Vorbim de o măsură introdusă prin Legea 296/2023, ce prevede impozitarea cu 70% (față de 16% în prezent) a veniturilor a căror sursă nu a fost identificată. Concret, regula nouă se aplică odată cu deciziile de impunere emise de ANAF din 1 iulie 2024, doar că este neclar dacă ar putea fi vizate sau nu venituri obținute anterior acestui moment. În acest sens, am cerut trei opinii de la fiscaliști pentru a vedea ce venituri pot fi vizate concret de inspectori.
Pe de o parte, Alexandru Tabacu, Senior Tax Partner la Voicu Financial & Tax Advisers, spune că măsura ar trebui, măcar în teorie, să se aplice veniturilor obținute începând cu 1 iulie 2024, nu și unor venituri anterioare acestui moment: ”Regula se va aplica prin deciziile de impunere emise începând cu data de 1 iulie 2024. Ca atare, la limită, controlul ar putea fi început și înainte de 1 iulie, dacă este finalizat după 1 iulie și are ca obiect venituri obținute după 1 iulie 2024. În același timp, pentru că și art. 117 din Codul fiscal intră în vigoare tot de la 1 iulie 2024, prevederile sale pot fi aplicate doar începând cu 1 iulie 2024, nu retroactiv. Prin urmare, obiectul deciziei de impunere va trebui să vizeze venituri obținute după 1 iulie 2024.”
Pe de altă parte, Romulus Badea, Tax Partner la Soter & Partners, susține că formularea ambiguă a Legiuitorului lasă, totuși, loc pentru a impozita cu 70% și venituri obținute înainte de iulie 2024: ”Prevederea este aplicabilă începând cu 1 iulie 2024 și se aplică deciziilor de impunere emise începând cu această dată, astfel încât se aplică tuturor veniturilor a căror sursă nu a fost identificată care sunt subiect de control în perioada respectivă și pentru care se emite o decizie de impunere, după data intrării în vigoare a măsurii. Așadar, dacă sunt persoane aflate în control la data de 1 martie 2024, dar decizia de impunere se emite abia ulterior datei de 1 iulie 2024, aceste persoane vor «beneficia» de cota procentuală majorată. De menționat că, în această perioadă, contribuabililor li se oferă posibilitatea de a se conforma voluntar, astfel încât pot ajunge la un consens cu autoritățile în vederea evitării aplicării unei cote procentuale majorate.”
Și Ovidiu Miheț, Managing Partner la MH Lawyers, susține varianta aceasta. Specialistul spune că, deși Curtea Constituțională a subliniat că noua regulă ar trebui să se aplice numai pentru viitor, intenția Legiuitorului este de a viza și veniturile obținute înainte de iulie 2024: ”Din modul de redactare al textului de lege și din punctele de vedere transmise de către Președintele Camerei Deputaților și de către Guvern, reiese clar că intenția Legiuitorului este aceea ca procentul majorat de 70% să se aplice și sumelor obținute înainte de intrarea în vigoare a modificării. Faptul că instanța de control constituțional a precizat că modificarea nu va opera decât pentru viitor nu este suficient pentru a împiedica încercări din partea organelor fiscale de a aplica norma în conformitate cu dorința emitentului, invocând cel mai probabil art. 110, conform căruia dreptul organului fiscal de a stabili creanţe fiscale se prescrie în termen de cinci ani. Atât formularea și redactarea textului de lege, cât și referirea succintă făcută de Curte cu privire la această modificare lasă cale deschisă unor potențiale interpretări neunitare și eventuale abuzuri.”
Așadar, impozitarea cu 70% ar putea fi aplicată, teoretic, inclusiv veniturilor din surse necunoscute obținute înainte de 1 iulie 2024. Doar că numai practica ANAF ne va arăta dacă inspectorii vor încălca principiul neretroactivității legii. Cert este că persoanele fizice care ar putea fi vizate de o interpretare abuzivă a ANAF vor putea să conteste deciziile de impunere pe cale administrativă sau chiar și pe cale judecătorească.