Începând cu 30 iulie 2023, ordonanța de Guvern care plafonează adaosurile comerciale pentru o serie de produse alimentare de bază va intra în vigoare. Vreme de trei luni, această măsură va afecta producătorii, procesatorii, distribuitorii și vânzătorii.
Rigorile impuse de noul act normativ sunt, aparent, simple: adaosul comercial al producătorilor, procesatorilor sau vânzătorilor nu poate depăși 20%, iar procentul cumulat al distribuitorilor nu poate fi mai mare de 5%. Procentele se aplică unei baze de calcul alcătuite din prețul de producție sau achiziție, la care sunt adăugate cheltuielile directe și cele indirecte.
Dovedirea conformării comerciantului la prevederile ordonanței se face printr-o declarație pe proprie răspundere.
Amenzile pentru nerespectarea prevederilor ordonanței sunt consistente: între 100.000 și două milioane de lei.
O analiză atentă a textului acestei măsuri arată că aplicarea ei nu este atât de simplă pe cât ar putea părea la o primă lectură.
Prima problemă: calcularea și declararea adaosului
O primă problemă ar putea apărea la dimensionarea bazei de calcul a adaosului, din cauza componentei derivate din cheltuielile indirecte. Cuantificarea acestora poate fi destul de anevoioasă, în condițiile în care au și componente variabile.
Să nu uităm, aceste date contabile, cumulate celor aferente prețului de achiziție și cheltuielilor directe, constituie baza de calcul a adaosului maximal permis de ordonanță. Aceste informații vor fi cuprinse în declarația prin care comerciantul dovedește conformarea la prevederile ordonanței. Consecințele întocmirii defectuoase a acestor declarații pot fi, așa cum am arătat, costisitoare.
O soluție clară nu este la îndemână, tocmai din cauza ambiguității de formă și sens a prevederii. Solicitați de avocatnet.ro pentru a lămuri acest aspect, specialiștii de la Accace Romania au spus că speră că Executivul va reveni asupra textului ordonanței pentru a înlătura aceste neajunsuri, dar acest lucru nu s-a întâmplat:
„În contextul OUG 67/2023, se relevă încă o dată necesitatea existenței politicilor contabile (...) ce trebuie întocmite sau revizuite de către toți contribuabilii, mai ales de către cei vizați de prezenta OUG. În ceea ce privește baza la care se aplică cota de adaos maxim, suntem de opinie că includerea cheltuielilor indirecte în modul de calcul face extrem de dificilă implementarea plafonării introduse și monitorizarea acestora, în contextul în care cheltuielile indirecte sunt atât fixe, cât și variabile”. Este vorba de o ”deficiență ce urmează a fi remediată, având în vedere aplicabilitatea foarte dificilă a prevederii”.
Capcana în care riscă să cadă distribuitorii este dublă
Prevederile actului normativ referitoare la distribuitori vor da naștere la și mai multă confuzie. În ceea ce-i privește pe aceștia, ordonanța precizează: „cota de adaos comercial practicată în mod cumulat pe întreg lanțul de distribuție, indiferent de numărul distribuitorilor de pe lanț, este de maximum 5% față de prețul de achiziție la care se adaugă cheltuielile operaționale”.
Pe lângă problemele descrise mai sus, distribuitorii se confruntă și cu cele generate de caracterul cumulativ al procentului maximal de cinci procente impus tuturor distribuitorilor din lanțul de distribuție. Fie aceștia se înțeleg asupra unei formule de împărțire a procentului respectiv, fie ultimii distribuitori din lanț riscă să nu își poată pune adaos și să renunțe la profit.
Numai că „soluția” convenirii asupra unei forme de împărțire a unei cote din cei 5% adaos cumulat între membrii lanțului de distribuție îi poate plasa sub incidența Legii Concurenței. Aceasta prevede clar că „prețurile produselor și tarifele serviciilor și lucrărilor se determină în mod liber prin concurență, pe baza cererii și ofertei” și interzice stabilirea, „direct sau indirect, prețuri de cumpărare sau de vânzare sau orice alte condiții de tranzacționare”. Amenzile pentru nerespectarea acestei legi merg până la 10% din cifra de afaceri sau până la 2,5 milioane de lei.
Referitor la aceste aspecte, firma de avocatură Țuca Zbârcea & Asociații avertizează asupra faptului că riscul este foarte mare, comercianții putând intra sub incidența prevederilor penalizatoare ale ambelor norme legale: „Pe lângă amenzile ce ar putea fi aplicate în temeiul OUG 67/2023, amenzile pentru încălcarea normelor de concurență sunt semnificative”.
Avocatul Andreea Oprișan, partener al firmei de avocatură amintite, a sugerat că o soluție în evitarea unor restricții impuse de legislația concurențială ar putea fi aceea de a pasa responsabilitatea gestionării informațiilor comerciale, a căror împărtășire ar putea fi sancționată de legea concurenței, către autorități:
„Companiile ar trebui să manifeste prudență și să se asigure că nu își dezvăluie reciproc detalii privind strategii în contextul OUG 67/2023, informații privind costuri sau impact potențial. Însă ar putea solicita autorității competente clarificări la nivel de principiu și generale privind modalitatea în care autoritatea consideră că ar trebui aplicate prevederile OUG 67/2023”.
avocatnet.ro a solicitat și punctul de vedere al uneia dintre firmele vizate de norma în discuție. Dan Sufragiu, directorul de vânzări al unuia dintre cei mai mari procesatori de carne din România, Abatorul Periș, a declarat:
„Nu înțeleg rostul acestei ordonanțe. Producătorii și procesatorii nici măcar nu visau la adaosuri de 20%, iar la produsele din lista prevăzută în ordonanță cu atât mai puțin. Iar introducerea în baza de calcul a cheltuielilor indirecte mie îmi semănă a «portiță» în lege, pentru că îți limitează adaosul, dar îți permite să crești baza de calcul. Sau, cine știe, poate că este un «cadou otrăvit» și vor curge amenzile, pentru că această calculare a cheltuielilor indirecte poate fi destul de complicată și, prin urmare, contestabilă”.
Produsele vizate de aceste plafonări temporare sunt descrise foarte clar în anexa actului normativ, cu referire la gramaje exacte, dimensiuni, ambalare etc. Orice modificare adusă acestor caracterisctici descrise în ordonanță va exonera producătorul, procesatorul, distribuitorul sau vânzătorul de obligația respectării OUG 67/2023.