Și asta se poate întâmpla în ideea de a servi tuturor segmentelor de taxe - nu doar partea de conformare, ci și partea de inspecții fiscale sau controverse fiscale, pentru că și acolo avem o asistență atipică sau un volum de muncă atipic pe care companiile trebuie să-l îndeplinească. Și, în al treilea rând, ca să trecem spre partea procedurală, discutăm de utilizarea IA în așa fel încât o companie să aibă o politică fiscală robustă, o procedură fiscală care să-i servească zilnic în așa fel încât să atenueze efortul pe partea repetitivă și să crească timpul utilizat la sarcinile cu valoare ridicată”, a precizat, la o conferință recent organizată de EY România, Andra Cașu, Partener.
Mai departe, specialista a venit și cu câteva idei de folosire a IA, care țin atât de partea de conformare fiscală, cât și de optimizarea costurilor sau identificarea riscurilor fiscale.
„Spuneam că avem mai multe zone pe care ne putem uita, din punct de vedere fiscal. Să ne gândim pe partea de conformare și aici putem să vorbim, de exemplu, de DAC6. IA poate să colecteze posibilele aranjamente transfrontaliere care trebuie raportate. Pe de altă parte, o analiză internă, pe care afacerea să fie capabilă să o facă, la determinarea unui risc de sediu permanent - ne gândim la tratatele pentru evitarea dublei impuneri, la comentariile Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, la comentariile din Codul fiscal pe această zonă.
De asemenea, partea de automatizare a calculului în ceea ce privește impozitul cu reținere la sursă pe veniturile nerezidenților - acolo se poate utiliza IA în așa fel încât să se poată evalua natura fiecărei plăți și tratamentul fiscal aplicabil. Și ultimul exemplu pe care îl dau, legat de partea de conformare, este în ceea ce privește FATCA și CRS - acesta este un segment aplicabil mai degrabă băncilor și industriei serviciilor financiare, dar, de asemenea, creează în momentul de față, având în vedere volumul de date care trebuie procesate, probleme apropo de raportabilitate pentru conturile bancare pentru diverși clienți.
Dacă mergem un pas mai departe, ne putem gândi și la optimizare fiscală, la deducerile care pot fi utilizate suplimentar, credite fiscale, amortizare optimizată, structurarea fiscală la nivel de structură de grup multinațional, luând în considerare legislația din fiecare țară, luând în considerare scopul acestei structurări. Sunt extraordinar de multe zone pe care ne putem concentra în partea de fiscalitate.
Nu trebuie să fim reticenți la această zonă a IA. Este ceva ce, mai devreme sau mai târziu, oricum ar fi apărut. Este foarte important să fim foarte clari în ceea ce înseamnă valoare ridicată a sarcinilor de îndeplinit în funcția fiscală versus ceea ce este repetitiv și care nu generează valoare ridicată. În momentul în care lucrurile acestea sunt clare, mai departe, evoluția tehnologică ne va permite foarte bine să adresăm și să îmbunătățim, pe măsură ce trece timpul, felul în care se adresează funcția fiscală”, a spus Andra Cașu.
La același eveniment, Aurelia Costache, Partener, a vorbit despre utilizarea IA pentru accesarea documentelor interne ale companiilor, dar și despre pregătirea adecvată a salariaților pentru folosirea acestei tehnologii:
„Un exemplu, care este și cel mai folosit, este accesarea politicilor, procedurilor, reglementărilor și a altor documente pe care le aveți în organizație pentru ceea ce înseamnă căutare, analiză, grupare, sintetizare sau chiar pregătirea anumitor documente pe baza lor. (...) Aș mai adăuga partea de pregătire a angajaților și de management al schimbării. Sunt aspecte importante în toate proiectele de transformare de business. Dar, în această nouă tehnologie, care ridică foarte multe semne de întrebare, sunt cu atât mai importante. Va lua IA joburile colegilor din departamentul de taxe? Evident că nu, dar acele echipe care vor folosi IA vor lua locul celor care nu vor folosi IA - asta este clar.”
Citește și:
- Inteligența artificială în serviciile de fiscalitate și consultanță: Oamenii nu vor fi înlocuiți complet așa ușor
- Studiu: IA generativă ar putea duce mai degrabă, pe termen scurt, la creșterea locurilor de muncă, nu la dispariția lor. E nevoie, însă, de politici adecvate și responsabile
- Firmele ar trebui să-și adapteze politicile interne pentru a stabili cum se pot folosi angajații de inteligența artificială generativă