Din exemplul teoretic prezentat de Valentin Alangiu, Accounting & Tax Partner la Nowium - Finance, Tax & Legal, reiese că principala schimbare la care ar trebui să se aștepte companiile este că vor putea recupera mai puțin din pierderile fiscale, față de situația existentă până în 2023. Pe termen lung, de principiu, acest lucru va descuraja investițiile.
„Putem lua ca exemplu o societate ce a efectuat o investiție semnificativă într-o unitate de producție a materialelor de construcție, investiție în valoare de 50 de milioane de euro. Primii doi ani de funcționare (N-2 și N-1) a societății generează pierderi fiscale cumulate în valoare de 100 de milioane de lei. Pentru simplificare, presupunem că rezultatul fiscal este egal cu cel contabil, toate cheltuielile sunt deductibile (caz ideal). Începând cu anul N, societatea începe să înregistreze profit.
Observăm că avem un model care produce rezultate favorabile pe măsură ce societatea își eficientizează capacitatea de producție, iar pierderile înregistrate în primii doi ani de activitate sunt acoperite abia în al șaptelea an de funcționare. Pe modelul existent până la 31 decembrie 2023, societatea își recuperează integral pierderile fiscale până în anul șapte și opt, iar la profitul rămas înregistrat în anul opt plătește un impozit de 4.960.000 lei.
Pe modelul modificat și aplicabil de la 1 ianuarie 2024, societatea nu își recuperează integral pierderile fiscale de 100 de milioane de lei - doar 42,7 milioane sunt recuperate, diferența de 57,3 milioane lei rămâne pierdere nerecuperată fiscal. Societatea plătește 14.128.000 lei impozit pe profit - cu 9.168.000 lei mai mult decât în modelul existent până la 31 decembrie 2023. Diferența este reprezentată de cota de 16% aplicată asupra pierderilor nerecuperate”, ne-a spus, într-un interviu recent, Valentin Alangiu.
Iată cum arată mecanismul în forma ce se aplica până în 2023:
An |
Rezultat fiscal = contabil |
Rezultat cumulat |
Ultimul an de reportare (regula șapte ani) Regula 2023 |
Pierdere acoperită pe regula existentă în 2023 |
Impozit datorat (regula 2023) |
N |
-70 mil |
-70 mil |
N+7 |
|
|
N+1 |
-30 mil |
-100 mil |
N+8 |
|
|
N+2 |
1 mil |
-99 mil |
|
1 mil |
|
N+3 |
7 mil |
-92 mil |
|
7 mil |
|
N+4 |
12 mil |
-80 mil |
|
12 mil |
|
N+5 |
16 mil |
-64 mil |
|
16 mil |
|
N+6 |
25 mil |
-39 mil |
|
25 mil |
|
N+7 |
30 mil |
-9 mil |
|
30 mil |
|
N+8 |
40 mil |
+31 mil |
|
9 mil |
31 x 16% = 4.960.000 lei |
Total |
|
|
|
100 mil |
4.960.000 lei |
Iată cum arată mecanismul în forma ce se aplică din 2024:
An |
Rezultat fiscal = contabil |
Rezultat cumulat |
Ultimul an de reportare (regula cinci ani) Regula 2024 |
Pierdere acoperită pe regula existentă în 2024 |
Impozit datorat (regula 2024) |
N |
-70 mil |
-70 mil |
N+5 |
|
|
N+1 |
-30 mil |
-100 mil |
N+6 |
|
|
N+2 |
1 mil |
-99 mil |
|
0,7 mil |
0,3 x 16% = 48.000 lei |
N+3 |
7 mil |
-92 mil |
|
4,9 mil |
2,1 x 16% = 336.000 lei |
N+4 |
12 mil |
-80 mil |
|
8,4 mil |
3,6 x 16% = 576.000 lei |
N+5 |
16 mil |
-64 mil |
|
11,2 mil |
4,8 x 16% = 768.000 lei |
N+6 |
25 mil |
-39 mil |
|
17,5 mil |
7,5 x 16%= 1.200.000 lei |
N+7 |
30 mil |
-9 mil |
|
|
30 x 16%= 4.800.000 lei |
N+8 |
40 mil |
+31 mil |
|
|
40 x 16% = 6.400.000 lei |
Total |
|
|
|
42,7 mil |
14.128.000 lei |
Desigur, exemplul prezentat pleacă de la premisa că afacerea respectivă are o evoluție pozitivă. Plus că nu este luat în calcul noul impozit minim pe cifra de afaceri, ce a fost introdus pentru plătitorii de impozit pe profit.
„Trebuie precizat că exemplul teoretic de mai sus ia în calcul o evoluție gradual pozitivă a unei companii. În practică, însă, se întâmplă să urmeze perioade de scădere economică și alte turbulențe care pot afecta capacitatea companiei de a își recupera investiția. În modelul prezentat nu a fost luat în calcul impozitul minim pe cifra de afaceri - acesta ar produce o distorsiune și mai mare a rezultatelor prezentate”, a adăugat specialistul.
Citește și: Interviu / Limitarea recuperării pierderilor la impozit pe profit, o „frână” pentru investițiile firmelor.
Comentarii articol (0)