__________
ACTUALIZARE (27.08.2024): Potrivit unei clarificări oficiale (tardive) a Ministerului Finanțelor, termenele bilanțurilor pe 2023 au fost, de fapt, 30 aprilie și 30 mai 2024.
__________
Ordinul MF 5.394/2023, care cuprinde principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale pe 2023, a fost publicat de MF în Monitorul Oficial și este în vigoare din 8 ianuarie 2024. Totodată, Fiscul a pus la dispoziție formularele electronice aferente.
Documentul prevede că situațiile financiare pentru anul 2023 trebuie depuse la următoarele termene:
- pentru firme: în 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar (29 mai 2024);
- pentru ONG-uri: în 120 de zile de la încheierea exercițiului financiar (29 aprilie 2024).
Reprezentanții MF subliniau, la momentul apariției ordinului ca proiect în dezbatere, că, spre deosebire de regulile aferente anului 2022, în cazul bilanțurilor pe 2023 se raportează distinct următoarele tipuri de cheltuieli:
- cheltuieli cu redevențele;
- cheltuieli cu locațiile de gestiune;
- cheltuieli cu chiriile;
- cheltuieli aferente drepturilor de proprietate intelectuală;
- cheltuieli de management;
- cheltuieli de consultanță;
- cheltuieli ocazionate de operațiuni cu entități afiliate.
Citește și: Interviu despre prezentarea separată a cheltuielilor de management și consultanță în bilanțurile pe 2023 și implicațiile aferente.
Situațiile financiare anuale la 31 decembrie 2023 se întocmesc, după caz:
- fie în baza reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, prevăzute de Ordinul MF 1.802/2014;
- fie în baza reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, prevăzute de Ordinul MF 2.844/2016.
Situațiile financiare anuale se depun la unitățile teritoriale ale MF și se întocmesc în limba română și în lei. Depunerea bilanțurilor se face fie în format hârtie și în format electronic, la registratura unităților MF (sau la oficiile poștale, prin scrisori cu valoare declarată), fie numai în format electronic, pe portalul e-Guvernare.ro (semnate electronic).
Important! Entitățile care n-au desfășurat activitate de la constituire și până la sfârșitul exercițiului financiar de raportare nu trebuie să întocmească situații financiare anuale. Acestea depun la unitățile teritoriale ale MF o declarație de inactivitate.
Depășirea termenului legal de depunere a situațiilor financiare poate fi sancționată, conform Legii contabilității, după cum urmează:
- amendă de la 300 la 1.000 de lei, pentru o întârziere între una și 15 zile lucrătoare;
- amendă de la 1.000 la 3.000 de lei, pentru o întârziere între 16 și 30 de zile lucrătoare;
- amendă de la 1.500 la 4.500 de lei, pentru o întârziere de peste 30 de zile lucrătoare.
Dacă bilanțurile nu sunt depuse deloc, sancțiunea este o amendă de la 2.000 la 5.000 de lei.
Deși multe amenzi din Legea contabilității au fost actualizate recent prin OUG 115/2023, cele privind depunerea cu întârziere sau nedepunerea bilanțurilor au rămas la fel. Totuși, trebuie amintit că prin Legea 296/2023 s-a eliminat, pentru toate amenzile contabile, facilitatea plății la jumătate din minim în termen de 15 zile.
Citește și: Ce riscă o firmă dacă nu depune situațiile financiare pentru 2023? Pe lângă amenzi, pot apărea și alte probleme.
Comentarii articol (3)