În înțelegerea noastră, nu s-a avut, astfel, în vedere, prin adoptarea OUG 115/2023, și o modificare a regulilor de impozitare a microîntreprinderilor în situația în care o societate este deținută doar de acționari/asociați ce dețin 25% (sau mai puțin) din valoarea/numărul titlurilor de participare sau la al drepturilor de vot (de exemplu, cinci asociați cu câte 20% fiecare), cu toate că, la o simplă citire a textului de lege, acesta te poate conduce cu oarecare ușurință și la o astfel de concluzie, prin forma mai puțin fericită în care este redactat. În consecință, convingerea noastră rămâne că o astfel de societate, existentă la 31 decembrie 2023 sau nou-înființată în cursul anului 2024, poate să aplice regimul microîntreprinderilor în condițiile în care restul condițiilor prevăzute la art. 47 alin. 1 sunt îndeplinite, iar în cele de mai jos urmează să ne argumentăm această convingere”, au explicat reprezentanții CCF într-o adresă recentă către MF, motivând că:
- interpretarea lor este în linie cu intențiile prezentate de Guvern în nota de fundamentare a ordonanței, dar și cu intenția din spatele limitării inițiale la trei microfirme (introdusă în 2023 prin OG 16/2022);
- o posibilă restricționare a regimului micro în cazul unei societăți deținute de mai mulți asociați, în care fiecare deține 25% (sau mai puțin), ar conduce la o restricționare a dreptului la asociere ce nu ar putea fi argumentată juridic sau economic.
„În opinia noastră, Legiuitorul a vrut doar să reducă acest număr de microîntreprinderi de la trei la o singură microîntreprindere. Însă, așa cum a fost scrisă condiția, rezultă altceva. Practic, la acest moment, rezultă că pot fi microîntreprindere dacă, pe de o parte, am asociați/acționari care dețin în mod direct sau indirect peste 25% și, pe de altă parte, trebuie să fie singura persoană juridică stabilită să aplice impozit pe veniturile micro. (...)
Această condiție pune foarte multe probleme de interpretare în practică. Avem, până la momentul acesta, trei interpretări. Una dintre ele este ca acei asociați/acționari care dețin peste 25% să nu aibă mai mult de o microîntreprindere - acesta este și punctul nostru de vedere, credem că aceasta a fost intenția Legiuitorului. Poate fi interpretarea ca fiecare asociat/acționar să dețină peste 25%. Sau poate fi interpretarea în care, în comun, asociații/acționarii să dețină peste 25%. (...)
În cazul în care, în cursul unui an fiscal, unul dintre asociați/acționari deține, direct sau indirect, peste 25%, asociații/acționarii trebuie să stabilească microîntreprinderea care urmează să aplice impozitul micro și microîntreprinderile care ies din acest impozit, astfel încât să se îndeplinească această condiție. Din această regulă se întărește ideea că intenția Legiuitorului a fost aceea de a avea o singură microîntreprindere, în cazul asociaților/acționarilor care au dețineri de peste 25% în mai multe societăți”, a detaliat, la o conferință recent organizată de avocatnet.ro, Mihaela Ardeleanu, Tax & Accounting Manager la Viboal FindEx.
Specialista a dat exemplul unei companii deținute de cinci persoane, în care fiecare dintre asociați/acționari are o deținere de numai 20%. În acest caz nu este posibilă, teoretic, aplicarea impozitului micro. „Dacă toți asociații/acționarii mei au sub 25%, înseamnă că nu îndeplinesc condiția? Asta a vrut, oare, Legiuitorul să spună? Noi nu credem că asta a vrut să spună, dar iată că am ajuns să facem astfel de analize semantice, din păcate”, a spus, la același eveniment, Delia Cataramă, Tax Partner la Viboal FindEx.
Un alt exemplu ar fi cel în care patru asociați/acționari dețin fiecare câte 25% dintr-o microîntreprindere. Deoarece condiția impusă de Guvern implică o deținere de peste 25%, nici în acest caz nu s-ar putea aplica impozitul micro.
„Ce înțeleg eu? Că una dintre condițiile ce trebuie îndeplinite de o companie, pentru a fi micro, este să aibă cel puțin un asociat cu mai mult de 25% participare (25% nu e suficient), iar acel asociat să nu mai aibă mai mult de 25% într-o altă micro. Să zicem că avem patru tineri care se gândesc să facă o afacere împreună, prima din viața lor, și fac o firmă pe care și-o împart în mod egal. Poate aplica firma aceasta regimul micro, chiar dacă niciunul dintre cei patru nu mai are altă firmă? Așa cum citesc articolul din Codul fiscal, răspunsul meu e nu. Va plăti impozit pe profit de 16%. Conform formulării noi, una dintre condiții e ca cel puțin unul dintre asociați să aibă mai mult de 25%. Cu alte cuvinte, 25% + 25% + 25% + 25% nu e OK, dar 26% + 25% + 25% + 24% ar fi OK. Asta să fi vrut, oare, autorul? Nu cred”, a opinat recent, pe Facebook, Gabriel Biriș, Partener la Biriș Goran.
Iată cum a modificat OUG 115/2023 condiția din Codul fiscal privind deținerea microfirmelor.
Litera h a alineatului 1 al articolului 47 din Codul fiscal | |
Forma valabilă în 2023: | Forma valabilă în 2024: |
„În sensul prezentului titlu, o microîntreprindere este o persoană juridică română care îndeplinește cumulativ următoarele condiții, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent: (...) are asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând și persoana care verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezentul articol” | „În sensul prezentului titlu, o microîntreprindere este o persoană juridică română care îndeplinește cumulativ următoarele condiții, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent: (...) are asociați/acționari care dețin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot și este singura persoană juridică stabilită de către asociați/acționari să aplice prevederile prezentului titlu” |
Important! Condiția privind deținerile se verifică, pentru aplicarea impozitului micro în 2024, la data de 31 decembrie 2023. Apoi, cei care au mai multe firme plătitoare de impozit micro trebuie să decidă care dintre ele trebuie trecute la impozit pe profit până la 31 martie 2024. Această interpretare a fost prezentată inclusiv de CCF în adresa transmisă la MF.