Formularul A1 servește ca dovadă că o persoană este asigurată în sistemul de securitate socială dintr-o anumită țară a UE/SEE/Elveția și că acesteia nu i se aplică legislația de securitate socială din alte țări în care lucrează temporar. Cineva care pleacă din România ca să lucreze temporar în alt stat membru ia acest formular pentru a arăta că e asigurat și plătește CAS aici în România.
„Documentul portabil A1 dovedește menținerea titularului acestuia la sistemul de securitate socială din statul de trimitere (România), lipsa acestuia nefiind de natură a împiedica desfășurarea de activități profesionale pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene. Într-un astfel de caz devine aplicabilă regula generală în domeniu – cea a asigurării conform legislației locului de desfășurare a activității.
Documentul portabil A1 nu poate fi asimilat, din punct de vedere legal, unui permis de muncă”, atrage atenția Casa de Pensii a Municipiului București.
Reglementarea relevantă în cazul acestui document portabil este Regulamentul (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, precum și prevederile Regulamentului (CE) nr. 987/2009.
În mod normal, a lucra pe teritoriul unei alte țări ar presupune obligația de a contribui la sistemul de asigurări sociale al acelei țări. Cu toate acestea, regulile la nivel european instituie două excepții: detașarea și așa-zisa pluri-activitate, care înseamnă desfășurarea simultană de activități dependente și/sau independente în două sau mai multe state membre.
Notă: Consultă aici lista formularelor standard în domeniul securității sociale la nivelul UE.
Nu doar pentru angajații detașați
Documentul portabil A1 este relevant atât pentru angajați, cât și pentru cei care lucrează pe cont propriu. Mai jos, câteva prevederi din Regulamentul european 883/2004:
O persoană care desfășoară o activitate ca persoană angajată într-un stat membru în numele unui angajator care își desfășoară în mod normal activitățile acolo și care este detașată de acel angajator în alt stat membru pentru a efectua lucrări în numele angajatorului său va continua să fie supusă legislației primului stat membru, cu condiția ca durata anticipată a unor astfel de lucrări să nu depășească 24 de luni și că nu este trimisă să înlocuiască o altă persoană.
O persoană care desfășoară în mod normal o activitate ca persoană independentă într-un stat membru și care merge să desfășoare o activitate similară în alt stat membru va continua să fie supusă legislației primului stat membru, cu condiția ca durata anticipată a unei astfel de activități să nu depășească 24 de luni.
Pentru a demonstra aceste situații, angajatul detașat, respectiv independentul care pleacă să lucreze temporar într-un alt stat membru va avea asupra sa un formular A1.
Cum se obține, cât și unde e valabil
A1 se eliberează de către casele de pensii publice. De la începutul acestui an, cei interesați au la dispoziție o variantă mai ușoară de a-l obține - cea electronică. Portalul RODPA1, funcțional din 8 ianuarie, promite o interconectare eficientă cu bazele de date ale instituțiilor cheie din România, precum ANAF, ONRC și Inspecția Muncii, pentru a oferi „o experiență rapidă utilizatorilor săi”. Aplicația permite încărcarea cererilor online, pe platforma dedicată, evitând astfel deplasările și timpul pierdut în oficiile CNPP.
Pentru a beneficia de serviciile aplicației, solicitanții, fie că sunt persoane juridice sau fizice, trebuie să își creeze un cont pe portalul CNPP, la adresa https://www.cnpp.ro/web/10180/211. Prin intermediul acestui cont, vor putea încărca documentele necesare, vor primi un număr de înregistrare pentru cererea depusă și vor putea urmări statusul acesteia în timp real.
Important! Formularul A1 trebuie cerut înainte de a pleca din țară.
Dacă până prin 2022 era nevoie de un dosar întreg pentru a obține acest formular, din vara lui 2022 totul se rezumă la o simplă cerere, în care se completează însă destul de multe informații - solicitanții trebuie să fie foarte atenți la datele furnizate dacă vor să obțină un formular cât mai rapid.
În momentul formulării cererii, solicitanții își fixează, practic și perioada de valabilitate a formularului. În cerere se specifică perioada pentru care formularul e valabil - data de începere și data anticipată de solicitant ca fiind finalul perioadei de valabilitate. Maximul este de 24 de luni - maxim ce reflectă prevederile care stabilesc că un lucrător sau o persoană independentă poate fi detașat(ă) într-un alt stat membru, rămânând în același timp sub legislația de securitate socială a statului membru de origine, cu condiția ca durata detașării să nu depășească 24 de luni.
Cu toate acestea, există posibilitatea de a obține prelungiri în anumite circumstanțe. Dacă există motive justificate pentru ca detașarea să depășească 24 de luni, angajatorul sau lucrătorul independent poate solicita aplicarea unei excepții de la regula generală, pentru a continua aplicarea legislației statului membru de origine. Această solicitare de prelungire trebuie să fie aprobată de autoritățile competente din statele membre implicate.
Pentru a obține o prelungire, este necesar să se demonstreze că natura sau condițiile de muncă necesită o perioadă mai lungă de detașare. Este important să se inițieze procesul de solicitare a prelungirii înainte de expirarea termenului inițial de 24 de luni, pentru a asigura o tranziție ușoară și pentru a evita orice perioade în care lucrătorul ar putea fi considerat fără acoperire pe partea de securitate socială.
În fine, dacă, să zicem, un lucrător român este detașat pentru a lucra câteva luni în Franța și apoi câteva luni în Germania, va fi necesar să obțină un formular A1 pentru fiecare perioadă de detașare în fiecare dintre aceste două țări. Motivul este că formularul A1 atestă legislația de securitate socială aplicabilă lucrătorului pentru perioada în care este detașat într-un stat membru specific. Astfel, pentru fiecare țară în care se desfășoară activitatea, trebuie să se demonstreze că lucrătorul este încă subjurisdicția sistemului de securitate socială din România și că nu este obligat să contribuie la sistemul de securitate socială din țara în care lucrează temporar - Franța sau Germania.