Odată cu intrarea în vigoare a HG 1074/2021, toți cei care comercializează apă plată sau minerală, sucuri, bere, cidru, vin ori băuturi spirtoase, în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau metal, cu volume între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, trebuie să se înregistreze în SGR și să respecte rigorile acestui sistem (despre care puteți citi mai multe în acest articol).
Noile obligații au adus, însă, și noi provocări, atât logistice, cât și contabile, iar în materialul de astăzi vom încerca să aflăm răspunsul la întrebarea ”Cum justifică micul comerciant lipsa din casă a contravalorii garantiei returnate clientului”?
Primul răspuns l-am primit chiar din partea administratorului SGR, RetuRo:
”Îi îndrumăm pe toți comercianții să ia legătura cu societățile care se ocupă de gestionarea caselor de marcat pe care le dețin, dar și cu specialiștii care îi ajută cu contabilitatea, pentru găsirea unei soluții potrivite pentru ei. Există modalități diferite de a prezenta contravaloarea garanției plătite către consumatori la returnare, poate fi un bon emis de casa de marcat pentru retur, poate fi o chitanță sau dispoziție de plată, acestea fiind doar câteva dintre variantele posibile. Această procedură fiscal contabilă poate fi stabilită conform recomandărilor contabilului firmei”.
avocatnet.ro a adresat aceeași întrebare si unuia dintre principalii dezvoltatori de software de gestiune pentru comercianți de pe piață. Conform companiei, soluțiile software nu sunt greu de implementat, programele de gestiune pentru retail putând fi completate foarte ușor cu datele necesare acestor noi ”intrări” și ”ieșiri”, astfel încât garanția ambalajelor să figureze ca intrare separată. În ceea ce privește scoaterea de monetar din casă, pentru plata în numerar a garanției, aceasta urmează să fie făcută prin generarea unei dispoziții de plată SGR.
Am solicitat RetuRo o explicație pentru situația ipotetică în care un comerciant are, de exemplu, intrare un număr de 100 de sticle de apa plată cu ambalaj SGR. Din acestea, însă, vinde numai 10. În schimb, a plătit garanții pentru 150 de sticle. Cum înregistrează aceste intrări și ieșiri, atât în gestiunea/inventarul magazinului, cât și în contabilitate?
Răspunsul administratorului SGR a fost acela că ”garanția plătită către consumatori este o categorie separată, neavând legătură cu garanția pentru propriile produse pe care comerciantul le comercializează și pe care o plătește către producător/distribuitor și o încasează de la consumatori.
În exemplul de mai sus, comerciantul are o garanție de 100 * 0,5 = 50 RON plătită către producător/distribuitor când a achiziționat cele 100 de sticle de apă și o garanție încasată de la consumatori de 5 RON (10 * 0,5 RON). Deci, la acel moment, are o garanție de 95 RON plătită și nerecuperată. Aceasta se va recupera integral atunci când vinde toată cantitatea rămasă în stoc de 90 de sticle.
Separat, comerciantul ține evidența garanției plătite pentru ambalajele returnate de consumatori. În exemplul de mai sus, plătește o garanție de 75 RON pentru cele 150 de sticle. Emite o solicitare de ridicare către Administratorul SGR (RetuRO), iar după colectarea de către RetuRO a ambalajelor returnate și confirmarea că întreaga cantitate este conformă, va primi la termenele precizate în HG1074/2021 (25 a lunii următoare) suma de 75 RON aferentă garanției, dar și tariful de gestionare care va acoperi efortul comerciantului de a colecta. Acest tarif se plătește la nivelul stabilit în HG1074/2021, în funcție de tipul de ambalaj”.
Atenție! Există diverse modalități de a evidenția contravaloarea garanției returnate: bon de retur, chitanță, dispoziție de plată etc. Alegeți varianta recomandată de contabilul vostru. Contactați societatea care gestionează casa de marcat și contabilul firmei pentru a găsi o soluție personalizată, adaptată nevoilor și pozibilităților software/hardware pe care le aveți.