În mod similar, proiectul e-Factura, alături de alte proiecte-surori (e-Transport, SAF-T, conectarea caselor de marcat la ANAF) reprezintă eforturi considerabile pentru a îmbunătăți procesele fiscale și a reduce frauda fiscală.
O opinie prevalentă în lumea contabilității este că e-Factura va elimina complet nevoia de procesare a facturilor. Conform acestei perspective, facturile vor fi transmise automat de pe serverul ANAF în sistemul nostru de contabilitate, iar eforturile echipei contabile se vor concentra doar pe contări și reconcilieri.
Cu siguranță, vom scăpa (în sfârșit!) de manipularea fizică a facturilor - adio pungi cu facturi, întreținere scannere blocate, decapsare, arhivare fizică, transportul arhivelor de la și către clienți!
Dar doar preluarea e-facturilor în sistemul nostru contabil NU este suficientă.
E-factura reprezintă documentul furnizorului, iar informațiile trebuie introduse în contabilitate conform cerințelor clientului:
- Pe articolele din nomenclatorul său (dacă există), cu unitățile sale de măsură (și cu eventualele conversii de cantități și prețuri unitare), pe gestiunile sale, conform NIR-urilor și avizelor.
- Pe conturile analitice proprii, cu respectarea regimului specific de TVA.
- Pe dimensiunile interne de raportare - centre de cost, proiecte, tipuri de cheltuieli, clasificări etc.
- Pe codurile SAF-T corecte (mai greu de clasificat în absența unui nomenclator de articole pre-configurate!).
- Pe codurile NC-8 corecte.
- Aplicarea de discounturi (dacă există).
Provocări pe care le-am identificat:
- transmiterea electronică a e-facturilor va implica o contabilizare detaliată pentru fiecare linie de factură, ceea ce pentru profesioniștii contabili va însemna mai multă muncă decât în trecut; de exemplu, dacă în trecut exista o factură cu 10 linii de produse, se introducea o singură linie cu descrierea „produse”;
- odată cu procesul de dematerializare a facturilor și cu circulația preponderentă între sistemele de contabilitate, colaborarea dintre partenerii comerciali va fi influențată de această schimbare, exercitând presiune asupra firmelor și departamentelor de contabilitate pentru a se adapta la acest nou mod de funcționare;
- în perioada de tranziție, gestionarea simultană a documentelor fizice sau scanate și a documentelor electronice va fi dificilă, necesitând o sincronizare eficientă;
- efortul de transformare și migrare a datelor în cadrul companiilor nu trebuie subestimat, iar principalele provocări derivă din procesul de migrare către standardele internaționale sau europene în ceea ce privește nomenclatoarele, precum și integrarea acestora în fluxurile tranzacționale existente.
„Pentru a naviga cu succes prin toate aceste schimbări, recomandăm profesioniștilor financiar-contabili să aleagă o platformă flexibilă care să nu se rezume doar la importul facturilor din SPV (o funcționalitate întâlnită deja la majoritatea soluțiilor de pe piață) și care să îi asiste automat în procesul contabil, să stocheze documentele în mod eficient și să faciliteze comunicarea documentelor cu partenerii de afaceri. Proiectul e-Factura poate fi exploatat pentru a moderniza și îmbunătăți semnificativ activitatea administrativă, consolidându-și poziția în mediul digital”, menționează Bogdan Năforniță, CEO & Co-Founder Profluo.
Comentarii articol (0)