Regulament din 14/09/2006 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 789 din 19/09/2006 privind examenul de capacitate al judecatorilor stagiari si al procurorilor stagiari
CAPITOLUL I
Pregatirea judecatorilor si procurorilor in perioada de stagiu
Art. 1. - Judecatorii stagiari si procurorii stagiari sunt numiti in functie de Consiliul Superior al Magistraturii pe baza mediei generale, care reprezinta media aritmetica a rezultatelor finale ale celor doi ani de studiu si ale examenului de absolvire a Institutului National al Magistraturii.
Art. 2. - (1) Judecatorii stagiari si procurorii stagiari efectueaza un stagiu cu o durata de un an, potrivit legii.
(2) Perioada de stagiu incepe din ziua in care judecatorii stagiari si procurorii stagiari au fost numiti in aceste functii.
Art. 3. - Judecatorii stagiari si procurorii stagiari sunt obligati sa continue pregatirea profesionala pe toata durata stagiului, sub coordonarea indrumatorului de stagiu.
Art. 4. - (1) Judecatorii stagiari au dreptul sa judece doar in materiile date de lege in mod expres in competenta lor.
(2) Procurorii stagiari au dreptul sa puna concluzii in instanta, sa efectueze si sa semneze acte procedurale, sub coordonarea unui procuror care se bucura de stabilitate. Solutiile procurorilor stagiari sunt contrasemnate de procurorii care ii coordoneaza.
Art. 5. - (1) Conducerea judecatoriei si conducerea parchetului de pe langa aceasta sunt obligate sa asigure conditii optime pentru desfasurarea stagiului si pentru pregatirea judecatorilor stagiari si a procurorilor stagiari, in scopul perfectionarii cunostintelor teoretice si practice specifice activitatii.
(2) In acest scop, presedintii judecatoriilor si prim-procurorii parchetelor de pe langa acestea vor desemna la inceputul perioadei de stagiu un judecator, respectiv un procuror, cu o pregatire profesionala temeinica si experienta, care va coordona pregatirea judecatorilor stagiari si, respectiv, a procurorilor stagiari.
(3) Activitatea fiecarui judecator stagiar si procuror stagiar va fi analizata trimestrial de catre judecatorul, respectiv procurorul desemnat. Acestia din urma vor propune conducerii judecatoriei sau, dupa caz, a parchetului de pe langa aceasta masurile ce se impun pentru imbunatatirea pregatirii profesionale si a activitatii judecatorilor stagiari si a procurorilor stagiari, intocmind trimestrial un referat de evaluare privind insusirea de catre acestia a cunostintelor practice specifice activitatii de judecator sau de procuror.
Art. 6. - (1) In vederea prezentarii la examenul de capacitate, ultimul referat de evaluare va fi insotit de avizul consultativ al presedintelui curtii de apel sau, dupa caz, al procurorului general al parchetului de pe langa aceasta.
(2) Constatarile referatelor de evaluare vor fi consemnate in fisa pentru stagiul de practica a judecatorului sau a procurorului. In aceasta fisa presedintele judecatoriei sau, dupa caz, prim-procurorul parchetului de pe langa aceasta va inscrie si perioadele de intrerupere a stagiului, determinate de:
a) starea de sanatate;
b) concediile de maternitate sau pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani;
c) concediile de studii, cu exceptia celor destinate pregatirii pentru profesia de judecator sau de procuror;
d) concediile fara plata;
e) perioada efectuarii stagiului militar;
f) perioada studiilor postuniversitare cu scoatere din activitate, cu precizarea domeniului de specializare;
g) alte intreruperi ale activitatii.
(3) Sunt incluse in perioada de stagiu numai cursurile de pregatire profesionala organizate de Institutul National al Magistraturii.
(4) Judecatorii stagiari si procurorii stagiari au dreptul la concedii de studii de specialitate platite, pentru pregatirea si sustinerea examenului de capacitate, conform legii.
CAPITOLUL II
Organizarea si desfasurarea examenului de capacitate
Art. 7. - (1) Dupa incheierea perioadei de stagiu, judecatorii stagiari si procurorii stagiari sunt obligati sa se prezinte la examenul de capacitate.
(2) In cazul in care judecatorul stagiar sau procurorul stagiar este respins la examenul de capacitate, acesta este obligat sa se prezinte la urmatorul examen.
(3) Lipsa nejustificata de la examenul de capacitate sau respingerea candidatului la doua sesiuni atrage pierderea calitatii de judecator stagiar sau de procuror stagiar. In aceasta situatie, judecatorul stagiar sau procurorul stagiar este obligat sa restituie bursa de auditor de justitie si cheltuielile de scolarizare.
(4) Consiliul Superior al Magistraturii, pentru motive temeinice, la cererea judecatorului stagiar sau a procurorului stagiar, cu avizul conducatorului instantei sau al parchetului la care acesta functioneaza, poate aproba amanarea examenului de capacitate numai o singura data.
(5) Judecatorul stagiar sau procurorul stagiar care, din motive justificate, nu s-a prezentat la examenul de capacitate poate sustine acest examen daca de la incheierea stagiului si pana la data fixata pentru examen nu au trecut mai mult de 2 ani. Dispozitiile alin. (3) se aplica in mod corespunzator.
(6) Dupa trecerea termenului de 2 ani, persoanele prevazute la alin. (5) sunt obligate sa efectueze din nou stagiul, potrivit legii.
Art. 8. - (1) Examenul de capacitate al judecatorilor stagiari si al procurorilor stagiari se organizeaza anual de Consiliul Superior al Magistraturii, prin intermediul Institutului National al Magistraturii.
(2) Data, locul, modul de desfasurare a examenului de capacitate si calendarul de desfasurare se aproba de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea Directiei resurse umane si organizare si a Institutului National al Magistraturii, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, precum si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii, cu cel putin 90 de zile inainte de data stabilita pentru examenul de capacitate.
(3) Tematica si bibliografia, precum si cererea-tip de inscriere se aproba de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului National al Magistraturii, se transmit instantelor si parchetelor si se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii, cu cel putin 90 de zile inainte de data stabilita pentru examenul de capacitate.
Art. 9. - (1) Inscrierea la examenul de capacitate se face in termen de 60 de zile de la publicarea datei examenului.
(2) Cererile de inscriere la examenul de capacitate se depun la Consiliul Superior al Magistraturii.
(3) La cererea-tip de inscriere se anexeaza:
a) diploma de absolvire a Institutului National al Magistraturii, in copie;
b) referatele de evaluare si avizul consultativ al presedintelui curtii de apel sau, dupa caz, al procurorului general al parchetului de pe langa aceasta;
c) fisa de stagiu, in original.
Art. 10. - Se pot inscrie la examen judecatorii stagiari si procurorii stagiari al caror stagiu se va implini pana in ultima zi a examenului de capacitate.
Art. 11. - Examenul de capacitate consta in verificarea cunostintelor teoretice si practice prin probe scrise si orale.
Art. 12. - (1) Probele scrise constau in lucrari cu subiecte distincte pentru judecatori si procurori, inclusiv solutionarea unor spete si redactarea de lucrari cu caracter practic, in functie de specificul activitatii candidatilor.
(2) Probele scrise se sustin la urmatoarele materii:
a) drept civil;
b) drept procesual civil;
c) drept penal;
d) drept procesual penal.
Art. 13. - Probele scrise se vor sustine pe parcursul a doua zile, dupa urmatoarea repartizare:
- prima zi: proba la drept civil si drept procesual civil;
- a doua zi: proba la drept penal si drept procesual penal.
Art. 14. - (1) Probele orale se sustin la urmatoarele materii: fundamentele constitutionale ale statului de drept, institutiile de baza (din: dreptul civil, dreptul procesual civil, dreptul penal, dreptul procesual penal), organizarea judiciara si Codul deontologic al judecatorilor si procurorilor.
(2) Examinarea se face pe baza de bilete.
Art. 15. - Pe durata desfasurarii probelor scrise si orale este permisa consultarea legislatiei indicate in tematica, cu exceptia celei comentate si adnotate.
Art. 16. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii numeste comisia de organizare a examenului de capacitate, comisia de elaborare a subiectelor, comisia de corectare si comisia de contestatii.
(2) Nu vor fi numite in comisii persoanele care au sotul sau sotia, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv in randul candidatilor. Toti membrii comisiilor vor completa declaratii in acest sens.
(3) Daca incompatibilitatea prevazuta la alin. (2) se iveste ulterior desemnarii membrilor comisiilor, membrul in cauza are obligatia sa se retraga si sa comunice de indata aceasta situatie presedintelui comisiei, in vederea inlocuirii sale.
Art. 17. - (1) Comisia de organizare a examenului de capacitate se constituie prin hotarare a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea Directiei resurse umane si organizare a Consiliului Superior al Magistraturii si a Institutului National al Magistraturii, si coordoneaza organizarea si desfasurarea actiunilor pentru examen.
(2) Comisia de organizare a examenului se compune din:
- presedinte: secretarul general al Consiliului Superior al Magistraturii, secretarul general adjunct sau directorii Directiei resurse umane si organizare, dupa caz;
- vicepresedinti: directorii Institutului National al Magistraturii sau directorii Directiei resurse umane si organizare, dupa caz;
- membri: directori, sefi de serviciu, judecatori si procurori detasati in cadrul Consiliului National al Magistraturii sau al Institutului National al Magistraturii, consilieri juridici asimilati magistratilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, experti ai Institutului National al Magistraturii, functionari publici si personal contractual din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii si al Institutului National al Magistraturii.
Art. 18. - (1) Comisia de organizare a examenului are, in principal, urmatoarele atributii:
1. transmite cererea-tip de inscriere, tematica si bibliografia de concurs catre curtile de apel si parchetele de pe langa acestea;
2. centralizeaza cererile de inscriere la examen, intocmeste listele de inscriere, verifica indeplinirea de catre candidati a conditiilor legale de participare la examen, intocmeste si afiseaza lista candidatilor care indeplinesc conditiile legale de participare la examen si afiseaza lista finala a candidatilor;
3. controleaza si indruma actiunile privind organizarea si desfasurarea examenului, constand, in principal, in: identificarea si, dupa caz, inchirierea spatiilor adecvate pentru sustinerea probelor de examen, procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistentei medicale pe parcursul desfasurarii examenului si a pazei necesare pentru pastrarea ordinii publice la centrele de examen si de evaluare, asigurarea cheltuielilor de transport, cazare si diurna, dupa caz, pentru membrii comisiilor;
4. ia masuri pentru a asigura paza subiectelor si a lucrarilor scrise la sediul Institutului National al Magistraturii si in timpul transportului acestora, precum si pastrarea ordinii publice la centrele de examen si de evaluare;
5. asigura confectionarea stampilelor-tip pentru examen, numerotate;
6. instruieste, cu 24-48 de ore inaintea datei examenului, responsabilii de sala numiti prin hotarare a presedintelui comisiei de organizare;
7. preia de la comisia de elaborare a subiectelor subiectele pentru proba scrisa si baremele de evaluare si notare, in plicuri distincte, inchise si sigilate;
8. pastreaza, in conditii de deplina siguranta, subiectele si baremele de evaluare si notare la sediul Institutului National al Magistraturii;
9. coordoneaza multiplicarea subiectelor pentru problele scrise, imediat dupa extragerea variantei de examen, in functie de numarul candidatilor, sigiland apoi plicurile care contin necesarul de subiecte pentru fiecare sala;
10. distribuie candidatilor subiectele multiplicate pentru probele scrise;
11. afiseaza baremul de evaluare si notare la centrele de examen, cu 15 minute inainte de incheierea probei scrise, si asigura publicarea acestuia, precum si a subiectelor de examen pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii si Institutului National al Magistraturii;
12. organizeaza transportul lucrarilor scrise de la centrele de examen la centrul de evaluare si raspunde de securitatea acestora;
13. preda comisiei de corectare, in ziua desfasurarii examenului, lucrarile scrise, precum si subiectele si baremele de evaluare si notare;
14. ia masuri pentru ca in spatiile in care se desfasoara probele de examen, precum si in cele in care isi desfasoara activitatea comisia de corectare sau de contestatii sa nu patrunda persoane straine, neautorizate de comisie sau neprevazute de prezentul regulament;
15. primeste de la comisiile de corectare si de contestatii lucrarile scrise, borderourile individuale de notare, borderoul centralizator si procesele-verbale cuprinzand deciziile acestor comisii;
16. asigura respectarea procedurii de evaluare si notare;
17. calculeaza mediile generale si intocmeste listele finale;
18. analizeaza desfasurarea si rezultatele examenului si prezinta concluziile Consiliului Superior al Magistraturii;
19. informeaza de indata conducerea Consiliului Superior al Magistraturii cu privire la orice situatie deosebita a carei rezolvare nu este prevazuta in prezentul regulament, precum si cu privire la orice situatie care impune anularea unor subiecte, cum ar fi pierderea, deteriorarea ori desecretizarea unui subiect;
20. propune Plenului Consiliului Superior al Magistraturii eventualele modificari in modul de organizare si desfasurare a examenului;
21. asigura afisarea si publicarea simultana pe paginile de internet, de catre Consiliul Superior al Magistraturii si Institutul National al Magistraturii, a rezultatelor finale ale examenului si asigura transmiterea acestora catre curtile de apel si parchetele de pe langa acestea;
22. indeplineste orice alte atributii necesare bunei desfasurari a examenului.
(2) Presedintele comisiei de organizare a examenului ia toate masurile necesare indeplinirii atributiilor prevazute la alin. (1). In acest scop, presedintele comisiei de organizare a examenului stabileste fisa de atributii pentru vicepresedintii, membrii comisiei si pentru responsabilii de sala.
Art. 19. - (1) Comisia de organizare a examenului verifica indeplinirea conditiilor de participare la examen a candidatilor si intocmeste lista acestora cu cel putin 25 de zile inaintea datei examenului. Lista candidatilor se afiseaza la sediul Institutului National al Magistraturii si la sediul curtilor de apel si parchetelor de pe langa acestea si se publica simultan pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii si Institutului National al Magistraturii.
(2) Candidatii respinsi pot formula contestatii in termen de 48 de ore de la publicarea listei pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii si Institutului National al Magistraturii.
(3) Contestatiile se depun la Consiliul Superior al Magistraturii de catre personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor sau la curtile de apel si parchetele de pe langa acestea de catre judecatori si procurori si se inainteaza de indata, prin fax, comisiei de organizare a examenului.
(4) Contestatiile vor fi solutionate de Sectia pentru judecatori, respectiv Sectia pentru procurori, a Consiliului Superior al Magistraturii, in termen de 3 zile, prin hotarare care se comunica de indata contestatarului.
(5) Hotararile prevazute la alin. (4) pot fi atacate la Plenul Consiliului Superior al Magistraturii in termen de 48 de ore de la comunicare. Plenul se pronunta in termen de 3 zile de la primirea contestatiei prin hotarare care se comunica de indata contestatarului.
(6) Dupa pronuntarea hotararii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii se intocmeste lista finala a candidatilor care indeplinesc conditiile de participare la examen, lista care se aduce la cunostinta publica prin modalitatile prevazute la alin. (1).
Art. 20. - (1) Comisiile de elaborare a subiectelor si, in cazul probelor scrise, comisiile de corectare si de solutionare a contestatiilor sunt numite prin hotarare a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului National al Magistraturii, distinct pentru judecatori, respectiv procurori. Comisiile de elaborare a subiectelor pentru probele orale constituie, in cazul acestora, si comisii de examinare.
(2) Comisiile pentru judecatori sunt alcatuite din judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, judecatori de la curtile de apel si formatori de la Institutul National al Magistraturii.
(3) Comisiile pentru procurori sunt alcatuite din procurori de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, procurori de la parchetele de pe langa curtile de apel si formatori de la Institutul National al Magistraturii.
(4) Comisiile prevazute la alin. (1) au un presedinte comun, distinct pentru judecatori, respectiv procurori. Presedintele este membru al comisiei de elaborare a subiectelor, vegheaza la respectarea regulilor de elaborare a subiectelor, stabileste timpul de concurs, precum si repartizarea lui intre comisii si coordoneaza activitatea comisiilor pe care le conduce. Presedintele nu poate corecta lucrari si nici solutiona contestatii.
(5) Aceeasi persoana, cu exceptia presedintelui comisiilor indicate la alin. (1), nu poate face parte din mai mult de o comisie.
(6) Desemnarea membrilor acestor comisii se face pe baza consimtamantului scris, exprimat anterior.
(7) Componenta nominala a acestor comisii se stabileste in conformitate cu dispozitiile legii si ale prezentului regulament. Membrii comisiilor vor fi numiti, de regula, dintre persoanele care au fost inscrise in baza de date a Institutului National al Magistraturii si a Consiliului Superior al Magistraturii si care au urmat cursurile Institutului National al Magistraturii privind metodele si tehnicile de evaluare.
(8) Membrii comisiilor de elaborare a subiectelor, de corectare si de contestatii vor semna contracte de participare in comisii cu privire la modalitatile de plata si respectarea atributiilor ce le revin potrivit dispozitiilor prezentului regulament.
(9) Declaratiile si contractele de participare in comisii vor fi centralizate de comisia de organizare a examenului si se pastreaza alaturi de celelalte documente de examen.
(10) In comisiile prevazute la alin. (1) vor fi numiti si membri supleanti.
#PAGEBREAK#
Art. 21. - (1) Comisiile pentru probele scrise se constituie in mod distinct, la drept civil si drept procesual civil, respectiv la drept penal si drept procesual penal.
(2) Comisiile de examinare la probele orale au cel putin 3 membri si se constituie in mod distinct, la urmatoarele materii:
a) drept civil;
b) drept procesual civil;
c) drept penal;
d) drept procesual penal;
e) fundamentele constitutionale ale statului de drept;
f) organizarea judiciara si Codul deontologic al judecatorilor si procurorilor, care constituie o singura materie de examen.
Art. 22. - Numirea membrilor comisiilor de elaborare a subiectelor pentru probele scrise si orale se face cu cel putin 5 zile inaintea datei de desfasurare a acestor probe.
Art. 23. - Comisia de elaborare a subiectelor are, in principal, urmatoarele atributii:
1. elaborarea subiectelor de examen, cu respectarea urmatoarelor reguli:
a) sa fie in concordanta cu tematica si bibliografia aprobate si publicate de Consiliul Superior al Magistraturii si de Institutul National al Magistraturii;
b) sa evidentieze operatiile gandirii - analiza, sinteza, generalizare - in trasaturi ale procesului de gandire - flexibilitate, dimensiunea critica etc.;
c) sa fie astfel formulate incat tratarea lor sa angajeze cat mai multe posibilitati de analiza, de sinteza si de generalizare din partea candidatilor;
d) sa asigure o cuprindere echilibrata a materiei studiate, sa aiba un grad de complexitate corespunzator continutului tematicii si bibliografiei, pentru a fi tratate in timpul stabilit;
e) sa se evite repetarea subiectelor de la examenele anterioare;
f) timpul necesar rezolvarii subiectelor sa nu depaseasca timpul alocat desfasurarii probei de examen;
g) sa anunte/sa indice pentru fiecare subiect atat punctajul prevazut in barem, cat si timpul recomandat pentru rezolvare;
h) sa se evite, pe cat posibil, subiectele ce contin probleme controversate in doctrina si in practica sau, in cazul unor asfel de situatii, sa se puncteze toate solutiile a caror corectitudine din punct de vedere legal poate fi argumentata logic si coerent;
i) in notarea lucrarilor sa se puna accentul pe motivarea solutiei alese de candidat; in barem pot sa fie punctate modalitati alternative de motivare a solutiei alese de candidat;
j) sa se asigure unitatea de evaluare la nivel national;
2. predarea catre comisia de organizare a examenului, cu cel putin 12 ore inainte de desfasurarea probelor scrise, a subiectelor si baremelor de evaluare si de notare, pe discipline de examen, in plicuri distincte, inchise si sigilate;
3. elaborarea, pentru probele scrise, a cate 3 variante de subiecte pentru fiecare materie, din care se alege prin tragere la sorti numarul subiectului probei scrise;
4. predarea catre comisia de corectare, cel tarziu la momentul inceperii corectarii lucrarilor, a ghidurilor de corectare pentru probele scrise;
5. elaborarea, pentru probele orale, a unui punctaj de evaluare.
Art. 24. - (1) Comisia de corectare se constituie odata cu numirea membrilor comisiei de elaborare a subiectelor.
(2) Instruirea corectorilor se efectueaza de catre presedintele comun prevazut la art. 20 alin. (4).
(3) Comisia de corectare examineaza, sub coordonarea presedintelui comisiei, contestatiile la barem si adopta baremul definitv, care va fi publicat pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii si Institutului National al Magistraturii.
Art. 25. - (1) Numirea membrilor comisiei de contestatii pentru probele scrise are loc odata cu numirea membrilor comisiei de elaborare a subiectelor.
(2) Comisiile de contestatii reevalueaza lucrarile ale caror note initiale au fost contestate si acorda note, conform baremelor de evaluare si notare definitive si ghidurilor de corectare.
Art. 26. - (1) Comisia de elaborare a subiectelor stabileste cate 3 variante de subiecte pentru fiecare materie.
(2) Subiectele si baremele de evaluare si de notare, pe discipline de examen, vor fi puse in plicuri separate, sigilate, si vor fi predate comisiei de organizare a examenului cu cel putin 12 ore inainte de desfasurarea probei scrise.
(3) Prin tragere la sorti de catre un reprezentant desemnat de candidati vor fi stabilite subiectele pentru lucrarile scrise, care vor fi multiplicate in numar egal cu al candidatilor la examen, introduse in plicuri sigilate si predate responsabililor din salile de examen. Presedintele comisiei de organizare a examenului si persoana care a efectuat tragerea la sorti semneaza pe versoul plicului ce contine varianta extrasa.
(4) Dupa verificarea integritatii plicurilor cu subiecte, supraveghetorii le vor distribui candidatilor, comunicand ora inceperii si ora incheierii probei de examen.
Art. 27. - (1) Accesul candidatilor in salile de examen este permis pe baza unui act de identitate, cel mai tarziu cu 30 de minute inainte de inceperea probei.
(2) Pe durata desfasurarii probelor scrise si orale este permisa consultarea legislatiei indicate explicit in tematica si bibliografie. Se interzice candidatilor sa detina asupra lor pe timpul desfasurarii probelor scrise si orale orice alte lucrari care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum si orice mijloc electronic de comunicare. Incalcarea acestor dispozitii atrage eliminarea din examen.
(3) In vederea elaborarii lucrarilor scrise candidatii folosesc numai cerneala sau pix cu pasta de culoare neagra.
(4) Candidatii se asaza in ordine alfabetica, conform listelor afisate. Fiecare candidat primeste o teza de concurs tipizata, cu stampila Consiliului Superior al Magistraturii, pe care isi scrie cu majuscule numele si prenumele si completeaza citet celelalte date de pe coltul ce urmeaza a fi lipit, precum si coli obisnuite, marcate cu stampila Consiliului Superior al Magistraturii, pentru ciorne. Coltul tezei de concurs va fi lipit si stampilat la momentul predarii lucrarii, numai dupa ce persoanele care supravegheaza in sala au verificat identitatea candidatilor si completarea corecta a tuturor datelor prevazute si dupa ce responsabilii de sala au semnat in interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata.
(5) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte niciun candidat nu mai poate intra in sala si niciun candidat nu poate parasi sala decat daca preda lucrarea scrisa si semneaza de predarea acesteia. Candidatii care nu se afla in sala in momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai sustine proba respectiva.
(6) Pe toata durata desfasurarii probelor scrise este interzisa parasirea salii de examen de catre candidati. In cazuri exceptionale, daca un candidat solicita parasirea temporara a salii, el trebuie sa fie insotit de un supraveghetor, pana la inapoierea in sala de examen.
(7) Niciun membru al comisiei de organizare a examenului nu poate parasi centrul de examen si nu poate comunica in exterior continutul subiectelor de examen pana la incheierea probei scrise.
Art. 28. - (1) Timpul destinat elaborarii lucrarilor scrise este cel stabilit de comisia de elaborare a subiectelor si nu poate depasi 4 ore, socotite din momentul in care s-a incheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat. Punctajul acordat si timpul recomandat pentru rezolvare, pentru fiecare subiect, se transmit candidatilor odata cu subiectele.
(2) Pe parcursul desfasurarii probei scrise membrii comisiei de organizare a examenului si supraveghetorii de sali nu pot da candidatilor indicatii referitoare la rezolvarea subiectelor si nu pot aduce modificari subiectelor sau baremelor. Orice nelamurire legata de subiecte se discuta direct cu comisia de elaborare a subiectelor.
(3) Candidatii care doresc ca corecteze o greseala taie fiecare rand din pasajul gresit cu o linie orizontala. In cazul in care unii candidati, din diferite motive - corectari numeroase si greseli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoastere -, doresc sa isi transcrie lucrarea, fara sa depaseasca timpul stabilit, acestia primesc alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de catre supraveghetori in procesul-verbal de predare-primire a lucrarilor scrise. Colile folosite initial se anuleaza pe loc de catre supraveghetori, mentionandu-se pe ele "anulat", se semneaza de acestia si se pastreaza in conditiile stabilite pentru lucrarile scrise.
(4) Fiecare candidat primeste teze de concurs tipizate si coli de ciorna cate ii sunt necesare.
(5) La expirarea timpului acordat candidatii predau lucrarile in faza in care se afla, sub semnatura, fiind interzisa depasirea timpului stabilit. Ultimii 3 candidati raman in sala pana la predarea ultimei lucrari.
(6) La predarea lucrarilor supraveghetorii bareaza spatiile nescrise, verifica numarul de pagini si il trec in procesele-verbale pe care le semneaza candidatii, precum si in rubrica prevazuta pe prima pagina a lucrarii.
(7) Presedintele si un membru al comisiei de organizare a examenului, dupa ce preiau lucrarile sub semnatura de la supraveghetori, le amesteca si le numeroteaza, dupa care le predau pe baza de proces-verbal presedintelui si unui membru al comisiei de corectare.
(8) Frauda dovedita atrage eliminarea din examen. Se considera frauda si inscrierea numelui candidatului pe teza de concurs in afara rubricii care se sigileaza si orice alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrarii, precum si nerespectarea dispozitiilor art. 27 alin. (2). In aceste cazuri responsabilul de sala consemneaza intr-un proces-verbal faptele si masurile luate, iar lucrarea se anuleaza cu mentiunea "frauda". Procesul-verbal se comunica comisiei de organizare a examenului si candidatului respectiv.
(9) Pentru fiecare sala de examen se intocmeste un proces-verbal.
Art. 29. - (1) Corectarea lucrarilor se face conform baremelor si ghidurilor de corectare stabilite de comisia de elaborare a subiectelor, pentru fiecare subiect de examen, bareme care se afiseaza cu 15 minute inainte de incheierea probelor scrise, la centrele de examen. In termen de 24 de ore de la afisare candidatii pot face contestatii la barem, care se transmit Consiliului Superior al Magistraturii si se solutioneaza de comisia de corectare in cel mult 24 de ore de la expirarea termenului de contestare. Baremul stabilit in urma solutionarii contestatiilor se publica pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii si Institutului National al Magistraturii.
(2) Corectarea lucrarilor se face separat de catre 2 membri ai comisiei de corectare, pentru fiecare dintre materiile prevazute la art. 12 alin. (2), respectandu-se baremele de evaluare si de notare si ghidurile de corectare stabilite de comisia de elaborare a subiectelor sau modificate in conformitate cu dispozitiile alin. (1). Lucrarile scrise se noteaza, pentru fiecare dintre materiile prevazute la art. 12 alin. (2), cu note de la 10 la 0, cu doua zecimale. Corectarea si notarea pe baza baremului se inregistreaza in borderouri de notare separate, de catre fiecare corector, semnate de acestia pe fiecare pagina. Nota finala la fiecare materie o reprezinta media celor doua note acordate. Daca intre notele acordate diferenta este mai mare de un punct, nota finala va fi stabilita de o comisie formata din cei 2 corectori si un arbitru desemnat dintre ceilalti corectori de catre presedintele comisiilor, prin tragere la sorti. Nota data la reevaluare se consemneaza intr-un borderou de notare distinct, sub semnatura celor 3 membri ai comisiei de reevaluare, si se trece pe lucrare, in rubrica speciala a foii de concurs, cu cerneala neagra, sub semnatura, de catre comisia de organizare a examenului. Nota 1 se acorda atunci cand punctajul obtinut de candidat, ca medie sau in urma reevaluarii, este mai mic sau egal cu aceasta nota.
(3) Pe timpul corectarii, coltul lucrarii nu se desigileaza. Notele acordate se inscriu in borderou sub semnatura celor care le-au acordat si apoi pe lucrare, in rubrica speciala a foii de concurs, cu cerneala neagra, sub semnatura, de catre comisia de organizare a examenului. Dupa ce toate lucrarile scrise au fost corectate si notate, iar notele, inscrise pe lucrari, acestea se deschid in prezenta presedintelui comisiei de organizare a examenului, iar notele finale se inregistreaza imediat in borderourile de examen.
(4) Mediile aritmetice vor fi calculate cu doua zecimale.
Art. 30. - Rezultatele probelor scrise ale examenului de capacitate se inscriu intr-un tabel care se comunica curtilor de apel si parchetelor de pe langa acestea, se afiseaza la sediul Institutului National al Magistraturii si se publica simultan la pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii.
Art. 31. - (1) Contestatiile pentru examenul de capacitate cu privire la probele scrise se depun de catre candidati, in termen de 72 de ore de la afisarea rezultatelor, la sediul Institutului National al Magistraturii sau la sediile curtilor de apel ori parchetelor de pe langa acestea, caz in care se inainteaza de indata, prin fax, Institutului National al Magistraturii.
(2) In vederea solutionarii contestatiilor, lucrarile scrise vor fi resigilate si renumerotate, fiind inscrise intr-un borderou separat.
(3) Fiecare lucrare a carei nota initiala a fost contestata se recorecteaza de catre 2 membri ai comisiei de contestatii. In cazul in care se constata o diferenta mai mare de un punct intre notele celor 2 corectori si cel putin una dintre note este minimum 5 sau daca diferenta dintre media stabilita de comisia de corectare si de comisia de contestatii este mai mare de 1,5 puncte, in favoarea candidatului, nota finala va fi stabilita de o comisie formata din cei 2 corectori membri ai comisiei de contestatii si un arbitru desemnat dintre ceilalti corectori prin tragere la sorti de catre presedintele comisiilor.
(4) Contestatiile se solutioneaza de catre comisia de contestatii in termen de 3 zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (1), iar decizia comisiei de contestatii este irevocabila.
(5) Nota acordata la contestatii nu poate fi mai mica decat nota contestata;
(6) Lista cuprinzand rezultatele finale ale probei scrise, dupa solutionarea contestatiilor, se publica simultan pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii si Institutului National al Magistraturii si se afiseaza la sediile curtilor de apel si parchetelor de pe langa acestea, precum si la sediul Institutului National al Magistraturii.
Art. 32. - (1) Cu cel putin 24 de ore inainte de desfasurarea probelor orale, comisia de organizare a examenului intocmeste lista alfabetica a candidatilor, cu precizarea orei la care trebuie sa se prezinte grupele de candidati, si dispune publicarea listelor candidatilor pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii si Institutului National al Magistraturii.
(2) Accesul candidatilor in sala de examen este permis pe baza unui act de identitate, in ordinea afisata, respectandu-se ora prevazuta pentru fiecare grupa.
(3) Pentru pregatirea raspunsurilor, fiecare candidat va beneficia de un timp de gandire de cel putin 30 de minute de la extragerea subiectelor, inaintea sustinerii probei orale.
(4) Se interzice candidatilor sa detina asupra lor, pe timpul desfasurarii probelor orale, orice alte lucrari care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, cu exceptia legislatiei relevante, precum orice mijloc electronic de comunicare. Incalcarea acestor dispozitii atrage eliminarea din examen.
(5) Inregistrarea probelor orale este obligatorie, cel putin prin mijloace tehnice audio. Inregistrarile se pastreaza o perioada de un an de la data desfasurarii probei, dupa care se distrug.
Art. 33. - (1) Notarea se face, in baza punctajului de evaluare elaborat de comisia de interviu, cu note de la 0 la 10, cu doua zecimale. Nota acordata la proba orala reprezinta media notelor acordate de fiecare membru al comisiei. Nota 1 se acorda atunci cand punctajul obtinut de candidat este mai mic sau egal cu aceasta nota.
(2) Notarea la probele orale este definitiva.
Art. 34. - (1) Notele la materiile prevazute la art. 12 alin. (2) se calculeaza ca medie aritmetica a notelor obtinute la proba scrisa si proba orala.
(2) Media generala a examenului de capacitate reprezinta media aritmetica a notelor la materiile prevazute la art. 12 alin. (2), calculate conform dispozitiilor alin. (1), si a notelor obtinute la probele orale la materiile prevazute la art. 21 alin. (2) lit. e) si f). Media generala de promovare a examenului de capacitate este de cel putin 7,00, iar notele la materiile de examen, calculate conform dispozitiilor alin. (1), nu pot fi mai mici de 5.
(3) La terminarea examenului comisia de organizare a examenului va intocmi un proces-verbal, in care vor fi mentionate conditiile de desfasurare a examenului, notele obtinute de candidati la probele scrise si orale si media generala pe baza careia au fost declarati admisi sau respinsi.
(4) Procesul-verbal va fi semnat de presedintele comisiilor prevazute la art. 20 alin. (1).
Art. 35. - Rezultatele finale ale examenului de capacitate se inscriu in tabelul de clasificare a candidatilor, care se comunica curtilor de apel si parchetelor de pe langa acestea, se afiseaza la sediul Institutului National al Magistraturii si se publica simultan pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii.
CAPITOLUL III
Validarea examenului de capacitate si repartizarea candidatilor pe posturi
Art. 36. - (1) Rezultatele examenului de capacitate, procesul-verbal prevazut la art. 34 alin. (3) si raportul intocmit de compartimentul de specialitate vor fi inaintate Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii vor analiza indeplinirea conditiilor legale de catre judecatorii stagiari si procurorii stagiari care au promovat examenul de capacitate, in termen de 10 zile de la comunicarea procesului-verbal prevazut la alin. (1).
(3) In raport cu concluziile sectiilor, compartimentul de specialitate al Consiliului Superior al Magistraturii centralizeaza rezultatele, intocmeste, in ordinea mediilor obtinute, tabelul de clasificare a candidatilor si efectueaza celelalte lucrari necesare procedurii de validare a examenului de capacitate.
(4) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii se pronunta cu privire la validarea examenului in prima sedinta care urmeaza sedintelor in care sectiile au analizat indeplinirea conditiilor legale de catre judecatorii stagiari si procurorii stagiari care au promovat examenul de capacitate.
(5) Consiliul Superior al Magistraturii poate invalida, in tot sau in parte, examenul de capacitate in cazurile in care constata ca nu au fost respectate conditiile prevazute de lege ori de regulament cu privire la organizarea examenului sau ca exista dovada savarsirii unei fraude.
(6) In cazul invalidarii rezultatelor, Consiliul Superior al Magistraturii va stabili o noua data pentru sustinerea examenului de capacitate.
Art. 37. - Dupa validarea examenului de capacitate, lista tuturor posturilor vacante de la judecatorii si parchetele de pe langa aceste instante se publica de indata, separat pentru judecatori si procurori, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, si se afiseaza la sediile instantelor si parchetelor, prin grija Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 38. - (1) Candidatii declarati admisi la examen au dreptul, in ordinea mediilor, sa-si aleaga posturile, in termen de 15 zile libere de la publicarea acestora in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a. In acest sens, candidatii vor fi convocati la Consiliul Superior al Magistraturii, in vederea repartizarii pe post.
(2) Judecatorii stagiari pot opta numai pentru posturi de judecator, iar procurorii stagiari, numai pentru posturi de procuror.
Art. 39. - (1) Candidatului care nu si-a exercitat dreptul de alegere in termenul prevazut la art. 38 alin. (1) i se va propune, din oficiu, un post de catre Consiliul Superior al Magistraturii.
(2) Refuzul de a accepta propunerea, precum si necomunicarea acceptarii postului in termen de 10 zile de la primirea propunerii se considera demisie.
Art. 40. - Repartizarea pe posturi se afiseaza la sediul Consiliului Superior al Magistraturii, la sediile instantelor si ale parchetelor si se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 41. - (1) La medii egale are prioritate, la alegerea postului, in ordinea urmatoare, candidatul care functioneaza la instanta sau parchetul pentru care a optat ori cel care are o vechime mai mare in magistratura.
(2) In circumscriptiile instantelor si parchetelor unde o minoritate nationala are o pondere de cel putin 50% din numarul locuitorilor, la medii egale au prioritate candidatii cunoscatori ai limbii acelei minoritati.
Art. 42. - (1) In termen de cel mult 30 de zile de la data validarii examenului de capacitate, Consiliul Superior al Magistraturii va propune Presedintelui Romaniei numirea in functie a judecatorilor si procurorilor care au promovat examenul de capacitate.
(2) Judecatorul stagiar sau procurorul stagiar care a fost respins la doua sesiuni ori care, in mod nejustificat, nu s-a prezentat la examenul de capacitate pierde calitatea de judecator sau de procuror din ziua validarii rezultatelor examenului de catre Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 43. - Cererile de inscriere la examen, insotite de actele prevazute la art. 9 alin. (3), sau, dupa caz, cererile de amanare, lucrarile scrise, rezultatele finale obtinute la examenul de capacitate si referatele de evaluare vor fi pastrate in mapa profesionala a judecatorului sau procurorului.
Art. 44. - Documentatia privind examenul de capacitate se pastreaza la Consiliul Superior al Magistraturii, potrivit legii.
Art. 45. - (1) Dispozitiile prezentului regulament se aplica in mod corespunzator personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor din aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Public, Institutului National al Magistraturii, Ministerului Justitiei si Institutului National de Criminologie.
(2) Personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, prevazut la alin. (1), opteaza, prin cererea de inscriere la examenul de capacitate, pentru sustinerea probelor scrise si orale, fie impreuna cu judecatorii, fie impreuna cu procurorii, lucrarile cu caracter practic pe care le vor sustine urmand sa fie particularizate in functie de institutiile de la care provin.
(3) Prin exceptie de la prevederile art. 9 alin. (3), la cererea-tip de inscriere, personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor va anexa referatul de evaluare intocmit de catre conducatorul compartimentului in care stagiarul isi desfasoara activitatea, avizat de conducerea institutiei in cauza.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 46. - Termenele prevazute de prezentul regulament se calculeaza potrivit dispozitiilor art. 101 din Codul de procedura civila.
Art. 47. - (1) Pentru cazurile in care prezentul regulament stipuleaza ca un document urmeaza sa fie afisat la sediile instantelor ori ale parchetelor, anuntul se va afisa de indata, pe sau langa usa de intrare a instantei ori parchetului.
(2) Conducatorii instantelor sau parchetelor de pe langa acestea transmit documentele primului grefier ori grefierului insarcinat cu activitatea de registratura, indicand perioada pentru care vor fi afisate. In momentul afisarii, precum si al retragerii documentului, grefierul va nota ora si data afisarii sau a retragerii pe document, insotite de semnatura sa. Grefierul transmite de indata documentul retras conducerii instantei sau conducatorului parchetului.
Art. 48. - (1) Lucrarile de concurs ale candidatilor declarati admisi se inainteaza in original la mapele profesionale intocmite acestora, dupa numirea in functie, in conditiile legii.
(2) Celelalte lucrari scrise, precum si toate celelalte documente privind desfasurarea concursului se arhiveaza si se pastreaza in arhiva Consiliului Superior al Magistraturii, prin grija Directiei resurse umane si organizare.
(3) Originalele documentelor, in privinta carora prezentul regulament dispune ca se inainteaza catre Directia resurse umane si organizare, prin fax, se transmit de catre instante sau parchetele de pe langa acestea, prin grija conducerii instantei ori parchetului, dupa caz, in cel mai scurt timp si se arhiveaza la mapele de concurs.
Comentarii articol (0)