Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a publicat vineri pentru consultare publică un proiect de decizie referitor la regimul de autorizare generală pentru furnizarea serviciilor poștale. Propunerea ANCOM îi vizează pe cei care oferă servicii poștale ca activitate secundară, conexă tipului principal de servicii pe care le oferă, cum este cazul platformelor de „ridesharing” și „food delivery”, care de multe ori ajung să ofere și servicii de tip poștal.
În ultimii ani, platformele online specializate în "food delivery" au cunoscut o dezvoltare semnificativă datorită expansiunii comerțului electronic. Multe dintre aceste platforme au ales să completeze serviciul de livrare a alimentelor cu livrarea de bunuri diverse, mai ales produse de mici dimensiuni, comercializate în principal de către hipermarketuri și supermarketuri. Aceste bunuri, este de părere Autoritatea, pot fi considerate trimiteri poștale în conformitate cu definiția legală. În aceste circumstanțe, activitatea de colectare și livrare a acestor bunuri se încadrează în furnizarea de servicii poștale, iar ANCOM va impune înregistrarea lor ca atare.
O situație asemănătoare a fost constatată și în cazul platformelor care oferă „ridesharing”, și ele înregistrând o reorientare către noi activități sau o extindere a serviciilor oferite, inclusiv furnizarea de servicii poștale.
În proiectul de decizie propus, Autoritatea accentuează importanța recunoașterii bunurilor colectate, transportate și livrate ca fiind integrate în sfera serviciilor poștale. În consecință, cei implicați în astfel de activități vor avea obligația de a obține autorizația corespunzătoare pentru a putea opera ca furnizor de servicii poștale.
Astfel, măsura propusă de ANCOM prevede că "orice persoană ce intenționează să furnizeze servicii poștale pe teritoriul României (...) este obligată să transmită ANCOM o notificare cu privire la această intenție, cel mai târziu în ziua începerii activității". Din fericire, toată procedura va putea fi realizată online, fără a mai fi necesară deplasarea la sediul Autorității.
Există și excepții de la obligația înregistrării ca prestator de servicii poștale, iar în această categorie se încadrează cei care livrează alimente și băuturi destinate consumului imediat, expedițiile și livrările proprii ale expeditorului, cele făcute între sucursale sau filiale ale expeditorului, precum și trimiterile personale.
De asemenea, odată cu intrarea în vigoare a acestei măsuri, coletele a căror greutate depășește 31,5 kg vor ieși din sfera de reglementare a serviciilor poștale și vor intra în cea a transportului de marfă.
ANCOM a stabilit un calendar de acțiuni pe care trebuie să le întreprindă cei care doresc să continue sau să înceapă desfășurarea unor activități de tip poștal. Astfel, până la data de 15 ianuarie 2024, toți furnizorii au obligația de a transmite către ANCOM mărcile comerciale sau denumirile comerciale utilizate pentru furnizarea serviciilor poștale, precum și informații privind punctele de acces fixe, deservite de personal, precum și a celor automate. De asemenea, până la aceeași dată trebuie transmisă o adresă de poștă electronică și desemnată o persoana de contact desemnată pentru comunicarea cu ANCOM în vederea soluționării reclamațiilor primite de la utilizatori. Apoi, până la data de 30 aprilie 2024, furnizorii de servicii poștale au obligația de a transmite către ANCOM condițiile generale privind furnizarea serviciilor poștale modificate în conformitate cu dispozițiile acestei noi decizii.
Atenție! Proiectul de decizie nu se aplică încă. El va intra în vigoare în data publicării sale în Monitorul Oficial.