Odată ce se întorc din concediul de creștere, angajații pot primi tichete de creșă. „Tichetele de creşă sunt bilete de valoare care se acordă, lunar, angajaţilor care nu beneficiază de concediul şi de indemnizaţia acordate pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv de până la 3 ani în cazul copilului cu handicap”, potrivit Legii nr. 165/2018, actul care tratează toate tipurile de bilete de valoare pe care angajatorii le pot oferi.
Ce acoperă aceste tichete, mai exact, sau care e scopul lor? Tichetele pot fi utilizate la creşe sau pentru plata serviciilor oferite de entităţi asimilate acestora - adică alte unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară, publice sau private, organizate în condiţiile legii sau bone care-și exercită profesia conform Legii nr. 167/2017.
Pot angajații care beneficiază de stimulent de inserție să primească acest tip de tichete de la angajatori? Da, nu doar că există niciun impediment care să nu permită asta, ci legea permite expres cumulul celor două tipuri de beneficii. Însă de tichete beneficiază doar unul dintre părinți.
Ca toate celelalte bilete de valoare, ele nu circulă în format material, ci doar electronic. Însă există o particularitate care le deosebește de celelalte tipuri de bilete, în sensul că banii nu se dau direct angajatului, tocmai pentru a se asigura scopul lor precis: „Tichetele de creşă pot fi utilizate numai pentru achitarea taxelor la creşa unde este înscris copilul”.
Perspectiva fiscală a acordării acestor tichete arată cam așa:
- de la 1 octombrie, plafonul de acordare a tichetelor de creșă e de 620 de lei, acesta fiind valabil și pentru primele două luni din anul 2024;
- tichetele de creșă sunt considerate avantaje de natură salarială pentru care se datorează impozit pe venit în procent de 10% aplicat la valoarea nominală a acestora;
- nu se datorează contribuții sociale obligatorii;
- orice sumă ce depășește acest plafon de 620 de lei va fi taxată corespunzător;
- tichetele nu se includ în acel plafon de 30% prevăzut de cod pentru unele beneficii acordate angajaților;
- din perspectiva impozitului pe profit, aceste tichete reprezintă cheltuieli sociale și sunt deductibile în limita a 5% din cheltuiala cu salariile.
Sumele de bani nu sunt încasate de angajați
Documentele necesar a fi aduse de către angajați
Conform normelor de aplicare ale Legii biletelor de valoare, tichetele se acordă lunar pentru fiecare dintre copiii naturali, precum și pentru fiecare copil adoptat, în baza următoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea tichetului de creşă;
b) actul doveditor eliberat de creşa/entitatea asimilată acesteia la care este înscris copilul; se eliberează, de regulă, de către creşă/entitatea asimilată acesteia, la solicitarea părintelui/tutorelui care are înscris copilul; angajatorii, împreună cu organizaţiile sindicale legal constituite sau cu reprezentanţii salariaţilor, după caz, pot stabili ca solicitarea să fie adresată de către angajator, pe baza situaţiei nominale a angajaţilor care au copii înscrişi la creşa/entitatea asimilată;
c) documente care să ateste calitatea de părinte, respectiv certificatul de naştere al copilului, în cazul părinţilor naturali, sau hotărârea judecătorească de încuviinţare a adopţiei, în cazul copilului adoptat;
d) documente care să ateste calitatea de tutore, respectiv hotărârea judecătorească de instituire a tutelei sau, după caz, dispoziţia autorităţii tutelare;
e) declaraţie pe propria răspundere că celălalt părinte sau, după caz, tutorele nu beneficiază de tichete de creşă, de concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv de până la 3 ani, în cazul copilului cu handicap, prevăzute de OUG nr. 111/2010;
f) alte documente solicitate de angajator, după caz, potrivit regulamentului intern.
Unde prevedem acordarea acestui beneficiu
Conform normelor de punere în aplicare ale Legii 165, în regulamentul intern sau, dacă e cazul, în contractul colectiv de muncă.
„Angajatorii, împreună cu organizaţiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentanţii salariaţilor, stabilesc prin contractele colective de muncă sau prin Regulamentul intern, după caz, clauze privind acordarea biletelor de valoare, care să prevadă cel puţin următoarele:
a) numărul salariaţilor din unitate care pot primi bilete de valoare şi valoarea nominală acordată, ţinând seama de posibilităţile financiare proprii ale angajatorilor;
b) categoriile de salariaţi care primesc bilete de valoare;
c) criteriile de selecţie privind stabilirea salariaţilor care primesc tichete de masă, ţinând seama de priorităţile socioprofesionale şi de alte elemente specifice activităţii;
d) stabilirea concretă a activităţilor, destinaţiilor şi evenimentelor care se încadrează în cheltuieli sociale, pentru care se vor acorda salariaţilor tichete cadou, tichete de creşă şi culturale, după caz, şi care vor face obiectul contractelor comerciale de prestări de servicii cu unităţile emitente;
e) documentaţia pe care trebuie să o prezinte salariatul angajatorului, în vederea acordării tichetelor de creşă”.
Comentarii articol (0)