ACCES GRATUIT
UPDATE: Pentru a primi pensia, din toamnă, pensionarii stabiliți în străinătate vor trebui să trimită semestrial un certificat de viață. CNPP a stabilit modelul oficial al documentului
Certificatul de viață, document care atestă că beneficiarul unei pensii stabilit în străinătate este în viață, va trebui trimis de două ori pe an, și anume semestrial, în martie și septembrie, către casele teritoriale de pensii, potrivit noii legi a pensiilor, ce se aplică din toamnă. Pentru că termenul de aplicare a noii reglementări se apropie, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a stabilit, printr-un ordin apărut marți, modelul certificatului de viață. În prezent, certificatul de viață trebuie transmis autorităților doar o dată pe an.
Articolul continuă mai jos
O nouă lege, respectiv
Legea 360/2023, reglementează, din acest an, pensiile publice din țara noastră. O parte dintre prevederile noii legi se aplică de la începutul anului, dar
cele mai multe se aplică de la 1 septembrie 2024.
Printre altele, noua lege stabilește și regulile ce se aplică în cazul transferului în străinătate a pensiilor obținute în România, când pensionarul locuiește într-o altă țară.
Astfel, potrivit Legii 360/2023,
“pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor bănești acordate de casele teritoriale de pensii stabiliți pe teritoriul altor state, denumiți în continuare beneficiari nerezidenți, au obligația de a transmite semestrial (…) un certificat de viață”.
După cum și numele o indică, certificatul de viață este documentul care confirmă faptul că beneficiarul de pensie este în viață și va trebui transmis autorităților române până cel târziu în data de
31 martie, respectiv până data de
30 septembrie a fiecărui an.
CNPP a stabilit marți, prin
Ordinul 874/2024, care, similar noii legi a pensiilor, se va aplica de la 1 septembrie, modelul certificatului de viață, care poate fi descărcat de la finalul articolului.
Documentul trebuie semnat de pensionar
în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt. Aceste autorități pot fi instituţii de asigurări sociale/ pensii, autorităţi administrative locale, notari publici de pe teritoriul statului de domiciliu sau de reşedinţă. Conform legii, certificatul de viață trebuie transmis de pensionarul nerezident din proprie inițiativă.
În cazul în care pensionarii din străinătate nu vor respecta cele două termene pentru transmiterea certificatului de viață (31 martie/ 30 septembrie), plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare. Pe de altă parte, reluarea plății pensiei se va face de la data suspendării, dacă beneficiarul nerezident prezintă/ comunică certificatul de viață după expirarea termenelor amintite.
Conform CNPP, acum,
“dacă se solicită transferul drepturilor de pensie în străinătate, persoana în cauză este obligată să transmită anual formularul «Certificat de viață»”. Mai exact, acest document trebuie trimis până în ultima zi a fiecărui an.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (97)