Legea, care se aplică din 11 iunie 2023, prevede că livrările de bunuri și prestările de servicii care se fac, prin implicarea ONG-urilor, pentru spitalele publice sunt scutite de TVA. Una dintre formele în care se poate aplica scutirea este prin restituirea TVA-ului atunci când achizițiile sunt făcute direct de ONG-uri, dar pentru asta era nevoie de procedura specială dată acum de MF. Iar din procedura de la MF reiese că mai este necesară acum și o procedură de la ANAF.
Conform ordinului de la MF, restituirea de TVA este făcută de organul fiscal competent în a cărui evidență este înregistrată entitatea nonprofit care are dreptul să solicite acest lucru. Astfel, ONG-ul depune la ANAF o cerere (modelul e anexat la articol) și anumite documente justificative, după cum urmează:
- un borderou care să cuprindă în ordine cronologică, pentru fiecare achiziţie, următoarele informaţii: denumirea, numărul şi data documentului, valoarea fără TVA, valoarea TVA, valoarea inclusiv TVA;
- copii de pe facturile în care sunt consemnate bunurile şi serviciile achiziţionate pentru care se solicită restituirea;
- copii de pe declarațiile vamale de import, în cazul bunurilor importate;
- copii de pe bonurile fiscale emise, a căror valoare individuală, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro. În situaţia în care această valoare este depăşită, solicitanţii trebuie să prezinte copii de pe facturile emise;
- documentele din care rezultă că bunurile/serviciile achiziționate, pentru care se solicită restituirea TVA, sunt destinate unităţilor spitaliceşti deţinute şi exploatate de entitatea nonprofit, în cazul în care bunurile/serviciile achiziționate au această destinație;
- documentele din care rezultă că bunurile/serviciile achiziționate, pentru care se solicită restituirea TVA, sunt donate/puse gratuit la dispoziția unităților spitalicești din reţeaua publică de stat, respectiv contractul de donație/punere la dispoziție cu titlu gratuit și procesul-verbal de predare-primire, în cazul în care bunurile/serviciile achiziționate au această destinație;
- declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal al entității nonprofit din care să rezulte, unde este cazul, că echipamentele sunt destinate în mod normal utilizării în domeniul îngrijirilor de sănătate sau pentru utilizarea de către persoanele cu handicap, bunuri esențiale pentru compensarea și depășirea handicapurilor.
- pentru bunuri ce le-au fost livrate sau servicii care le-au fost prestate în cursul lunii pentru care se solicită restituirea, în cazul în care bunurile/serviciile achiziționate sunt destinate unităţilor spitaliceşti deţinute şi exploatate de entitatea nonprofit;
- pentru bunuri ce le-au fost livrate sau servicii care le-au fost prestate, care sunt donate/puse gratuit la dispoziția unităților spitalicești din reţeaua publică de stat în cursul lunii pentru care se solicită restituirea, în cazul în care bunurile/serviciile achiziționate sunt destinate unităților spitalicești din reţeaua publică de stat.
În fine, se prevede, așa cum scriam mai sus, că procedura de soluționare a cererilor de rambursare va trebui să vină separat, printr-un ordin emis de ANAF. Astfel, oficializarea ordinului MF nu este de-ajuns, ci este nevoie acum și de acel ordin de la ANAF.
TVA-ul restituit ONG-urilor poate fi folosit exclusiv pentru achiziții ulterioare de bunuri și servicii pentru spitale publice.
Atenție! Pentru aplicarea efectivă a procedurii de la MF este nevoie acum și de un ordin cu o altă procedură de la ANAF.