ACCES PREMIUM
De ce premium?
Impozit chirii: Reținerea la sursă e obligatorie inclusiv pentru PFA-urile care au închiriat imobile de la persoane fizice și alte clarificări utile
Din 2024, impozitul pe veniturile din chirii trebuie reținut la sursă și achitat la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de către firme și PFA-uri, dacă au închiriat imobile de la persoane fizice. În acest context, specialiștii au venit cu câteva clarificări utile pentru PFA-uri.
Articolul continuă mai jos
Clarificările legate de
reținerea la sursă a impozitului pe veniturile din chirii plătite persoanelor fizice vin din partea
Valentinei Saygo, Expert contabil și Consultant fiscal. Măsura amintită a fost introdusă prin OUG 115/2023 și se aplică din
1 ianuarie 2024, aceasta vizând, mai precis, persoanele juridice și alte entități care au obligația conducerii evidenței contabile.
1. Reținerea la sursă trebuie făcută și de PFA-urile care închiriază spații de la persoane fizice?„Răspunsul este da. Ca proprietar, ai această obligație. (...) Cum PFA are obligația evidenței contabile, chiar dacă e evidență contabilă în partidă simplă, aceasta intră în această categorie (a entităților care trebuie să facă reținerea la sursă a impozitului pe chirii - n. red.).”2. Cum se plătește la ANAF impozitul reținut la sursă?„Plata se face folosind aceeași modalitate prin care plătești restul taxelor și impozitelor - prin bancă, cu OP de Trezorerie. E posibil ca pe Ghiseul.ro să nu apară informația actualizată în timp real, dacă tu declari impozitul de plată, pentru că știm ce probleme are soft-ul ANAF.”3. Declarația 100 trebuie depusă lunar?„Depui declarația 100 în luna următoare celei pentru care s-a efectuat plata chiriei (impozitul calculat și reținut reprezintă impozit final și se plătește la bugetul de stat până la data de 25 a lunii următoare celei în care a fost reținut - n. red.).”4. Ce se întâmplă cu impozitul pe ianuarie și februarie, dacă n-am avut timp să-l rețin și plătesc?„În primul rând, îl rogi pe proprietar să aibă grijă el ca, în 2025, să declare veniturile pe ianuarie și februarie 2024, pentru care deja ai plătit chiria și nu ai reținut impozitul.”5. În evidența contabilă se înregistrează chiria brută sau netă?„Pentru că evidența în partidă simplă înseamnă plăți, respectiv cheltuieli, vei înregistra cheltuiala cu chiria în momentul în care o plătești efectiv. La fel și în cazul impozitului. Deci, înregistrezi chiria netă ca cheltuială și impozitul cu reținere la sursă aferent chiriei tot ca cheltuială la data la care realizezi aceste două plăți. Sugestia mea este să ții o evidență separată - luna pentru care faci plata chiriei, modalitatea de calcul pentru impozit (să nu uiți de cota forfetară de 20%), data plății impozitului, data plății chiriei și data depunerii declarației sau chiar indexul de pe recipisa declarației. Pentru că n-o să-ți fie ușor, ca PFA, să scoți aceste informații la timpul lor sau te vei încurca.”6. Proprietarul trece în declarația unică venitul brut sau net?„Proprietarul declară chiria brută, inclusiv lunile ianuarie și februarie, pentru care nu ai reținut la sursă impozitul. Din chiria brută, separat, va declara cât a fost impozitul și cât s-a achitat la sursă de către chiriaș - va fi o căsuță separată. Dar asta abia în 2025. Tu, în calitate de chiriaș, vei fi obligat ca până pe data de 28 februarie 2025 să emiți o adeverință pentru impozitul reținut la sursă în 2024 în care vei scrie același lucru - cât era chiria brută, cât era impozitul reținut și plătit efectiv. Și, de asemenea, va trebui să depui declarația 205 - tot până la 28 februarie 2025. De aceea am zis să ții o evidență separată a acestor calcule, a acestor plăți, data lor și declararea impozitului.”7. Proprietarul mai plătește impozit sau contribuția la sănătate?„Proprietarul va plăti impozit doar pe lunile ianuarie și februarie 2024, pentru care tu nu ai reținut la sursă. Pentru restul lunilor nu va mai plăti impozit. Despre contribuția la sănătate, va trebui să verifice atunci, în momentul declarării (25 mai 2025), între ce plafoane se încadrează pentru sănătate și dacă mai are cumva și alte venituri din alte surse. Deci, pentru sănătatea proprietarului, vorbim în 2025.”8. Cine e obligat să înregistreze la ANAF contractul de închiriere? Un contract deja înregistrat trebuie reînregistrat după introducerea stopajului la sursă?„Răspunsul corect este proprietarul. Doar el are obligația înregistrării la ANAF a contractului de închiriere. Dar dacă tu ești PFA și legea te obligă să reții la sursă impozitul pentru chiria respectivă, îți recomand să soliciți de la proprietar dovada înregistrării la ANAF a contractului de închiriere. (...) Nu trebuie înregistrat a doua oară contractul de închiriere, atâta vreme cât s-a îndeplinit obligația de declarare a acestuia.”9. Cum se face calculul?„Avem chiria brută, din care scădem cota forfetară de 20%, iar pe baza impozabilă care ne rămâne aplicăm impozitul de 10% și ne-a ieșit chiria netă.”
Citește mai mult despre
PFA,
chirii,
impozit pe chirii,
OUG 115/2023 modificari fiscale si bugetare,
activitati independente,
venituri independente,
impozit retinut la sursa,
declarare impozit retinut la sursa,
retinere la sursa,
stopaj la sursa,
contracte de inchiriere,
declarare venituri chirii,
declarare venituri din chirii,
impozit venituri chirii,
impozitare venituri chirii,
inchiriere locuinta,
inchiriere bunuri,
venituri chirii,
venituri din chirii,
impozit pe venit,
declaratia 100,
formular 100,
formularul 100,
formular 212,
declaratie unica,
declaratie unica persoane fizice
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (7)