Proiectul a fost trimis în avizare interministerială, după care urmează aprobarea în ședință de guvern, votul în Parlament și promulgare.
Obiectivul Strategiei Offshore a Comisiei Europene este de a avea o capacitate instalată de cel puțin 60 GW de energie eoliană offshore până în 2030 și 300 GW până în 2050.
Conform unui raport al Băncii Mondiale, potențialul de energie eoliană offshore al României este de 76 GW, iar legea prevede acordarea de ajutoare de stat până la o capacitate instalată de 3 GW.
Ajutoare de stat în limita unei capacități instalate de 3 GW
Ajutorul de stat se acordă sub forma unei scheme de sprijin de la construire până la exploatarea parcurilor eoliene offshore pentru concesionarii perimetrelor maritime, cu condiția ca până la punerea în funcțiune să nu depășească 8 de la semnarea contractului de concesionare.
Perimetrele care vor face obiectul concesionării vor fi anunțate până în iunie 2025, pe baza unui studiu care va fi inițiat de Ministerul Energiei.
Contractul de concesiune se încheie pentru o perioadă de cel mult 30 de ani, cu posibilitatea unei singure perioade de prelungire de cel mult 10 ani.
În cadrul perioadei de concesiune, concesionarii au dreptul să exploreze perimetrul eolian offshore pentru o durată de maximum 2 ani, cu drept de prelungire de maximum 6 luni.
Redevențele datorate statului se vor plăti anual într-o cotă procentuală stabilită prin HG până la data de 30 iunie 2025.
Redevența obținuță prin concesionare se face venit după cum urmează:
- a) 10% la bugetul local al județului pe teritoriul căruia există activitate de exploatare, ori o construcție afectată exploatării;
- b) 10% la bugetul local al comunei, orașului sau municipiului pe teritoriul căruia există activitate de exploatare, ori o construcție afectată exploatării;
- c) 80% la bugetul de stat.
Citește integral articolul pe www.cursdeguvernare.ro.
Comentarii articol (0)