„Limitarea recuperării pierderilor fiscale prin scurtarea perioadei de recuperare de la șapte la cinci ani fiscali și, mai mult decât atât, în limita a 70% din profiturile impozabile realizate, va afecta, în principal, investițiile mari din economia României. O investiție serioasă nu poate produce profit imediat și doar în cazuri limitate permite o recuperare rapidă. De cele mai multe ori, mai ales când discutăm de investiții în zona de producție, este necesară o perioadă semnificativă de timp pentru realizarea investiției propriu-zise și aducerea producției la nivelul optim care să poată asigura obținerea de profit operațional.
Nu mai discutăm de aspectul costurilor de finanțare a investițiilor, acestea, la rândul lor, putând avea un efect important în diminuarea profitului obținut de o companie. (...) Efectul concret va fi o scădere a atractivității economiei României, în special pentru investiții mari. Momentan, singurul avantaj păstrat rămâne cota unică, dar nimic nu este sigur în regimul fiscal din România în anii ce urmează. (...)
Cu siguranță, cele mai afectate categorii de companii vor fi cele ce operează în industrii ce presupun investiții inițiale majore și care nu vor putea fi recuperate în cinci ani. Mai mult decât atât, dacă ținem cont că doar 70% din profiturile impozabile vor putea fi folosite în anii următori pentru a deduce pierderile fiscale din primii ani, este clar că vor fi multe companii ce nu își vor putea recupera decât parțial pierderile fiscale din perioada inițială, aceasta generând obligații suplimentare cu privire la impozitul pe profit datorat. Companiile care operează în industrii cu marjă mică de profit și cu investiții necesare în perioada de start-up (cum ar fi sectorul de producție, agricultura sau companiile din zona de distribuție și comerț) vor fi cele mai afectate”, a lămurit, într-un interviu recent, Valentin Alangiu, Accounting & Tax Partner la Nowium - Finance, Tax & Legal.
Pe de altă parte, nici firmele mici nu scapă de efectele măsurii. Aici ne referim, în principal, la afacerile care necesită investiții inițiale semnificative. Dacă regulile anterioare asigurau un mediu propice pentru dezvoltarea acestor companii, regulile noi nu fac altceva decât să le amenințe supraviețuirea.
„Mecanismul de recuperare a pierderilor este foarte important și pentru companiile mici, aflate la început de drum și care sunt nevoite să investească inițial sume importante pentru a putea funcționa. În primele etape de dezvoltare, majoritatea companiilor înregistrează pierderi. Posibilitatea de recuperare a pierderilor fiscale poate avea un efect important asupra menținerii lichidității companiei și a minimizării riscului de faliment”, a precizat Valentin Alangiu.
- Citește și: Exemplu / Cum arată noul sistem de recuperare a pierderilor, la impozit pe profit, față de cel vechi.
„În altă ordine de idei, mecanismul de recuperare a pierderilor este și o modalitate de asigurare a echității fiscale. Astfel, o companie care este afectată de dificultăți operaționale/financiare își poate recupera pierderile prin reportarea lor și deducerea din profiturile obținute în perioada următoare. O asemenea companie nu este, astfel, dezavantajată față de o companie ce înregistrează profit și plătește impozit. Totodată, în perioadele de recesiune sau criză economică, cum a fost, spre exemplu, perioada pandemiei, multe companii pot înregistra pierderi. Mecanismul de recuperare a pierderilor fiscale poate ajuta la amortizarea impactului economic prin reducerea obligațiilor fiscale ale companiilor în anii următori, permițându-le să își revină și să contribuie la redresarea economică”, a mai spus specialistul de la Nowium.
Concret, vorbim de două mari limitări aduse de OUG 115/2023 de la 1 ianuarie 2024 - pierderile se mai pot recupera doar în limita a 70% din profit, iar acest lucru se poate face într-o perioadă de cinci ani consecutivi. Anterior, pierderile se puteau recupera fără o asemenea limitare și într-o perioadă de șapte ani consecutivi.