îndrumările limitate precum și rigiditatea prevederilor legale, este recomandabil ca operatorii vizați de OUG 67/2023 să facă eforturi pentru a documenta și justifica adaosurile practicate în funcție de raționamentul profesional, politicile contabile, comunicarea interdepartamentală.
Elena Sighinaș, tax director Accace România, are o experiență de aproximativ 13 ani în domeniul consultanței fiscale, ocupând în prezent poziția de Tax Director în cadrul Accace Romania. Elena este membru al Camerei Consultanților Fiscali și deține diplome ADIT în zona principiilor de taxare internațională și TVA.
Silviu Constantin, senior associate lawyer Accace România, este avocat definitiv în cadrul Baroului București. Cu aproximativ 10 ani de experiență, Silviu s-a specializat în asistarea și consilierea companiilor cu privire la activitatea curentă a acestora și la instrumentarea disputelor comerciale generate de încălcări ale unor contracte comerciale sau ale unor tratate bilaterale de investiții.