Mai exact, după cum apare în ghidul CNAS, “pachetul de bază pentru dispozitive medicale destinate recuperării unor deficiențe organice sau funcționale în ambulatoriu cuprinde: dispozitive de protezare în domeniul ORL, dispozitive pentru protezare stomii, dispozitive pentru retenție sau/ și incontinență urinară, proteze pentru membre, orteze pentru coloana vertebrală sau membre, încălțăminte ortopedică, dispozitive pentru deficiențe vizuale, echipamente pentru oxigenoterapie și ventilație noninvazivă, aparate CPAP/ BPAP și dispozitive de asistare a tusei, dispozitive pentru terapia cu aerosoli, dispozitive de mers, proteze externe de sân, dispozitive compresive”.
De principiu, prescripțiile medicale au o valabilitate de 30 de zile calendaristice de la data emiterii, dar, în cazul următoarelor categorii de dispozitive medicale, valabilitatea lor este nelimitată:
- echipamente pentru oxigenoterapie, ventilaţie noninvazivă și suport de presiune pozitivă continuă CPAP/ BPAP pentru persoanele care sunt încadrate în grad de handicap accentuat sau grav definitiv;
- stomă permanentă, respectiv incontinenţă urinară permanentă;
- protezele de membru superior şi protezele de membru inferior - proteze definitive.
Cum se pot obține dispozitivele medicale
Pe lângă asigurat, cererea pentru obținerea dispozitivelor medicale poate fi depusă la casa de asigurări de sănătate de care aparține acesta și de către o rudă de gradul I sau II, soțul ori soția sau reprezentantul legal. Cererea trebuie să fie însoțită de:
- copia actului de identitate;
- prescripția medicală în termen de 30 de zile de la emitere;
- certificatul de încadrare în grad și tip de handicap pentru echipamentele de oxigenoterapie și ventilație noninvazivă, după caz.
Pe lângă depunerea în format fizic, documentele amintite pot fi transmise casei de asigurări de sănătate și prin poștă ori prin mijloace de comunicare electronică.
Termenul în care casa de asigurări de sănătate trebuie să evalueze cererea și să o aprobe ori s-o respingă este de trei zile lucrătoare de la data înregistrării ei.
Dacă cererea este acceptată, asiguratul va putea ridica de la casa de asigurări de sănătate o decizie de aprobare pentru procurarea ori închirierea dispozitivului. La cererea asiguratului, decizia poate fi expediată și prin poștă.
În cazul în care cererile pentru dispozitive depășesc fondul lunar aprobat, se întocmesc liste de prioritate, pe categorii de dispozitive.
“Pentru procurarea dispozitivului, asiguratul, o rudă de gradul I sau II, soțul/ soția sau reprezentantul legal se adresează, în perioada de valabilitate a deciziei, unuia dintre furnizorii de dispozitive aflați în contract cu casa de asigurări de sănătate, cu următoarele documente: decizia emisă de casa de asigurări de sănătate și prescripția medicală. Documentele se pot transmite furnizorului și prin poștă/ curierat”, potrivit ghidului CNAS.
Dacă dorește schimbarea furnizorului sau are nevoie de un alt tip de dispozitiv medical, asiguratul trebuie să obțină o nouă decizie de la casa de asigurări de sănătate.
Dispozitivele medicale au termene de înlocuire, care încep să curgă din momentul în care asiguratul a beneficiat de fiecare dintre acestea.
Comentarii articol (0)