Practicile anticoncurentiale sunt foarte diversivicate in lume si pot adesea sa nu fie recunoscute la semnarea unui contract. Cele mai grave dintre practicile concurentiale sunt cartelurile - acorduri secrete incheiate intre agenti economici concurenti, care au ca obiect fixarea de preturi, limitarea productiei, impartirea pietelor, alocarea clientilor si teritoriilor.
Practicile anticoncurentiale sunt foarte diversivicate in lume si pot adesea sa nu fie recunoscute la semnarea unui contract. Cele mai grave dintre practicile concurentiale sunt cartelurile - acorduri secrete incheiate intre agenti economici concurenti, care au ca obiect fixarea de preturi, limitarea productiei, impartirea pietelor, alocarea clientilor si teritoriilor. Practicile anticoncurentiale pot lua forma unor intelegeri, tacite sau exprese, structurate juridic sau nu, a unor decizii sau practici concertate.
Legea 21/1996, republicata si modificata in conformitate cu aquis-ul comunitar prevede la articolul 5 care sunt practicile anticoncuretiale. Astfel legea interzice "orice intelegeri exprese sau tacite intre agentii economici sau asociatii de agenti economici, orice decizii de asociere sau practici concertate intre acestia, care au ca obiect sau pot avea ca efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia". Legea iterzice practicile care urmaresc:
-fixarea concertata, in mod direct sau indirect, a preturilor de vanzare sau de cumparare, a tarifelor, rabaturilor, adaosurilor, precum si a oricaror alte conditii comerciale inechitabile;
- limitarea sau controlul productiei, distributiei, dezvoltarii tehnologice sau investitiilor;
- impartirea pietelor de desfacere sau a surselor de aprovizionare, pe criteriul teritorial, al volumului de vanzari si achizitii sau pe alte criterii;
- aplicarea, in privinta partenerilor comerciali, a unor conditii inegale la prestatii echivalente, provocand, in acest fel, unora dintre ei, un dezavantaj in pozitia concurentiala;
- conditionarea incheierii unor contracte de acceptarea, de catre parteneri, a unor clauze stipuland prestatii suplimentare care, nici prin natura lor si nici conform uzantelor comerciale, nu au legatura cu obiectul acestor contracte;
- participarea, in mod concertat, cu oferte trucate la licitatii sau la orice alte forme de concurs de oferte;
- eliminarea de pe piata a altor concurenti, limitarea sau impiedicarea accesului pe piata si a libertatii exercitarii concurentei de catre alti agenti economici, precum si intelegerile de a nu cumpara de la sau de a nu vinde catre anumiti agenti economici fara o justificare rezonabila.
Aceeasi lege prevede si exceptiile de la interdictia impotriva practicilor anticoncurentiale. Intelegerile, practicile si deciziile de asociere concetrate trebuie sa indeplineasca cumulativ conditiile de la litera a) - d) si una dintre conditiile de la lit. e), dupa cum urmeaza:
a) efectele pozitive prevaleaza asupra celor negative sau sunt suficiente pentru a compensa restrangerea concurentei provocate de respectivele intelegeri, decizii de asociere sau practici concertate;
b) beneficiarilor sau consumatorilor li se asigura un avantaj corespunzator celui realizat de partile la respectiva intelegere, decizie de asociere sau practica concertata;
c) eventualele restrangeri ale concurentei sunt indispensabile pentru obtinerea avantajelor scontate, iar prin respectiva intelegere, decizie de asociere sau practica concertata partilor nu li se impun restrictii care nu sunt necesare pentru realizarea obiectivelor enumerate la lit. e);
d) respectiva intelegere, decizie de asociere sau practica concertata nu da agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici posibilitatea de a elimina concurenta de pe o parte substantiala a pietei produselor sau serviciilor la care se refera;
e) intelegerea, decizia de asociere sau practica concertata in cauza contribuie sau poate contribui in mod semnificativ la:
- ameliorarea productiei ori distributiei de produse, executarii de lucrari ori prestarilor de servicii;
- promovarea progresului tehnic sau economic, imbunatatirea calitatii produselor si serviciilor;
- intarirea pozitiilor concurentiale ale intreprinderilor mici si mijlocii pe piata interna;
- cresterea gradului de competitivitate a produselor, lucrarilor si serviciilor romanesti pe piata externa;
- practicarea in mod durabil a unor preturi substantial mai reduse pentru consumatori.
Consiuliul Concurentei este cel care acorda deciziile de asociere sau practici concentrate si tot el stabileste sanctiunile pentru practicile anticoncurentiale. Pentru exceptii, agentii economici trebuie sa porbeze indeplinirea conditiilor stabilitea mai sus. Deciziile trebuie sa contina durata in care se aplica, cat si conditiile si obligatiile beneficiarilor.
Domeniul practicilor concurentiale este unul care implica mari nume de pe piata economica, fapt subliniat in 2005, cand Consiliul Concurentei analiza afaceri in care erau implicate nume mari si care ar fi aplicat tactici anticoncurentiale. Spre exemplu, Consiulul desfasura o investigatie pe piata bancara in legatura cu comisioanele practicate la utilizarea platilor cu carduri VISA si MASTERCARD. Tot in acest domeniu mai este analizata o posibila incalcare a legislatiei anticoncurenta de catre grupul de banci format din BCR, Banc Post, BRD-GSG, Raiffeisen - Banca Agricola si Banca Comerciala Ion Tiriac, prin stabilirea nivelului comisionului de retragere de numerar perceput detinatorilor de carduri care utilizeaza ATM-urile altei banci decat cea emitenta a cardului.
Referitor la sanctiuni, metodologia de determinare a cuantumului amenzii se intemeiaza pe fixarea unui nivel de baza care se majoreaza in cazul existentei circumstantelor agravante sau se reduce in cazul circumstantelor atenuante. Nivelul de baza se determina in functie gravitatea si durata faptei si a consecintelor sale asupra concurentei.
Articolul 55 din legea concurentei, prevede: "vonstituie contraventii si sunt sanctionate cu amenda de la 2.000.000 lei la 100.000.000 lei urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni:
a) omisiunea notificarii unei concentrari economice cerute de art. 16;
b) furnizarea de informatii inexacte sau incomplete prin solicitarea facuta conform prevederilor art. 5 alin. (4) ori prin notificarea facuta conform prevederilor art. 5 alin. (7) sau ale art. 16;
c) furnizarea de informatii inexacte sau nefurnizarea informatiilor solicitate conform prevederilor art. 41;
d) furnizarea de documente, inregistrari si evidente intr-o forma incompleta in timpul investigatiilor desfasurate conform prevederilor art. 42 alin. (2);
e) refuzul de a se supune unui control desfasurat conform prevederilor art. 42 alin. (1) si ale art. 43. "
Spre exemplu, in sanctionarea firmei SC FLEXIPLAT SA PITESTI, Consiliul Concurentei a decis: "avand in vedere gravitatea mica a faptei, incalcarea de durata medie (1-3 luni), precum si consecintele asupra concurentei (pe pietele relevante definite cotele de piata raman neschimbate), rezulta un nivel de baza minim reprezentand 0,2% din cifra de afaceri a contravenientului."
Comentarii articol (0)