În ce situații se trimit somațiile
În ipoteza în care, în termen de 15 zile de la comunicarea somaţiei nu se stinge debitul sau nu se notifică organul fiscal cu privire la intenţia de a demara procedura de mediere, se continuă măsurile de executare silită. Somaţia este însoţită de un exemplar al titlului executoriu emis de organul de executare silită.
Executarea silită se efectuează numai în temeiul unui titlu executoriu, emis de organul de executare competent în a cărui rază teritorială își are domiciliul contribuabilul, sau al unui înscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu.
De asemenea, important de reținut este faptul că procedura privind emiterea și comunicarea unor acte de executare pentru debitorii care înregistrează obligații fiscale și bugetare restante sub o anumită limită este reglementată în cadrul capitolului III din Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 727/2019. Astfel, în scopul emiterii somației și a titlului executoriu, organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale ale debitorului evaluează bilunar obligațiile fiscale și bugetare restante ale debitorilor și emite somația și titlul executoriu după 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost înregistrate obligații fiscale și bugetare restante, astfel:
- în cazul în care cuantumul obligațiilor fiscale și bugetare restante nu depășește 3.000 lei, pentru debitorul care are calitatea de mare contribuabil;
- în cazul în care cuantumul obligațiilor fiscale și bugetare restante nu depășește 1.500 lei, pentru debitorul care are calitatea de contribuabil mijlociu;
- în cazul în care cuantumul obligațiilor fiscale și bugetare restante nu depășește 500 lei, pentru celelalte categorii de debitori;
- în cazul în care cuantumul obligațiilor fiscale și bugetare restante nu depășește 100 lei, pentru debitorul persoană fizică.
Ca o excepție, organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale ale debitorului poate emite somații și titluri executorii, din oficiu, chiar dacă cuantumul obligațiilor fiscale și bugetare restante este sub plafonul stabilit de Ordinul ANAF nr. 727/2019 și, de asemenea, poate emite și comunica debitorului somații și titluri executorii ori de câte ori se constată pericolul prescrierii dreptului de a cere executarea silită.
O altă reglementare importantă a ordinului menționat anterior este acea că, în cazul în care cuantumul obligațiilor fiscale și bugetare restante este sub plafonul prevăzut pentru anulare de Codul de procedură fiscală, nu se emit somații și titluri executorii pentru categoriile de contribuabili precizați mai sus.
Ce trebuie să cuprindă somația și alte aspecte importante
Un aspect procedural-fiscal important constă în faptul că somaţia trebuie să cuprindă următoarele elemente:
- denumirea organului fiscal emitent;
- data la care a fost emisă şi data de la care îşi produce efectele;
- datele de identificare a contribuabilului şi, dacă este cazul, datele de identificare a persoanei împuternicite de contribuabil;
- obiectul;
- motivele de fapt;
- temeiul de drept;
- numele şi calitatea persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii;
- semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, precum şi ştampila organului fiscal emitent;
- posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestaţiei şi organul fiscal la care se depune contestaţia;
- menţiuni privind audierea contribuabilului/plătitorului.
- numărul dosarului de executare;
- suma pentru care se începe executarea silită;
- termenul în care cel somat trebuie să plătească obligația prevăzută în titlul executoriu;
- indicarea consecințelor nerespectarii acesteia;
- posibilitatea de a intra într-o procedură de mediere.
Din punct de vedere procedural, somaţia este primul act de executare silită. Aceasta permite debitorului să afle exact ceea ce i se pretinde şi să ia măsurile necesare în acest sens, dacă este cazul. De asemenea, important de reținut este faptul că somaţia poate face obiectul contestaţiei în acord cu prevederile art. 260 – 261 din Codul de procedură fiscală. Executarea silită continuă după împlinirea unui termen de 15 zile de la comunicarea somaţiei.
Organul fiscal nu poate demara şi continua executarea silită decât după comunicarea somaţiei şi a titlului executoriu, cu respectarea prevederilor care reglementează comunicarea actelor administrativ-fiscale. Actele de procedură realizate fără corecta comunicare a somaţiei şi a titlului exeutoriu sunt lovite de nulitate.
Ulterior comunicării somaţiei şi titului executoriu, debitorul are posibilitatea accesării procedurii medierii. Debitorul notifică organul fiscal cu privire la intenţia sa în termen de 15 zile de la primirea somaţiei. La notificare se anexează documente şi informaţii care să susţină situaţia sa economică şi financiară.
Ce conține titlul executoriu și alte aspecte importante
În titlul executoriu emis, potrivit legii, se înscriu creanțele fiscale, principale și accesorii, neachitate la scadență, stabilite și individualizate în titluri de creanță fiscală întocmite și comunicate în condițiile legii, precum și creanțele bugetare individualizate în alte înscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii. Niciun titlu executoriu nu se poate emite în absența unui titlu de creanță fiscală emis și comunicat în condițiile legii sau a unui înscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu.
Executarea silită a creanțelor bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale se efectuează în baza hotărârii judecătorești sau a altui înscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu. Titlul de creanță devine titlu executoriu la data la care se împlinește scadența sau termenul de plată prevăzut de lege. Modificarea titlului de creanță atrage modificarea titlului executoriu în mod corespunzător.
Titlul executoriu trebuie să conțină următoarele elemente:
- denumirea organului fiscal emitent;
- data la care a fost emis şi data de la care îşi produce efectele;
- datele de identificare a contribuabilului şi, dacă este cazul, datele de identificare a persoanei împuternicite de contribuabil;
- obiectul;
- motivele de fapt;
- temeiul de drept;
- numele şi calitatea persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii;
- semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, precum şi ştampila organului fiscal emitent;
- posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestaţiei şi organul fiscal la care se depune contestaţia;
- menţiuni privind audierea contribuabilului.
- cuantumul și natura sumelor datorate și neachitate;
- temeiul legal al puterii executorii a titlului executoriu.
- prin remiterea acestora contribuabilului sau împuternicitului, dacă se asigură primirea sub semnatură a actului administrativ-fiscal, sau prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
- prin fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanţă, dacă se asigură transmiterea textului şi confirmarea primirii acestuia și dacă contribuabilul a solicitat expres acest lucru.
Somatia, titlul executoriu și dovada comunicării acestora se înscriu în evidențele organului de executare și se arhivează la dosarul de executare.