ACCES PREMIUM
De ce premium?
e-Factura: Majoritatea firmelor trebuie să-și adapteze sistemele și să automatizeze emiterea și preluarea facturilor electronice în relația B2B
În condițiile în care trecerea la facturarea electronică obligatorie generalizată în relația B2B este programată pentru anul 2024, contribuabilii trebuie să se gândească serios la automatizarea întregului proces de emitere și preluare a facturilor electronice, spun specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Practic, numai cei care au de a face cu un număr foarte redus de facturi pot face față manual la emiterea și preluarea facturilor electronice.
Articolul continuă mai jos
„Cele mai importante sunt pregătirea și implementarea. Adică chestiunea automatizării facturării electronice. Automatizarea aceasta rezolvă inclusiv problema accesului în Spațiul Privat Virtual - ar putea rezolva, dar este ultima dintre chestiunile rezolvate de automatizare. Ea se impune aproape în toate situațiile de contribuabili cu volum mare de facturi. În principiu, va fi posibilă și facturarea electronică manuală, prin acel soft pus la dispoziție de Ministerul Finanțelor, și încărcarea datelor manual acolo, prin intermediul acelui soft, în Spațiul Privat Virtual.Dar majoritatea companiilor vor trebui să-și adapteze sistemele proprii contabile sau ERP. Și, în principiu, automatizarea aceasta privește atât conectarea cu datele relevante din ERP... Un astfel de modul de automatizare ar trebui să știe să extragă datele relevante din ERP, să le transforme în acest format XML, să le transmită către portalul autorităților și să primească din portalul autorităților facturile de la furnizori”, a explicat, la
o conferință recent organizată de avocatnet.ro,
Alexandru Cristea, Tax Partner la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Concret, în funcție de activitatea comercială a contribuabilului, există
mai multe variante prin care se poate face automatizarea. O variantă ar fi adaptarea sistemului actual al companiei, altă variantă ar fi trecerea la un alt sistem, iar altă variantă ar fi externalizarea activității de facturare.
„Soluții există și sunt adaptabile în funcție de situația fiecărui contribuabil. Vorbim fie de o adaptare a sistemului ERP existent, fie de un alt soft care să automatizeze procesul sau chiar de o externalizare cu totul. Dar, având în vedere perioada foarte scurtă de implementare, cu siguranță vor fi întârzieri și multe provocări. Primul pas este acesta de extragere a datelor deja existente în ERP - trebuie urmărite acele standarde și trebuie făcută acea mapare între datele pe care le scoate sistemul ERP în prezent și ce nevoi voi avea din perspectiva dacturării electronice, pentru că vor fi și alte câmpuri care trebuie înscrise în factură. Deci, în zona aceasta de problematici ne vom învârti în lunile următoare. (...)Emiterea manuală va rămâne o opțiune probabil doar pentru freelanceri, PFA-uri, entități micro (dar foarte mici) - cei care vor avea un volum mic de facturi. Dacă voi avea cinci facturi, voi putea să suplinesc manual o astfel de emitere, dacă voi avea zece, poate, dar dacă voi avea 100 sau 100 pe zi, cu siguranță nu”, a detaliat Alexandru Cristea.
Calendarul de trecere la folosirea e-Factura pentru toate tranzacțiile din relația B2B este prins în
proiectul de lege cu reforma fiscală a Guvernului. Acesta
așteaptă, în prezent, verdictul de (ne)constituționalitate al Curții Constituționale.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.