Ordonanța de urgență 67/2023, prin care Executivul și-a propus stoparea creșterilor de prețuri pentru un număr de produse alimentare de bază, urmează să producă efecte începând cu data de 30 iulie. Vreme de trei luni de la intrarea în vigoare a documentului, anumite companii vor trebui să respecte limite specifice în ceea ce privește adaosul comercial maxim. Sancțiunile pentru neconformare nu sunt deloc neglijabile, amenzile putând ajunge la 2.000.000 lei. Detalii despre prevederile OUG 67/2023 puteți citi pe avocatnet.ro, aici.
Firmele implicate în producerea, procesarea, distribuția și vânzarea produselor alimentare vizate de Guvern ar putea avea surpriza neplăcută de a constata că încercarea lor de a se conforma prevederilor ordonanței menționate îi poate aduce în situația de a nu respecta rigorilor unei alte legi, o eventualitate chiar mai costisitoare decât în cazul OUG 67/2023: Legea 21/2023 privind concurența. În acest caz, amenzile pot ajunge până la 10% din cifra de afaceri sau, dacă aceasta nu este disponibilă, până la 2.500.000 lei.
avocatnet.ro a solicitat punctul de vedere al avocatei Andreea Oprișan, partener în cadrul Țuca Zbârcea & Asociații: "Pe lângă nevoia de conformare cu prevederile OUG 67/2023, în paralel, companiile ar trebui să acorde o atenție deosebită și respectării normelor de concurență conform Legii nr. 21/1996. Pe lângă amenzile ce ar putea fi aplicate în temeiul OUG 67/2023, amenzile pentru încălcarea normelor de concurență sunt semnificative și pot ajunge până la 10% din cifra de afaceri”.
Avocata a subliniat importanța nealterării relațiilor comerciale firești între firme, în condițiile în care conformarea la rigorile OUG 67/2023 poate fi interpretată în sensul ”permeabilizării” unor informații considerate în general ca fiind confidențiale: ”Fiecare companie este responsabilă de aplicarea în mod corect a OUG 67/2023, iar un partener de afaceri nu ar trebui să verifice sau să auditeze costurile furnizorului său pentru a verifica dacă acesta respectă prevederile OUG 67/2023. Cu alte cuvinte, noua prevedere nu ar trebui să fie folosită drept prilej pentru a transparentiza anumite date comerciale ce ar trebui să rămână secrete”.
Problema componenților unui lanț de distribuție, în care toți membrii trebuie să cumuleze un maxim de 5% adaos comercial, poate să rezide tocmai în încercarea de a se conforma acestei rigori. Comunicarea de date comerciale între companii, tocmai din dorința de a se încadra în plafonul comun, poate ușor duce la intrarea sub incidența legii care reglementează concurența. Andreea Oprișan a opinat că ”în cazul în care sunt mai mulți distribuitori angro pe lanțul de distribuție, aceștia nu ar trebui să își comunice marja de distribuție reciproc pentru a respecta cerințele legale. În caz de dubiu, fiecare jucător ar trebui să se adreseze separat autorităților competente”.
Contextul în care facem această precizare este acela că Legea 21 privind concurența stabilește că ”prețurile produselor și tarifele serviciilor și lucrărilor se determină în mod liber prin concurență, pe baza cererii și ofertei' și interzice stabilirea, 'direct sau indirect, prețuri de cumpărare sau de vânzare sau orice alte condiții de tranzacționare”.
Chiar și Consiliul Concurenței atrăgea atenția asupra acestei problematici. În raportul de avizare al OUG 67/2023, remis Ministerului Agriculturii și publicat de agrointel.ro, instituția preciza că plafonarea adaosurilor ”poate fi dificil de implementat, odată ce actorii de la acest nivel nu cunosc informații sensibile referitoare la adaosul aplicat de concurenții acestora; o posibilă urmare a acestei prevederi ar putea fi și transparentizarea excesivă a pieței, la nivelul celor mai sensibile caracteristici, respectiv preț, cost, adaos comercial, care poate amplifica efectele negative asupra pieței”.
Avocatul Andreea Oprișan a sugerat că o soluție în evitarea unor restricții impuse de legislația concurențială ar putea fi solicitarea unor clarificări și metode concrete de lucru de la autorități: ”totodată, în cadrul asociațiilor, companiile ar trebui să manifeste prudență și să se asigure că nu își dezvăluie reciproc detalii privind strategii în contextul OUG 67/2023, informații privind costuri sau impact potențial. Însă, asociația ar putea solicita autorității competente clarificări la nivel de principiu și generale privind modalitatea în care autoritatea consideră că ar trebui aplicate prevederile OUG 67/2023”.
Această lămurire vine în contextul în care aceeași lege de prevenire a relațiilor concurențiale neloiale interzice instituțiilor administrației publice orice acțiuni prin care să restrângă, denatureze sau să împiedice concurența, fie prin limitarea libertății comerțului, fie prin stabilirea de condiții discriminatorii pentru activitatea întreprinderilor."
Interferența cu legea concurenței nu este singura problemă de aplicare pe care ordonanța o pune, avocatnet.ro a mai detaliat și alte aspecte problematice aici.
Comentarii articol (0)