Legile învățământului au fost modificate, astfel încât absolvenții ciclurilor universitare anterioare adoptării sistemului Bologna să nu fie afectați, iar drepturile acestora să rămână aceleași, în condițiile în care noile legi ale educației nu mai făceau echivalarea vechilor diplome universitare cu cele noi. În ceea ce privește învățământul preuniversitar, una dintre modificări aduce și o premieră: referirea la atitudinea elevilor, ca parte a competențelor pe care aceștia trebuie să le deprindă în școală.
Abia intrate în vigoare, legile învățământului încep deja să sufere modificări, așa cum sunt cele aduse de
OUG 72/2023. Unul dintre motivele acestei intervenții asupra textului actului normativ care reglementează învățământul este acela că noile prevederi afectau direct absolvenții și licențiații învățământului superior de lungă durată din perioada anterioară introducerii sistemului Bologna, care au fost, practic, ”uitați” de noua lege.
Altfel spus, deși vechea lege a educației recunoștea drepturile absolvenților mai vechi, cu diplome obținute în cadrul vechilor cicluri de învățământ, de lungă durată, noua formă a legii omitea acest lucru, afectând absolvenții de dinaintea adoptării sistemului Bologna, care presupune recunoașterea și echivalarea diplomelor în spațiul european.
De altfel, chiar în expunerea de motive care prefațează ordonanța se arată că una dintre zonele cele mai afectate de diplomele ”vechi” este aceea a corpului funcționarilor publici ”
majoritar în autorități și instituții publice din administrația publică centrală”.
Prin urmare, legea a fost modificată prin introducerea unei prevederi care stipulează că ”
diploma de absolvire sau de licență a absolvenților învățământului superior de lungă durată din perioada anterioară aplicării celor trei cicluri tip Bologna este echivalentă cu diploma de studii universitare de master în specialitate”.
De asemenea, ordonanța egalizează statutul studenților de la universitățile particulare și al celor de la stat, conform unei prevederi nou introduse: ”
studenții de la instituțiile de învățământ superior particulare și confesionale particulare autorizate provizoriu/acreditate beneficiază din partea statului de toate facilitățile acordate de stat studenților din învățământul de stat, conform legii, cu excepția dreptului la finanțare, la burse, la scutiri de taxe la cazare și cantină”.
O altă prevedere introdusă în legea referitoare la învățământul universitar conferă Ministerului Educației posibilitatea de a acorda anual, prin concurs, burse pentru stagii de studii universitare și postuniversitare în străinătate. Textul prevede și faptul că ”
vor putea fi acordate subvenții pentru cazare și studenților care aleg altă formă de cazare decât căminele instituțiilor de învățământ superior, conform normelor adoptate prin ordin (ulterior - n.r.)
al ministrului educației”.
Ordonanța modifică și legea referitoare la învățământul preuniversitar, prin introducerea unor prevederi care să armonizeze această normă cu prevederile
Legii 276/2021 privind unele măsuri pentru studierea istoriei evreilor și a Holocaustului, începând cu noul an școlar.
În plus, definirea competențelor elevilor din învățământul preuniversitar a fost modificată, noțiunea de ”
aptitudini” fiind schimbată cu cea de ”
atitudini”: ”
învățământul preuniversitar are ca finalitate principală formarea competențelor, înțelese ca ansamblul multifuncțional și transferabil de cunoștințe, abilități și atitudini (...)”. Mai departe, când face referire la una dintre anexele legii, documentul conține aceeași sintagmă: ”
competența reprezintă capacitatea dovedită de a utiliza cunoștințe, atitudini și abilități personale, sociale și/sau metodologice în situații de muncă sau de studiu pentru dezvoltarea profesională și personală”.
Comentarii articol (1)